1 (edited by Raf 28-08-2009 13:45)

Topic: Saab 900 Turbo

Eigenlijk raar dat de bende probeert de Saab in brand te schieten aangezien in de taxi van Angelou sigarettenpeuken gevonden zijn die aan de bende toebehoren weten we dat minstens 1 van hen moet roken, en een aansteker of lucifers moet bij hebben. Was toch veel discreter om de wagen in brand te steken! Een vod in de benzinetank en 't was gefikst. Nu gaan ze beginnen schieten op de tank, niet het meest logische.

2

Re: Saab 900 Turbo

Raf wrote:

Was toch veel discreter om de wagen in brand te steken! Een vod in de benzinetank, en 't was gefikst. Nu gaan ze beginnen schieten op de tank, niet het meest logische.

Inderdaad, een wagen schiet je zo maar niet in gang hoor.

Re: Saab 900 Turbo

Een benzinetank kan je niet in brand schieten, niet met de wapens die ze gebruikten, daarvoor heb je tracer kogels nodig en dan nog is het niet zeker dat de boel in de fik vliegt. De beste manier om een auto in de hens te zetten is inderdaad, tank open en een vod erin gedrenkt in een brandversneller en een stekske eraan. 

Het is trouwens ook een mythe dat je een voertuig kan stoppen door erop te gaan schieten, of je moet een krachtig geweer hebben en een bijzonder goeie schutter, die weet wat hij moet raken. Ze hebben tests gedaan om een lichte vrachtwagen te stoppen, zelf machinegeweren hebben ze erop leeg geschoten en nog bleef dat ding rijden.

4

Re: Saab 900 Turbo

Herr Flick, aan je reacties leid ik af dat je een wapenkenner bent. Hoe verklaar jij dit schieten op benzinetank? Paniek? Gezien de feiten moeten de daders toch beter geweten hebben.

Re: Saab 900 Turbo

Een film mythe willen breken of zo. Herr Flick is juist in zijn antwoord. Je moet maar eens kijken naar de aflevering van MythBusters (Trailblazers - Oct. 31 2007) op Discovery Channel. Hier werd deze mythe tot in de details getest. Met tracers zou het wel lukken maar dan ook wel na meerdere schoten gelost te hebben op de benzine tank.

Re: Saab 900 Turbo

Raf wrote:

Aan je reacties leid ik af dat je een wapenkenner bent. Hoe verklaar jij dit schieten op benzinetank? Paniek? Gezien de feiten moeten de daders toch beter geweten hebben.

Ik ken wel iets van wapens ja, heb een paar jaar geschoten in schietclubs en bezit zelf wat schietijzers. Ik heb ook een cursus bedrijfsbrandweer gehad, ik ken dus ook iets van brandjes stichten. cool Ik denk dat ze op dat moment gedacht hebben van die tank wel in brand te kunnen schieten, we zijn in de jaren 80, er is nog geen internet waarop je perfect kunt leren hoe je home made napalm of thermiet moet fabriceren.

Trouwens je schiet gaten in de tank, laat een plasje druppelen daar gooit ge een brandende lap in,  hop en heel de boel staat ook in de fik. Behalve als het een diesel is misschien, daar moet je wat meer moeite voor doen. Maar schieten maakt veel te veel lawaai, en op metaal schieten vanop korte afstand is ook niet zonder risico, nee om auto's in brand te steken zijn er veel effectievere manieren. Je zou het zelf nog kunnen timen ook als je inventief genoeg bent.

Re: Saab 900 Turbo

Raf wrote:

Eigenlijk raar dat de bende probeert de Saab in brand te schieten. Niet het meest logische

Ik vind het ook een opmerkelijk iets. Zoals hierboven reeds aangehaald is het quasi onmogelijk een auto in brand te steken door op de tank te vuren met reguliere munitie. Er werd ook een jerrycan in de kofferbak van de Saab gevonden, er word wel niet bijvermeld of die afgevuld was, maar je neemt toch aan van wel natuurlijk, ze hadden dus meer dan waarschijnlijk betere middelen voorhanden. Men neemt ook aan dat er voldoende tijd voorhanden was omdat ze eerst nog hebben geprobeerd het lekgelopen wiel te vervangen.

Het opmerkelijkste vind ik eigenlijk dat ze de auto vervolgens gewoon niet uitbranden en zo achterlaten. Men probeert (meer dan waarschijnlijk) de auto te doen vuur vatten met een schot op de tank, en dat lukt niet, maar terwijl ze meer dan voldoende middelen voorhanden hebben, laten ze hem toch onuitgebrand achter.

Tijdens het nalezen van de artikels op de site aangaande de bewuste Saab 900 Turbo merkte ik ook op dat de kranten destijds meldden dat er meerdere vingerafdrukken werden teruggevonden in de Saab, en ook (wat later nog het geval zal zijn in Temse) een blond haar van een dikke 4cm lang. Weer zullen deze nagelaten sporen tot niets leiden. Aangezien het onderzoek nog niet gesloten is zou je toch moeten aannemen dat ze nog in het bezit zijn van dat haar, waar zitten ze dan met hun DNA-technieken.

8

Re: Saab 900 Turbo

De wielsleutel van een Saab turbo zat blijkbaar niet bij de krik maar bij de gevaar-driehoek. Kan iemand dit bevestigen?

9

Re: Saab 900 Turbo

Je kan het schieten op de Saab ook opvatten als een vorm van frustratie, niet om hem in brand te schieten. Het voertuig had hen in de steek gelaten door de platte band. Opgepepte moordenaars kunnen zo reageren. Gewelddadig!

Re: Saab 900 Turbo

Dat zou een plausibele uitleg kunnen zijn LEO, frustratie omdat de auto hen in de steek liet. Hij liet hen niet enkel in de steek door een lekke band, wat nog erger was, er zat minstens een zuiger geblokkeerd in het cilinderblok, waardoor de auto slechts een topsnelheid meer kon halen van een dikke 70km/u, en dat terwijl er zoveel werk aan de Saab verricht was (ondermeer het zwaar opgetunede motorblok), frustratie zou dus zeker kunnen.