Topic: Fortunato Israel
Fortunato Israel was de voorgangster van Lydia Montaricourt. Montaricourt kocht haar netwerk over. In het onderzoek naar Montaricourt werd Fortunato Israel volledig ongemoeid gelaten. Het dossier Fortunato Israel dat voortvloeide uit de zaak Montaricourt, bestaat slechts uit één enkel proces-verbaal van de BOB-Brussel. Er werd geen onderzoeksrechter aangesteld, maar er was wel het huiszoekingsbevel van 26 februari 1979 van onderzoeksrechter Schellekens in het kader van het dossier Montaricourt. Dit leverde een pv op dat kan tellen, een document waarin Fortunato Israel volmondig haar prostitutierol voor Eurosystem toegaf. Niet alleen voor Eurosystem trouwens, want ze bleek ook bedrijvig voor de wapenfirma's van Boas:
"Ten slotte erken ik dat ik prostituee geweest ben. Ik erken ook dat ik contact opnam met meisjes voor de belangrijke klanten, maar ik werd door die meisjes niet betaald, zelfs niet omdat ik ze gevonden had. Eurosystem Hospitalier betaalde me wel voor mijn persoonlijke prestaties als prostituee, en voor mijn pr-rol die erin bestond, zoals ik al gezegd heb, meisjes te vinden die ermee instemden de prins en zijn vervolg in het buitenland gezelschap te houden. Ik erken dat die meisjes prostituees waren voor de relaties van Eurosystem. (...) Het klopt dat meisjes of klanten me konden bellen op het nummer (...) en dat deden ze effectief. Het klopt dus dat ik 'werkte' voor eigen rekening en niet uitsluitend voor Eurosystem."
Voor de goede verstaanbaarheid: via hogergenoemde firma Eurosystem trachtte de Société Générale miljardencontracten met Saoedi-Arabië af te sluiten.
De bij Fortunato Israel aangeslagen adressenboekjes, facturen en bankuittreksels werden in afwachting van een beslissing van het parket in de bureaus bewaard. Tijdens de huiszoeking bij Fortunato Israel hadden de BOB'ers tevens een tafelplan meegenomen met de namen van enkele prominenten. Rijkswachtcommandant Beaurir was één van hen. De vriend van Fortunato Israel, wapenhandelaar Roger Boas, kon tijdens de huiszoeking het huis verlaten. BOB'er Lainé bewaarde het foto-album met Beaurir in zijn persoonlijke werkmap binnen de rijkswachtkazerne. Na zijn terugkomst uit vakantie in 1979 bleek die leeg te zijn. De grote verdwijntruc! Alsof David Copperfield himself even was langs geweest.
Bron: De namen uit de doofpot | Stef Janssens