1

Topic: Volkswagen Golf: Strombeek

Na de overval in Aalst werd er in Strombeek (nabij Grimbergen) een Golf teruggevonden die dezelfde avond werd gestolen op de Kunstlaan in Brussel. Meer » Aalst

Uit een artikel van Le Soir:

's Nachts heeft men opgemerkt dat een grijze, half gedemonteerde, Volkswagen Golf werd achtergelaten op een parking in de Vleminckstraat in Strombeek, vlakbij het kerkhof. Een bewoner van die wijk verklaarde dat hij rond 1u00 's nachts een witte Merdedes 200 naast deze Golf GTI heeft zien staan en verschillende personen die tussen deze voertuigen heen en weer bewogen.

De politie, rijkswachters, het labo van de gerechtelijke politie en een officier van de anti-terrorisme-eenheid kwamen ter plaatsen. Ze zijn heel vlug tot de conclusie gekomen dat deze Golf de vorige avond rond 21u00 werd gestolen op de Kunstlaan in Brussel en niet heeft gediend tijdens de feiten in Aalst.

Niettemin, het blijft raar dat de linkse deur en de motorkap verdwenen zijn, evenals verschillende andere accessoires. In de wagen vond de politie twee dozen van patronen. Het voertuig behoorde toe aan een inwoner van Lasne. (We denken hierbij natuurlijk direct aan de gecarjackte VW Golf uit Plancenoit)

Voor alle duidelijkheid, het gaat om deze Golf:

http://i22.servimg.com/u/f22/11/22/12/24/clipbo10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Blijkbaar lagen in de wagen ook hoeden, jassen en laarzen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

En naar het schijnt ook nog 2 volle munitiedozen, type Browning .764 (?). De kleding zou jagerskleding zijn geweest (d.w.z. groen/loden). Van de auto (Golf type I) met kenteken ETS-124 zou ook de versnellingspook ontbreken. Op (grotere) foto's is te zien dat ook de stoelen en achterbank ontbreken.

Overigens zei Eddy Vos ooit eens dat de wagen uitgebrand zou zijn. We zouden eens aan dhr. Bouten bevestiging over deze foto moeten vragen en of hij er niet nog een paar heeft... en waar hij dat soort foto's vandaan haalt. cool

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Eerst nog even een grotere uitvoering van die foto van de Golf.

https://lh5.googleusercontent.com/-hB5oZUW9oS0/TpwrqzLBuYI/AAAAAAAAB18/B72pAuBrDhE/s709/golf%252520grimbergen....jpg

En dan even een foto van deze wagen vanaf de andere zijde.

https://lh4.googleusercontent.com/-mEslSHoXL7M/TpwrqhuNQ2I/AAAAAAAAB14/8sH65M30fwQ/s512/Golf%252520strombeek%2525202.jpg

Naast de motorkap, achterbank, linkerdeur en linkerzetel ontbreken dus ook de rechterdeur en rechterzetel. Ook de achter-ruitenwisser is weg. De foto komt (helaas dwars door de foto geprojecteerd) van Belga. Onder de letters T en U zien we iets dat lijkt op munitiedozen. De muur op de foto is mogelijk de muur van de begraafplaats.

5

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Dat zal inderdaad de muur van het kerkhof zijn. Dat betekent dat de wagen hier stond » Google Maps. Uit het zicht, dus niet direct te vinden maar ook niet onvindbaar verstopt. De conclusie is dat deze wagen dus redelijk snel gevonden moest worden.

Het lijkt er ook op dat bepaalde onderdelen zijn weggenomen om te gebruiken voor een andere wagen: ruitenwisser, deuren, motorkap, ... en dat de overschot werd achtergelaten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Boemi, waar heb jij die foto's gevonden?

Even voor de volledigheid: de locatie is alleszins doordacht. Op letterlijk 1 minuut rijden van een grote verkeerswisselaar en de Ring rond Brussel: anonimiteit gegarandeerd voor wie die Golf hier kwam zetten. Tegelijk staat de auto wel op de weg en valt hij op, maar de locatie waar hij werd achtergelaten staat toch uit het zicht. Genoeg om niet op te vallen als het ding achtergelaten wordt en men moet overstappen naar een andere auto.

7

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Wat voor kleur was de Golf die gebruikt werd in Aalst? Lijkt me wel dat ze ter plaatse de onderdelen verwijderd hebben (wat niet eens zoveel werk is, kan je in half uurtje doen) want als je zo komt langsrijden dan val je pas echt op.

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Héél goed speurwerk Boemerang!

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Hestur, op beide foto's staat gedrukt waar ze vandaan komen. smile

Merovinger, en zo'n moeilijke speuropgave was het dus ook weer niet, of wel? Ik zie immers dat je enkele, door mij gekoesterde, pas gevonden pareltjes "bruut" hebt geplaatst. lol

Ben wrote:

Dat zal inderdaad de muur van het kerkhof zijn. Dat betekent dat de wagen hier stond » Google Maps

Inderdaad Ben, dat moet de precieze plek te zijn. De wagen zou hier dan in het uiterste geval 's morgens gevonden zijn, door de beheerder van de begraafplaats of de eerste bezoekers maar misschien werd hij 's nachts al gemeld/gevonden (?).

Theorietje over het achterlaten van de wagen:

Ik kan me niet goed voorstellen dat de daders/medeplichtigen die met deze kar in de weer waren, naar Strombeek zijn gereden zonder de deuren en motorkap en gezeten op een emmer. Zoals Mel33 al schreef, dat valt nogal flink op als je met een auto in die staat door Brussel rijdt (idem met over de ring rijden). Zo kun je ook niet aan evt. achtervolgende politie ontsnappen omdat je dan door het deurgat naar buiten valt als je in de bocht van je emmertje schuift. En in november vriezen ook nog eens zowat je "dingen" eraf als je zo rondrijd.

Ik kan me toch ook niet goed voorstellen dat de daders deze wagen hier ter plekke van die onderdelen ontdaan hebben. Een halfuurtje is qua tijd nog te doen en er werd weliswaar gezien dat er mensen tussen deze wagen en een Mercedes heen en weer liepen maar prop maar eens twee deuren, een motorkap en evt zetels en bank in een Mercedes. Dat gaat niet passen.

De wagen staat tegen de rijrichting in, en met de voorwielen gedraaid. Waarom zou men alvast dat gedeelte van de parking opsturen als men de wagen daar wilt laten staan? Als zij de wagen daar vooruit rijdende wilden parkeren dan hadden naar mijn idee de wielen recht gestaan. Ik speculeer dus dat een vrachtwagentje dat de Golf daar "afleverde" en dat de Golf achteruit er van af reed en meteen achteruit het hoekje om. Het vrachtwagentje reed rechtdoor de parking af en vanuit de Mercedes liep men nog wat heen en weer om nog wat kledingstukken en munitie(dozen) in de wagen te gooien. Er is weliswaar geen melding van een vrachtwagentje... maar de Golf Rabbit in Hourpes (omschreven als compleet ontmanteld) en de mysterieuze Golf in Lennik (zichtbaar in stukken gesneden) zijn daar waarschijnlijk toch ook met een vrachtwagentje naar toe gebracht, dus ondenkbaar is het niet.

Mel, wat vervang-onderdelen van de daderwagen betreft: Een omschrijving van de daderwagen luidt dat hij zilver/grijs was. Ik ben nog geen beschrijving van de kleur van deze Golf tegengekomen en de fotòs zijn (helaas) zwartwit, echter waarom zou de Bende van Nijvel uitgerekend deze onderdelen willen vervangen bij de "daderwagen"? Vooral de achter-ruitenwisser doet mij dan de wenkbrauwen fronsen. Wat moet iemand nu met een 2e-hands ruitenwisser?

En als Eddy Vos zegt dat deze wagen hier uitgebrand is gevonden (zoals hij dat doet in een interview) dan frons ik nog maar eens een keertje met mijn wenkbrauwen.

10

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Deuren bank en zetels passen wel in een Mercedes 220 maar ik ben bang dat je de motorkap er niet in krijgt (achterin een Golf past trouwens wel een motorkap maar goed de 220 is gezien) het demonteren van betreffende onderdelen is trouwens sowieso een beetje raar want waarom zou je de moeite doen als je gemakkelijk afstand doet van auto's (in een bos in de brand steken) en je ze makkelijk weer steelt!

Of zou iemand uit de dadergroep misschien zelf een Golf hebben en plaatwerk  en interieur nodig hebben? Als zo'n legale golf per ongeluk beschadigd raakt in bende acties (bv bloed op achterbank en zetels, en werd deze Golf niet gestolen op de zelfde avond maar na de overval in Aalst?) is het hele verhaal van deze Golf misschien te verklaren.