1

Topic: Orde van de Teutoonse ridders

De Orde van de Teutoonse ridders was een door Latinus, Libert, de Lombaerde en Barbier gestichte organisatie en had volgens Herman Wachtelaer banden met zijn organisatie Levensboom.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Over deze organisatie vind ik niets terug (heeft ze eigenlijk wel bestaan?). Sommige WNP'ers waren wel in de ban van de Teutoonse ridders. Zo verklaart Marcel Barbier tegenover advocaat Vincent Vanden Bosch dat WNP geïnspireerd was op de op Teutoonse ridders uit 1206. De bijnaam van Barbier binnen WNP was Von Salza, gebaseerd op de Teutoonse ridder Herman Von Salza.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Orde van de Teutoonse ridders

De Teutoonse ridders of Duitse orde is misschien niet de bekendste maar wel de machtigste » Wikipedia.org

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

4

Re: Orde van de Teutoonse ridders

En de scepter van Otto in dit alles?

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Misschien is er wel een verwijzing naar de "ferme de l'Ordre Teutonique" die gelegen is in de Rue Wauthier in Hannut? Dit doet denken aan sommige woorden op de papiersnippers (Wauthier, ANU). 

La ferme de l'Ordre teutonique

Anciennement Commanderie des Vieux Joncs et ferme de l’Ordre teutonique, cette ferme importante se situe rue Grégoire Wauthier. Elle porte occasionnellement d'autres appellations: ferme Dewonck, ferme Wauthier, ferme Snyers.

Sous le régime français, l’Ordre teutonique, un ordre militaire, possédait une ferme à Cras-Avernas, ferme importante pour l’époque puisqu’elle exploitait 87 hectares. Elle s’appelait la "Ferme du Grand Commandeur" parce qu’elle relevait directement du Grand Commandeur de l’Ordre (qui résidait lui-même près de Hasselt). Cette ferme fut vendue à la famille Wauthier en 1801.

En 1851, Ferdinant Wauthier adjoignit une sucrerie à la ferme. Cette fabrique de sucre de betterave était une des toutes premières en Belgique, elle fut le point de départ de l’évolution importante de la culture de la betterave sucrière dans la région. La sucrerie fut transférée en 1881 à Gingelom pour d’évidentes raisons économiques (en particulier la présence du chemin de fer).

Bron » htp.hannut.be

6

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Marcelle Gobert werd ondervraagd op 17 augustus 1983 te 3 uur. (...) Marcel Barbier kende sedert jaren Paul Latinus. Deze had hem doen toetreden tot de Front de la Jeunesse. Thans zouden beiden lid zijn van een organisatie "Chevalier teutonique". Zij zelf had maar aan één manifestatie deelgenomen te Londerzeel, in juni 1982. Daarvan hield zij een foto over waarop zij staat met Barbier, beide drager van een lange mantel met Malta-kruis en Barbier met uniform met SS-kentekens er onder.

Bron: De Bende, het rapport | 1990

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Het WNP moet onder twee aspecten beschouwd worden: het eigenlijk militair aspect en het religieus aspect. Bij dat laatste spreekt men dan van "Orde" die gegrond is op de principes van de oudere Keltische godsdiensten. Het model is "De orde van de Teutonische Ridders" gesticht in 1206. Uit die Orde zou de huidige Orde voortvloeien.

Een duidelijk actieplan heeft de Orde niet maar ze bezit een eigen religieuze liturgie. Aldus zullen Marcel Barbier en Marcelle Gobert het huwelijk aangaan volgens de regels van de Orde. De foto daarvan werd gevonden in de woning van Gobert. De Orde wordt in Länder ingedeeld. Aan het hoofd van het Land dat de WNP omvat staat een Grootmeester: Charles Delombaerde, toegetreden tot de WNP begin 1982. De leden zijn ridders zoals Paul Latinus, Michel Libert en Marcel Barbier.

Bron: De Bende, het verslag | 1990

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Eén bron legt verbanden tussen Teutoonse Orde > kasteel Ordingen (Sint-Truiden) > Beckers, Dirix, Nagels, Cams > Pax Mundi > Biorim (Zie ook Orde van Oranje > re-annexatie Vlaanderen aan Nederland).

9

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Karl de Lombaerde onderhoudt contacten met oudgedienden van de Waffen SS in Vlaanderen, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Nederland. En ook met de raadselachtige Orde van de Teutoonse Ridders, waarop Marcel Barbier een toespeling had gemaakt in het politiecommissariaat van Vorst, de avond van arrestatie.

Het is misschien een beetje verwonderlijk dat een man die zich zo resoluut onder het vaandel van de Westerse waarden schaart tegelijk vreemde initiatie-plechtigheden voorzit, zoals een Teutoons doopsel en een Teutoons huwelijk.

"Marcel Barbier had me gevraagd zijn huwelijk in te zegenen volgens het ritueel van de Orde," legt Karl de Lombaerde uit. "Het is helemaal niet mijn bedoeling om de Belgische instellingen te verloochenen. Maar ik herinner me dat we bij de Waffen SS eveneens rituele huwelijken vierden; die werden dan later geregistreerd bij de burgerlijke stand; ik ken verschillende Vlaamse officieren die zo getrouwd zijn in Duitsland, tijdens de oorlog."

"De plechtigheid vond plaats in de grote feestzaal van een café in Londerzeel. Marcel Barbier was getooid in een witte kapmantel met een Duits kruis op de rug; Marcelle Gobert had eveneens een wit kleed aan; ze stonden samen voor een tafel die vol stond met kandelaars; op de tafel lag een zwaard en een exemplaar van het SS-ordeboek 'Ah Neuerbe' (De erfenis van onze vaderen)."

Karl de Lombaerde vertelt ook over het boek 'Der Deutsche Orden' van Tumler en Arnold. Dit boek vertelt het verhaal van deze orde die haar oorsprong vindt in een Middeleeuwse broederschap van hospitaalridders. De orde werd gesticht in de buurt van Jeruzalem in 1190 door Sibrand. Het centrum van de Orde heette 'Rezidenz Akkon'. In 1198 kregen ze van de Paus de titel van ridderorde. De eerste kommandeur van de orde was Herman von Salza (het pseudoniem van Marcel Barbier). Het laatste kasteel dat aan de orde toebehoorde lag in het Duitse Wevelsburg. Vandaag is enkel nog de klerikale orde overgebleven. Ze wordt sinds 1970 geleid vanuit München door Ildefons Pauler [gestorven in 1996].

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Orde van de Teutoonse ridders

Hoe gewelddadig extreemrechts inspiratie haalt bij middeleeuwse tempeliersorde
Blank terrorisme, in naam van het kruis

Even voor zijn raid op de moskee postte de vermoedelijke Quebec-terrorist op Facebook een afbeelding van een ridder met rood tempelierskruis. Ook Anders Breivik verwees naar de orde. De kruisvaarders zijn uitgestorven, maar in extreemrechtse hoofden lijken ze nog te leven.

De kruistochten liggen zowat 750 jaar achter ons, maar toch lijken ze nog steeds populair en actueel in extreemrechtse en xenofobe middens. Alexandre Bissonnette, de vermoedelijke aanslagpleger van Quebec, refereerde ernaar op zijn Facebook-pagina, drie dagen voor de dodelijke raid op de moskee.

En hij is niet de enige extremist die ermee koketteert. De Noorse massamoordenaar Anders Breivik refereerde ernaar in zijn fameuze manifest. Dat werd uitvoerig besproken tijdens zijn proces dat wereldwijd werd gevolgd. Breivik zei toen dat hij deel uitmaakte van een nieuwe groep, met meer dan vijftien gelijkgestemden over heel Europa. En dat ze zich de nieuwe Orde van de tempeliers noemen.

En daar houdt het nog niet op, ook voor andere extreemrechtse, ultranationalistische en xenofobe groepen wordt het stilaan een symbool. De English Defence League (EDF) gebruikt het tempelierskruis als logo.

"Vaak zie je een afbeelding van een blonde maagd, die Europa moet voorstellen, en een ridder met dat typische rode kruis die haar beschermt tegen een karikaturale moslim", beschrijft Willem Wagenaar van de Anne Frank Stichting, die onderzoek voert naar extreemrechts in onze contreien. "Dat soort beelden zie je steeds vaker opduiken bij extreemrechtse en vooral anti-islamitische groepen."

De tempelorde dient dus als symbool, maar waarom? Daarvoor moeten we een paar eeuwen terug in de tijd, naar de kruistochten: de heilige oorlogen die christenen uitvochten tegen de islam ter verovering van Jeruzalem. De orde van de tempeliers beschermde daarin de pelgrims op hun tochten van, naar en in veroverde gebieden.

"De tempeliers hebben de hoogste spektakelwaarde van alle kruisordes. Zij waren de professionals, voor andere kruisvaarders was dat een eenmalige onderneming. De tempeliers waren de christelijke voorhoede. Die titel spreekt natuurlijk aan", verklaart professor Tim Soens, hoofddocent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.

"En ook de populaire cultuur speelt mee. De film Kingdom of Heaven (een 'historisch' epos van Ridley Scott, red) is ook bij mijn studenten nog enorm populair. Daarin worden de tempeliers als haviken afgeschilderd. Ze vallen zonder enige reden moslims aan, of die nu gewapend zijn of niet. Historisch heeft dat geen waarde, maar qua beeldvorming natuurlijk wel."

Kort door de bocht: Breivik, Bissonnette en anderen extrapoleren die christelijke voortrekkersrol in de strijd die ze zelf denken te moeten voeren.

Dan Brown-doorslagje

De fascinatie voor de tempelorde lijkt dus een kwestie van white supremacy-iconografie, al is het niet zo makkelijk af te lijnen. Zo worden de tempeliers wel vaker genoemd in Dan Brown-achtige mysteriën. De Heilige Graal is dan vaak niet ver weg. Er wordt ook gefluisterd dat het genootschap, of tenminste zijn erfgenamen, nog altijd zou bestaan.

De geschiedenisboeken spreken dat alvast tegen. "De tempeliers eindigden eind 14de eeuw als ketters op de brandstapel. Tijdens dat proces werden ze van allerhande sodomie en ontheiliging beschuldigd. Dat ligt aan de basis van hun cultus", zegt Soens. De samenzweringsdenkers lijken alvast niet overtuigd dat de orde voltooid verleden tijd is.

De naam en symboliek van die kruisvaarders worden inderdaad nog altijd gebruikt, maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan een heropleving dan aan een mysterieus eeuwenoud genootschap. De mythologie rond de gewijde ridders spreekt aan. De voorbije 700 jaar zullen meer dan genoeg groepen zichzelf tempeliers genoemd hebben, met welk deel van de mythe zij zich ook mogen identificeren.

Bron: De Morgen | 2 februari 2017

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube