Re: Kogelhuls

Robert wrote:

Maar hulzen van voor de aanpassing zullen moeilijk aan het aangepast wapen gelinkt kunnen worden

Ongetwijfeld zal men meer moeite moeten doen maar een wapen met een andere of een aangepaste slagpin laat nog steeds unieke sporen na die identificeerbaar zijn. Je noemde laatst zelf al eens de ejector-marks maar er zijn er nog meer. Voor de volledigheid zet ik ze nog even allemaal op een rijtje:

Rifling

Het draaien van de kogel dmv groeven in de loop, dit laat sporen na op de kogel. Omdat per merk en type de rifling verschilt kan men in veel gevallen achterhalen welk merk en eventueel type wapen de kogel afvuurde. Men onderscheid de hoeveelheid op de kogel getrokken groeven, welke kant zij opdraaien (links-om/rechts-om), de lengte van de groeven, de hoek van de groeven en de onderlinge afstand tussen de groeven.

Toolmarks

Microscopische krasjes en bultjes op de gereedschappen laten bij het vervaardigen van het wapen en het uitboren van de loop, sporen na en het wapen geeft deze indrukken vaak over aan de kogel en huls die het wapen daarna afvuurt.

Chambermarks

Sporen (krassen) die op de huls worden achtergelaten (meestal na het vuren) als het patroon zich in de kamer bevind. Door de gasdruk en hitte zet het patroon uit waardoor het tegen de kamerwand wordt gedrukt, als de huls vervolgens uit de kamer wordt getrokken laat dit krassen na op de mantel van de huls.

Firingpin Marks

Als de slagpin het slaghoedje raakt wordt er een afdruk gemaakt en vervolgens duwt de gasdruk de huls met slaghoedje nog naar achteren op de slagpin waarbij de huls beweegt en er daardoor een uitstulping ontstaat. Dit levert een uniek kenmerk op van een wapen.

Breachmarks

Als een patroon wordt afgevuurd wordt de hulsbodem door de gasdruk met kracht tegen de achterkant van de kamer (de zgn breach) gedrukt. Dit laat sporen (vaak toolmarks) na op de hulsbodem.

Extractor Marks

Het extractiemechanisme, een soort haak die de huls bij de bodemrand grijpt en uit de slede naar achteren trekt (in feite beweegt de slede en niet het extractiemechanisme) laat sporen na op de bodemrand van de huls.

Ejector Marks

Nadat de huls door het extractiemechanisme is gepakt botst het uiteindelijk met een aanzienlijke kracht tegen een pin die de huls naar buiten duwt. Deze pin heet de ejector.

NB: Revolvers laten vanzelfsprekend geen extractor- en ejectormarks na. Riotguns laten vanzelfsprekend geen groeven na op de projectielen.

Kenza wrote:

Zou het kunnen dat één van de wapens van de Bende van Nijvel de slagpin afgeslepen is

Wat betreft het veranderen of aanpassen van de slagpin, dit heeft de Bende van Nijvel daadwerkelijk een keer gedaan. Van het bendewapen FN7,65-Nr.1 werd tussen de schietpartij in Wavre (waarbij met dit wapen agent Haulotte werd omgebracht) en de schietpartij naast de Colruyt in Nijvel, de slagpin aangepast. Dit heeft niet belet dat men het wapen toch kon herkennen.

Re: Kogelhuls

De tijd vliegt zeg... onderstaande schreef ik in 2013:

Boemerang wrote:

Wat betreft de inkepingen heb je me wel wat aan het peinzen gezet, ik ging (en ga) er ook altijd van uit dat het hier "cutshells" betreft, echter bij een cutshell snij je helemaal rondom met een kleine overlapping. Zie » LiveLeak (Redneck-warning! big_smile). De op die foto getoonde inkepingen lijken slordiger, schuiner en korter te zijn dan die in het cutshell-filmpje, en dus niet helemaal rondom met overlap.

Maar met regelmaat wordt weer geroepen.. CUTSHELLS! Zoals recent Gilbert Dupont. Ik ga daar als aanvulling op de reeds eerder ingebrachte argumenten dat de patronen niet zorgvuldig en voldoende rondom zijn ingesneden om af te kunnen scheuren tijdens een schot, de volgende vaststelling aan toevoegen:

https://lh3.googleusercontent.com/HXu4NNxBBhAhjSlyb7cZHjtzEZ0VPEENTBKBN8U2uGObdozLiQCkgmgE7QCRxpaMUfMza0UaXzXFZtypw4lT9-Wc03p6eLfE-UfH5D_CJtN4cxtsPDuf767UJic-O06cGPs48ctTcI5nwbba8YeXPv0hMPOCgFa0edRjv7JrgvbsZ1Ytlvqzrdmu3TevRlZoUfzBW_rM1YJmFE6-Qdt-0IoJPT9-inGBNoMi44ZnHRHET69EdZ_auc0G-ycxuMFTG_UyBLpoZDejp_aa5-7N0bjI3B2vBNE2ZHgDYRUaJq84e1acJ3IXgD9Su_C8wa6Rqwqxep5s0RLOqHeHidkngXFNlkYMBS3J2VevHND5TV3_cIJ922mgCRfdJI3X6cHFxYVL5vifx-9GvnsKEQ8YDSabrIMHudBA-kxtvGRc3wAEj8S5ZPfobY5TS_hRsyxhm-6AwBqW7KfoHCHn_ujoX7x5HNJY4vttRt9wk_BRYqKluKNG-4V3tMyQmgUDrT1CzvaLJuc2r_vOsjwehvqD0snxa0z1ODeAn7SkgJAueyO-s4_VOyDN8C13VbojYqa0NhT4Z-wgMplE0Q1iIa7BYeqRZNH7-pbJ2zMGgs269gxeY9FScvGX3V4TBZlyx04C95D_tvsaNvg3KRJdciEiucQxdUgOt0NRLkZ5R8Bj1qqQ2uOLlFmoanJ0uTon=w1280-h720-no?authuser=0

Zols te lezen is staat er op de ingesneden Remington-hulzen op deze foto -Express Power Piston- gedrukt. Een Power-Piston is een soort van binnenhuls die mee naar buiten wordt gevuurd en buiten de loop door de luchtweerstand als een bloem openklapt. Het is een vervanging van de "wad", de katoenen prop die bij standaard-patronen de hagellading door de loop naar buiten duwt. Doordat deze Power-Piston mee naar buiten komt wordt voorkomen dat hagellading door de loop stuiterend naar buiten komt en het maakt de lading dus accurater (minder afzwaaiers)en minder gespreid.

https://lh3.googleusercontent.com/Mp71adeYSuqzSoAm091NWHCOc8hNk6efySz8h7h3KXeDet10JOmpudCXeQfwSFfhShPLglPPlNvexU7nZ0bqtwmjDyjtgMf34N4CNI7bb8T_ZrpivRmOR8UkQD8xv--Ircrbv1ea6WMAUfwQOi2fuD1bSEPrxa2HuiVHTw3kOs-E2UI5_ppiCaMhrpVTkdaEcLhtMhr-vNuRc3uhTwnabNhJ-UaFkjqJG1qtEkR94RTd3H_KrtMJo7q9-k-55_YAyu7r3sf5w3gxSQABeutosuhnGATD8NDeNunF8jQA0MqK00y687YaoCO30ngHZ5TIv7OUW4UfqxS--FIq9jeR2AzsPJBUipS-tnru1oFON79oCogB5YiGk_SVepyEe79JfWsc-U81elujkYkwh6HtN-G32y3LhZnfLByfCSoqOtdgi6qnFzykalv7dNUnoEfIV6jcWP1nVKYx31Cd70rcW-Yh9sYPUbOX6Hv1ihqLUVjiHmFYadvOyk4_Qoq7yRe1emaa8EzGMUCC1P_B8Jej8mtMRV32sah6yArHGGoK3SG3DZ5o16znvmNsd7fHd3QxVWCNsbLll5AUHXaRjqQnph8U3Rv1Ms-E-EFbaqY0EXmcNtJdjaXwQvuwWspkAqF2k8Gf8GHDJOwz3zVwZtYYcmVNOQWMsN5XyyPrpB8NCqK3Sy1BAkDY-pfVAame=w519-h325-no?authuser=0

Het heeft dus geen enkele zin om te proberen om van een Power-Piston patroon  een Cutshell te maken daar zich in de huls deze binnenhuls bevind!

Nu kan het nog steeds zijn dat de Bende van Nijvel weleens een Cutshell heeft afgevuurd tijdens een feit, ik denk zelf dan aan de foto van de inslag in de kofferklep van de Mercedes van Fourez, echter de patronen die in Ronquiéres werden gevonden zijn voor mij definiet afgeschreven als zijnde Cutshells.

Re: Kogelhuls

Aangezien deze patronen in het kanaal gevonden werden kan de reden voor het gebruik van deze inkepingen eenvoudiger gezocht worden, nl. het sneller laten insijpelen van water en zodoende de boel rapper doen roesten/rotten.