1

Topic: Guy Goffinon

Het is 9 oktober 1981, 23u00, wanneer de rijkswacht van Brussel een anoniem telefoontje binnenkrijgt. Het ging, volgens de beller, om een drugszaak 'die waarschijnlijk adjudant Goffinon zal interesseren'. Goffinon is er niet en andere rijkswachter stappen in een wagen om zich naar de plaats te begeven waar ze volgens de tip moesten zijn.

Enkele ogenblikken later ontploft de Peugeot. Speurders hebben altijd vermoed dat Goffinon het eigenlijke doelwit van de aanslag was. Enkele dagen later, op 26 oktober, is kolonel Vernaillen het slachtoffer van een aanslag. De daders van deze twee aanslagen werden nooit gevonden. Vernaillen en Goffinon waren betrokken bij het onderzoek naar de zaak François, een affaire waar nogal wat leden van het NBD en het BIC mee in opspraak kwamen. Goffinon leidde deze delicate zaak en rijkswachtmajoor Vernaillen was zijn directe overste.

Al deze feiten zijn ons reeds bekend, maar er zijn nog een paar feiten die we niet wisten over topspeurder Goffinon. Het blijkt dat de Vernaillen en Goffinon absoluut niet konden samenwerken, hier volgt een korte bloemlezing:

  • Vanaf het begin van het onderzoek naar de zaak-François (1979) probeerde Goffinon mee te werken aan dit dossier. Vernaillen weigerde dit.

  • Goffinon was kwaad op Vernaillen omdat hij niet mee mocht naar een verhoor in Bangkok.

  • In 1981 - voor het einde van het onderzoek - schrijft Goffinon een nota gericht aan onderzoeksrechter De Bieasu waarin hij vooral de officieren aanvalt die het onderzoek leiden, waaronder ook Vernaillen. De onderzoeksrechter geeft de brief aan Vernaillen en die start een tuchtdossier op. Vernaillen vraagt zich af of Goffinon probeerde Vernaillen uit het dossier te krijgen.

  • Vernaillen vraagt zich ook af of het toeval is dat Goffinon er de nacht van de aanslag op de rijkswacht er NIET was!

  • Op 26 oktober controleert Goffinon de aktetas van Vernaillen, dit wordt verdacht gevonden door de kinderen van Vernaillen.

  • Goffinon is de enige medewerker van Vernaillen die de kolonel niet kwam bezoeken in het ziekenhuis.

  • In het dossier Vernaillen ging Goffinon op een dag naar La Haye (Frankrijk) om een Farcy te ondervragen, hij deed dit zonder de juiste papieren. Vijftien dagen later ontsnapte Farcy in verdachte omstandigheden uit de gevangenis.

Dit is een korte lijst voor het dossier-François. Maar ook in Waver en Nijvel maakte Goffinon het al te bont. Onder druk van procureur Deprêtre wordt Goffinon aan de cel-Mendez toegevoegd en Deprêtre had ook grote druk uitgeoefend om Goffinon in het dossier van de Bende van Nijvel te krijgen, iets wat Goffinon ook zelf wou. Kolonel Pint vertrouwde Goffinon niet en gaf hem het dossier Vernaillen. Goffinon heeft in het verleden nog samengewerkt met Madani Bouhouche, toen deze nog bij de Brusselse BOB werkte. En als afsluiter, Goffinon heeft ook gewerkt op de zaak Zwarts en de dood van Charly De Pauw.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Guy Goffinon

Volgens de nieuwe Bouten was de aanslag op Goffinon eigenlijk een nepaanslag om Goffinon uit de wind te zetten, door hem in de rol van slachtoffer te manoeuvreren. Een nepaanslag in opdracht van wie dan? Bouten wijst op het feit dat Goffinon in die periode vaak gratis naar Tel-Aviv reisde om er instructies op te halen... De mossad dus?

3

Re: Guy Goffinon

François Raes over Goffinon:

"Goffinon extreem rechts? Dat geloof ik niet. Hij is wel zeer hoogmoedig en dat wekte veel wrevel op. Hij had contacten met Libert. Maar welke speurder komt niet in contact met misdadigers? Hoe kan men anders inlichtingen inwinnen. Had ik persoonlijk met Goffinon moeten werken, dan was er herrie tussen ons gekomen. Maar ik beschouw hem ondanks dat als een goed speurder. En ik geloof dat hij nu de rekening betaald voor zijn verzet tegen de Staatsveiligheid en de DEA."

"Goffinon was net zoals ik ontgoocheld over de uitspraak in de zaak François. In de wandelgangen van het justitiepaleis sprak men toch ook over een gevangenisstraf van tenminste 6 jaar voor Cdt. François."

Bron: Brief van François Raes aan Hugo Coveliers | 1993

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Guy Goffinon

Ben wrote:

"Goffinon extreem rechts? Dat geloof ik niet. Hij is wel zeer hoogmoedig en dat wekte veel wrevel op. Hij had contacten met Libert."

Volgens Libert maakte Goffinon deel uit van Burafex:

Selon Libert, il faisait partie du directoire du WNP, le Burafex. Les membres du WNP lui transmettaient des informations judiciaires. Goffinon possédait un "code puma" pour décripter les rapports.

Bron: nota van Herman Venaillen

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guy Goffinon

Ben wrote:

En als afsluiter, Goffinon heeft ook gewerkt op de zaak Zwarts en de dood van Charly De Pauw.

Heeft gewerkt op een zaak i.v.m. de dood van Charly De Pauw? Is er meer info?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

6

Re: Guy Goffinon

De maand daarna [november 1988] heeft de raadkamer Bouhouche vrijgelaten en Hennart ging daarmee akkoord. Op de vergadering in november waarop ze dat meedeelden, werd Guy Goffinon hysterisch: 'U laat een monster vrij!'

De gemeentepolitie van Jette liet aan de Cel-Mendez weten dat Bouhouche een paspoort aanvroeg voor Canada. Dat zou hij op 29 november krijgen, tenzij er andere instructies waren. Maar hij mocht het land niet verlaten. "Toen heeft Goffinon zijn ontslag gegeven", vertelde Doraene.

Goffinons ontslagbrief aan de onderzoeksrechter zit in het dossier. "Ik heb niet de kans om het onderzoek voort te zetten om de zaak op te helderen. (...) Ik heb er grondig over nagedacht. Het is voor mij een gewetenskwestie. In de loop van de ochtend heb ik contact gehad met mijn chefs om mijn detachering naar de BOB van Waver op te schorten en terug te keren naar de BOB van Brussel. Ik wil momenteel geen commentaar geven op dit besluit", schreef Goffinon.

De adjudant ging op het assisenproces getuigen. "Hij werd zwaar aangevallen door de advocaten van de beschuldigden", zei Doraene. "Hij was stervende, hij is overleden in mei 1995. De dood stond op zijn gezicht en ik had hem eerst niet herkend. Maar hij stond erop om getuigenis af te leggen. Hij draaide er zijn hand niet voor om om aan de haal te gaan met informatie van collega's en hij schreef weinig op, maar hij verdedigde sporen die achteraf juist bleken te zijn. Op dat proces heeft hij groot respect afgedwongen."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Guy Goffinon

Uit de nota's van Willy Acke:

Aanslag auto BOB BXL
Volgens Goffinon bom geplaatst de vrijdagavond.
BB [Bihay en Balfroid?] kunnen bewijzen ten vroegste zaterdagnamiddag.
Aankoop Alhakinebatterijen bij Tandy Namur
= pas zaterdagmiddag
BB krijgen opdracht souche op te halen.
Dan blijft dat 14 dagen voordien Bouhouche er al om geweest is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Guy Goffinon

Uit de nota's van Willy Acke:

Moord Mendez ≠ Bouhouche als dader = Bultot
(...)
Zegt BW [Bende van Nijvel] = Bouhouche + Smets + Calmette.
Legt uit Calmette = Wackenhut Belgium = CIA
Feiten = gepleegd door Italianen, verblijvend in Spanje
Eén van de daders = Elio Massagrande in opdracht van extreem-rechts

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guy Goffinon

Voor alle duidelijkheid, het is Guy Goffinon die denkt dat Bultot de dader is van de moord op Mendez?

10

Re: Guy Goffinon

patrick111 wrote:

Voor alle duidelijkheid, het is Guy Goffinon die denkt dat Bultot de dader is van de moord op Mendez?

Dat klopt. Ik was vergeten te noteren dat het een samenvatting was van een gesprek met Goffinon en het hierboven dus de mening is van Goffinon.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube