Waarschijnlijk in tegenstelling tot de meesten op dit forum ben ik hier in eerste instantie niet beland o.w.v. de Bende van Nijvel op zich, maar wel door de idee dat (internationale) inlichtingendiensten misschien een rol in hebben gespeeld in het hele bendeverhaal. Hoewel Gladio amper behandeld wordt in dit boek, is het wel door het lezen ervan dat ik er meer over te weten gekomen ben.
Initieel over het bestaan van Gladio in Italie en de aanslagen in Bologna, maar vandaar was de link naar de Belgische terreurgolven in de jaren 80 (Bende van Nijvel, CCC) mijns inziens niet zo veraf en was mijn interesse snel gewekt. Ik ben ondertussen al een hele tijd deze site aan het volgen, heb wat boeken over de Bende van Nijvel gelezen (o.a. die van Bouten) en wil mij graag wat actiever in de discussies mengen.
Dit boek van Weiner bevat zeker interessante achtergrondinformatie voor iedereen die wat meer wil weten over de geschiedenis en de activiteiten van de CIA, toch wel relevant in kader van de 'strategie van de spanning' hypotheses. Het beperkt zich wel sterk tot de goed gedocumenteerde feiten en laat zich niet in met 'circumstantial evidence' (vandaar misschien weinig uitweiding over vb. Gladio), maar is niettemin -of juist daardoor- heel interessant.
De belangrijkste theses van dit boek:
De CIA is een bende prutsers, de groentjes onder de inlichtingendiensten: "Legacy of Ashes...describes how the most powerfull country in the history of Western civilization has failed to create a first-rate spy service. ... [The CIA] misapprehended the intentions and capabilities of our enemies, miscalculated the strength of communism, and misjudged the threat of terrorism."
De CIA heeft op verschillende punten in zijn geschiedenis de president gepasseerd en op eigen initiatief gehandeld, misschien meer uit zelfbehoud dan iets anders: "To survive as an institution in Washington, the agency above all had to have the president's ear. But it soon learned that it was dangerous to tell him what he did not want to hear."