In de VS heeft men een heel andere levenswijze dan wat de amerikanen "in good old Europe" noemen. Een in de VS opgeleide profiler zal dit moeten vertalen naar Europese maatstaven. Stel bijvoorbeeld hoe men in de VS zou reageren op ene mijnheer De Staerke, of op ene mijnheer Bouhouche, een Beijer of een Amory? Begrijp wel dat men over de grote plas met een gans andere wapenwetgeving leeft, een wapenwetgeving die in "good old Europe" nooit zal getollereerd worden.
Ooit was er een rijkswachtcommandant die naar de VS werd gestuurd om de finesse in verband met de drugbestrijding onder de knie te krijgen. We kennen het resultaat! Ik bedoel maar dat profiling, onderzoeksdaden en de beoordeling ervan gebonden zijn aan de aard van de levenswijze van een bepaalde gemeenschap.
Met alle respect, maar als Mevr. Zucker niet gepokt en gemazeld is in de Belgische landspolitieke en crime-scéne, zal ze moeilijk een vingerwijzing kunnen geven naar de speurders toe. Ik benadruk "vingerwijzing", want voor een proces zijn haar bevindingen van cero,cero, cero, cero waarde en dus een kostelijke tijdverspilling.
Ik heb te doen met de enkele speurders die nog overblijven en die pas op de plaats moesten doen omdat er nu een, in de VS opgeleide, profiler de zaken voor hen gaat uitklaren.