Topic: Christian Elnikoff
Christian Elnikoff (1932): één van de interessantste WNP-figuren! Hij was afkomstig uit Rijsel en een ex-OAS (!), hij verhuisde naar België na de Algerijnse oorlog (waar hij een doodseskader leidde). Hij was ook activist van de Europese Partij/Parti Européen (EPE) van Jacques Borsu (contact van FANE in België; ook François Hamon was lid). Borsu is zeer interessant! Elnikoff werd ook lid van WNP (met Nemry als peter) en sinds 12/1982 van Yggdrasil (Wachtelaer). Zijn codenaam/alias was "Müller" of "G. Béranger". Hij kwam makkelijk aan wapens. Hij woonde in Etterbeek (avenue Hansen-Soulie 121, 3° verd.).
Hij verklaarde in 1989, vooraleer een mislukte poging tot zelfmoord te ondernemen, dat hij het was, en niet Barbier, die op bevel van Latinus de dubbele moord had gepleegd. Elnikoff bekende als volgt:
"En 1982, il (Latinus) m'a demandé de liquider le couple Vander Meulen Arcoulin (...) J'ai exécuté la mission, de la façon qu'il avait demandée, je les ai tués deux fois (...) A noter que Latinus m'avait certifié qu'il ferait 'porter le chapeau' à l'un de nos ennemis. Avoir agi comme je l'ai fait était une connerie (...) c'est l'une des raisons pour lesquelles je tiens à remettre les choses en place (...) Dans ce coup-là, il sera, je pense, possible de le (Barbier) sortir de cette situation qu'il n'a pas méritée (...) Même pour cette erreur, il n'est qu'en très minime partie responsable, car il existe une personne qui sait très bien pourquoi Marcel faisait ainsi confiance..."
Hij had gehandeld met twee anderen maar wou geen namen noemen. En ook nog dit, i.v.m. de CCC:
"Je crois quand même être parvenu à égaliser plus ou moins le score, comme on dit, puisque par chance et sans y avoir grand mérite, je suis parvenu à démolir les CCC."
Hij wees ook naar de Staatsveiligheid en de SDRA i.v.m. een plan voor politieke destabilisatie. Na zijn zelfmoordpoging kwam hij op zijn bekentenis terug.