Topic: Zoniënwoud

Heb vandaag tijdens mijn werk (hahaha, ben ik toch een geluksvogel dat ik op zondag mag werken) wat meer aandacht besteedt aan het Zoniënwoud. Trek eens op een kaart een rechte lijn tussen: Aalst/Nijvel/Overijse/Aalst. Bijna alle feiten van de benden vallen in deze driehoek. Het Zoniënwoud is groot genoeg om de bende te kunnen verbergen (indien nodig), en er liggen net buiten deze driehoek een drietal vliegvelden (2 militaire en 1 burger). Dus ook de Gladio variant kan dus ook nog (invliegen op een militair vliegveld, vertrekken via Zaventem. Misschien zijn een "schaarse" maar wel belangrijke bevindingen in  het bos van Houssière een afleidingmanouvre geweest.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

2

Re: Zoniënwoud

Ahaaa! Vindt ik hier soms een medestaander voor mijn hypothese. Huurlingen?

Re: Zoniënwoud

LEO, wil niet meteen zeggen huurlingen, maar een stay-behind actie (practical shooting) en een hele reële optie. Maar met name het feit dat er 2 militaire vliegvelden liggen. Misschien de moeite waard om te kijken of er vlak (de zelfde dan/avond/nacht een transportvliegtuig is vertrokken van de, met name militaire vliegvelden.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Zoniënwoud

Dit zou zeker voor 1985 zo kunnen zijn gegaan. Echter voor 1982 en 1983 sluit ik een Gladio-achtige toestand uit. Het kan zeker zo zijn geweest dat de 'vuile' wapens van '82/'83 in handen zijn gekomen van een organisatie die de bende van Nijvel is gaan nadoen, maar dan in de overtreffende trap.

Gladio wil zeggen dat de Amerikanen er achter zitten. Er zijn voor 1985 nog zoveel andere tussenvormen denkbaar. Zoals een Belgische politieke bende, of een grote afpersing. We weten alleen dat ze zeer goed voorbereid waren en zeer koelbloedig.

5

Re: Zoniënwoud

Op het forum loopt reeds een interessante discussie over het geografisch profiel. Daarin speelt niet het Zoniënwoud een grote rol, maar een gemeente die er vlak naast ligt: namelijk Sint-Genesius-Rode » Geografisch Profiel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Zoniënwoud

Een paar gegevens die de Bende linken aan het Zoniënwoud:

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Zoniënwoud

Ben wrote:

In het woud werden na de overval op de wapenwinkel van Dekaise in Waver tal van bewijsstukken gevonden.

Ik heb eens opgezocht waar dit juist was:

Op 16 oktober komt een jongeman per fiets vanuit Waterloo in het Zoniënwoud gereden. Op het kruispunt van de Sanatoriumdreef met de Sainte-Corneilledreef ontdekt hij vreemde rommel (*) waaronder twee bankkaarten. Hij neemt ze mee en zijn moeder stuurt die kaarten terug naar de bank die de politie op de hoogte brengt. Eén van die kaarten behoorde toe aan Daniël Dekaise.

Ik heb deze plaats toegevoegd aan de kaart met alle feiten » Google Maps

Volgende zaken werden gevonden:

  • Fragmenten van schuimrubber van de achterbank van de Volkswagen Santana;

  • Twee overblijfsels van hoofdsteunen, ook van de achterbank;

  • Stukken van een valse nummerplaat;

  • Een half begraven stuk schoenzool maat 44 van het exclusieve Belgische merk Ambiorix;

  • Een gescheurd polohemd met tweeëntwintig inslagen van jachtpatronen. De polo raakte zoek in de loop van het onderzoek, maar het bloed dat erop zat was volgens de expertise afkomstig van een dier. Het polohemd was verstopt - onder wat aarde - aan de voet van een boom;

  • Een nummer van de Spaanse krant El Pais waarin een artikel stond over de Italiaanse neofascist Stefano Della Chiaie;

  • Bescheiden en cheques van Daniel Dekaise. De cheque was van Dekaise, stuk gescheurd en had een waarde van 60.000 euro;

  • Een brilmontuur zonder glazen dat gelijkenissen vertoont met de bril die één van de daders droeg;

  • Papiersnippers;

  • Snippers van een lidmaatschapskaart van een schietclub in Aarlen;

  • Een doos jachtpatronen;

  • Een plastic tas van de gadgetwinkel Casine in Waterloo;

  • Een sticker van een garage aan de overkant van de Shooting Club Jette.

(*) De andere rommel die de jongen vond, bestond uit: sleutelbossen, glasscherven, frisdrankflesjes en blikken, de bankkaarten en wapenonderdelen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Zoniënwoud

Heeft er toevallig iemand meer informatie over het feit dat er in 2004 opgravingen waren in het Zoniënwoud nabij de kliniek dr. Derscheid?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoniënwoud

Dit is nog altijd een van de meest raadselachtige vondsten in de Bende van Nijvel-geschiedenis. Er is hier weinig wat niet intrigeert. Dat men van de cheques en de bankkaarten af wilde, begrijp ik nog. Die waren onbruikbaar en legden een koppeling met de overval op Dekaise. Te gevaarlijk om thuis te bewaren of in de vuilbak te deponeren.

Maar waarom dumpt men ook de resten van een achterbank en de hoofdsteunen? Als ze de wagen toch in brand gingen steken, hadden ze die er wel in kunnen laten.

Waarom smijt men tegelijkertijd kapotte kledingstukken weg? Een kledingstuk kan herkend worden en dus tot de identificatie van een dader leiden.

Ook de aanwezigheid van El Pais, een krant die destijds gold als dé verdediger van de Spaanse democratie, valt op. Was een van de daders Spaanstalig? Ik heb nooit ergens gelezen op welke dag die krant was gedateerd. Dat zou nochtans interessante informatie kunnen zijn.

Het brilmontuur zonder glazen is aan de overval gekoppeld. Als het door een van de daders werd gedragen, dan was deze persoon niet Bouhouche (zoals velen beweren), want Bouhouche kon niet zonder een echte bril. Of was het een opzettelijk gedumpt montuur om juist deze gedachte op te wekken? Zou het dan niet slimmer van Bouhouche zijn geweest om zich beter te vermommen?

Waren het allemaal dwaalsporen? In theorie kan dat. Dan is het wel een vreemde locatie. De plek is niet van dien aard dat men er zeker van kon zijn dat de rommel gevonden zou worden. Het duurde tot 16 oktober voor iemand de rommel opmerkte, terwijl de wagen waaruit de resten van de bank kwamen, op 30 september in de nabijheid in brand werd gestoken. Het lijkt er dus veeleer op dat de rommel ook op 30 september is gedumpt.

Nog een andere mogelijkheid. Niet alles wat gevonden werd komt van de Bende van Nijvel. Wellicht reden ze voorbij na de overval op Dekaise en zagen ze wat troep leggen en gooiden ze er vervolgens wat van hun eigen spullen bij. Ook een manier om een dwaalspoor te genereren.

10

Re: Zoniënwoud

Volgens een getuige gebruikte WNP het Zoniënwoud als trainingsgebied:

“De technieken die de Bende van Nijvel gebruikte, komen overeen met wat ons bij WNP werd aangeleerd. Samen met zo’n tien andere mannen werd ik in 1981 naar een trainingskamp in het Zoniënwoud gestuurd. We moesten een commandopak aantrekken, en vervolgens in een peloton doorheen de straten van Brussel marcheren. In het bos kregen we dagenlang les in gevechts- en camouflagetechnieken. Ik had er een zeer raar gevoel bij.”

(...) “In het woud moesten we allemaal op een rij staan, en Libert zou ons eretekens overhandigen. Tot mijn verbazing kreeg ik een Duitse borstspeld met een adelaar en een hakenkruis. Toen besefte ik dat wat we deden, niet in het belang van de Belgische Staat was.” Toen Libert even uit de buurt was, overtuigde hij de anderen om het kamp af te breken. “Ik heb nooit nog contact gehad met de organisatie.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube