Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

De wedersamenstelling is zero en niet ter zake. Ik herken mij absoluut niet in de winkel die ik kort bezocht.

De wedersamenstelling is een fictieve wedersamenstelling van de overval in Braine gemaakt door een franse regisseur of franse televisiezender (ook ergens op YouTube te vinden). De getoonde winkel in de reconstructie is dus niet de winkel in Overijse maar eerder een soort shopping center.

Zijn er geen getuigen die Finné op de parking en de winkel hebben zien rondlopen vóór of tijdens de overval? De uitbater van de krantenwinkel moet toch kunnen zeggen of Finné op het ogenblik van de feiten in zijn winkel is geweest of niet.

112 (edited by Boemerang 14-09-2011 16:53)

Re: Overijse: 27 September

Kanttekeningen, pro's en contra's.

Ik meld eerst even dat er geen kogelgaten in de Ford Sierra te zien zijn!

https://lh3.googleusercontent.com/-BK3uchZPK9g/TnCggPROaLI/AAAAAAAABuY/tGOGoAiD1KQ/Overijse%252520kleine%252520parking%252520cropped.jpg

Op deze foto zie je dat goed. Merovinger, wat jij als kogelgaten ziet zijn de rubberen deurreflectors en het knipperlicht/reflectortje bij de wielkap. Door het vervallen/vervormen van pixels in de filmbeelden lijken dit zwarte vlekjes. (Ik ben ook wel eens op het verkeerde been gezet door filmvlekken e.d.) Opvallend aan deze foto is trouwens dat het winkelwagentje hier weg is.

Vervolgens benadruk ik nog even dat ik geen bepaalde theorie aanhang en zeker niet de getuigenis van de Engelse dame onderschat. Ik heb de woorden van de getuigen in deze reportage uitgeschreven en tracht ze zo nuchter en neutraal als mogelijk te interpreteren.

4e man: uiteindelijk zegt de Engelse dame één keer: "Ik geloof dat ze mogelijk met 4 waren op dat moment." Verder spreekt alleen de commentator over de 4e man. De andere getuigen, waaronder de zeer gedetailleerd sprekende Belgische kennis van haar, spreken niet over een 4e. Ik hou ernstig rekening met de mogelijkheid dat zij gijzelaar Luc heeft aangezien voor deze 4e man!

Toch sluit ik een 4e of zelfs meer medeplichtigen zeker niet uit maar ik denk dat de daders die de overval zelf uitvoerden met zijn drieën waren, zoals de getuigen die wel zijn verhoord (voor zover ik weet) hebben verklaart. De uitspraken van de dame dienen m.i. serieus te worden genomen maar zeker ook gerelativeerd te worden. Uitsluitsel is alleen te verkrijgen door deze dame uitvoerig te ondervragen (evt. onder hypnose) naar de details van de daders, wapens, kleding uiterlijk etc. Als zij zegt dat ze alle "vier" gewapend waren en een masker ophadden is het evident dat het dan niet om Luc gaat. Als haar een foto van Luc wordt getoond en zij zegt "dat was een dader die ik zag" dan weten we dat ze het fout zag.

Er is een andere getuige uit Le Soir van 28-9-1985 die naar mijn idee ook daders en gijzelaar lijkt te verwarren, dit zou een dame zijn (M MJJ = Mevrouw Marie-Jeanne/Jose J. ?) Ik zal dat krantenartikel later eens plaatsen met vertaling. Er zijn nog enkele uitspraken van getuigen die vooral ontzettende verwarring en paniek naar voren brengen, net als in Aalst. Ook hier zijn verschillende beschrijvingen van de Golf.

Bloed: ik kan de opmerkingen over de verkleuring van het lichaam van Finnè niet duiden, ik betwijfel of de getuige voorover gebogen over Finnè heeft gestaan en in het licht van straatlantaarns, marlboro-reclame en evt zwaailichten goed naar de kleur van Finne heeft gekeken. Finné is op de foto's nog niet in "rigor-mortis" geweest, hij ligt slap op de grond. Er is bloed zichtbaar op de korte mouwen van zijn overhemd maar verder niet op de grond (wil niet zeggen dat het er niet is maar dat het op die foto niet zichtbaar is).

Ik heb nog geen foto gezien van de plek van Finnè zonder dat zijn lichaam daar lag dus meer over zijn bloedverlies kan ik niet vertellen, echter andere slachtoffers werden vaak in hun keel-regio geraakt en stierven aan het leegbloeden. Finnè kreeg een 2e schot en was waarschijnlijk meteen dood, daarom pompt het hart geen bloed meer uit het lichaam. De ene schotwond is simpelweg de andere niet en aan de hand van het  bloedverlies is moeilijk een conclusie te verbinden zonder beschrijving of de autopsie-gegevens en goede foto's te hebben.

"Wat gebeurt er nu met het lichaam nadat iemand is overleden? Vrijwel direct verandert de dode van kleur. Het bloed trekt weg, de huid wordt vaalbleek en slap. Omdat het hart het bloed niet meer rond pompt, zakt het bloed naar de laagst gelegen lichaamsdelen, de billen en de rug." Bron » uitvaart.nl

Alhoewel zij op praktisch hetzelfde moment zouden zijn neergeschoten, zal Stefaan uiteindelijk een minuut of 6 tot 8-9 na Finnè overleden zijn. Hij zou in de armen van omstanders (en posterplakkers) gestorven zijn nadat de daders waren vertrokken. Dit zou een uiterlijk verschil in de 2 lichamen kunnen verklaren. Ik ben echter allesbehalve een expert in lijken.

De wagen van Finnè: Limboman, Ik had dat al eens half opgemerkt maar er verder nooit bij stilgestaan. Na de opmerkingen van de "plakploeg" over de wagen en na jouw scherpe vaststelling, zie ik ook pas hoe vreemd de positie van de wagen eigenlijk is. Ik kan niet anders dan vanaf nu ook rekening te houden met het scenario van een neergezette wagen. De verhalen van de plakploeg over de wagen zijn zeer serieus te nemen. Doch om te weten of zij die wagen gewoon niet hebben zien arriveren zou men hun verklaringen tot in detail moeten opnemen en met die van andere getuigen moeten vergelijken. Ik ben er verbaasd over dat zij richting de Carwash vluchtten, zij zouden min of meer langs de Golf moeten zijn gegaan om daar te komen. Ik kijk naar mijn plattegrondje van de parking en probeer alles af te draaien in mijn hoofd, inclusief dus de mogelijkheid dat Finnè en/of zijn wagen geplaatst werden.

Over Finnè gaan, ook binnen de speurders, verschillende theorieën. Zijn dochter zegt (naar ik aanneem aan de hand van het dossier) dat haar vader uit een winkel kwam en het 2e slachtoffer was, zij geeft een beschrijving van Finnè die bij zijn wagen is en zich omdraait als hij het schot op Stefaan Notè hoort. Het volgende schot is voor hem en treft hem o.a. in zijn armen, waarna hij geen bedreiging meer is voor de dader, deze schiet vervolgens van op c.a. 1.20 zijn 2e schot af op Finnè. Ik acht dit voorlopig nog steeds als de meest logische en plausibele verklaring, ook als Finnè niet uit een winkel kwam maar net arriveerde.

De hulzen van deze schoten zijn zichtbaar op de foto's en passen precies in de volgorde van de schoten en bewegingen van de dader! Ik was dus verbaasd dat posterplakker Marc opeens zegt: "we hebben de heer Finnè niet zien afschieten. Helemaal niet!" Zij zouden er zowat bovenop hebben moeten staan als het zo ging als dat Patricia Finnè zegt. (Merovinger, het is mij nooit echt duidelijk welke winkel dit geweest zou moeten zijn, ik begrijp wel dat de kassières zijn ondervraagd over Finnè.)

Onderzoeksrechter Lacroix is van mening dat Finnè slachtoffer nr.4 was. Ik denk dat hij dat denkt omdat de posterplakkers gevlucht waren voordat Finnè uit de wagen of winkel stapte. Dat hij dat dus baseerde op het feit dat de posterplakkers het niet zagen gebeuren. Toch moet ik begrijpen dat hij niet echt de getuigen heeft ondervraagd, althans hij heeft in '87/'88 geen reconstructie ter plaatse gedaan en velen klagen dat zij niet gedegen of helemaal niet werden gehoord, inclusief de posterplakkers die als zeer belangrijke getuigen mogen worden beschouwd en die een vriend hebben verloren die avond.

De kans dat Finnè toevallig slachtoffer was bestaat en dient altijd mee te worden genomen in de overwegingen, maar het ligt absoluut voor de hand dat hij geen toevallig slachtoffer was. Dit stellen Lacroix/Hennuy en Schot ook voor de 2e BC, evenals voor een aantal andere slachtoffers van bende-moorden. Zij zeggen dat net dat deeltje ontbreekt waardoor alles juridisch dichtgetimmerd kan worden en zij klaagden (evenals Godbille) dat er geen middelen en budgetten beschikbaar werden gesteld om dit slachtofferonderzoek door te zetten. De BC concludeerde natuurlijk dat er machten in het spel waren die bepaalde aspecten van het onderzoek blokkeerden.

Het enige dat ik nu kan concluderen is dat als men wil begrijpen wat er gebeurd is, al deze mensen uitvoerig ondervraagd hadden moeten worden en anders natuurlijk nu alsnog ondervraagd zouden moeten worden. Of dit in de tussentijd (sinds deze reportage) door CWB is gedaan is mij niet bekend, mogelijk zijn enkele van deze mensen in het jaar na de reportage alsnog verhoord, immers er kwamen de robotportretten van Reus nr.19 en Oude nr.23. Wij lopen natuurlijk altijd behoorlijk achter en er is zoveel dat wij niet weten.

113 (edited by Boemerang 14-09-2011 19:57)

Re: Overijse: 27 September

Dit is de beste close-up foto van Finné die ik erbij heb zitten.

https://lh3.googleusercontent.com/-wbswCWtrVvw/Td9-iY6KudI/AAAAAAAABVc/dOKLq9kDXBs/Overijse%25252041.png

  • Finné was een redelijk gezette man.

  • De arm die wij zien is gespierd.

  • Zijn jasje (in dezelfde kleur als zijn broek) ligt over hem heen.

  • Zijn rechter-arm ligt volgens mij op zijn borst.

  • Er zit bloed op het uiteinde van zijn mouw.

  • Er zit een grotere bloedvlek bij zijn borst en oksel.

  • Het rechter-onderbeen is over het linker gekruist en de rechter-voet leunt op de linker-voet, waardoor deze linker-voet horizontaler wordt geduwd.

Alhoewel het mij lukt om zo te gaan liggen ben ik bijna zeker dat Finné op zijn borst/zijkant lag en is omgedraaid, vooral door de R-arm die op zijn borst ligt maar ook door de gekruiste benen. Of dit door een dader, uit zichzelf of door iemand die hulp wou bieden is gedaan laat ik in het midden maar Ponsaers & Dupont schrijven:

"In het onderzoeksdossier wordt vermeld, dat eerst twee schoten in zijn richting werden afgevuurd en dat zijn moordenaar dan naderbij kwam om het lichaam om te draaien en het met negen kogels in de nierstreek af te maken."

Natuurlijk heeft Patricia Finné (die ik voor wat betreft wat in het dossier staat, meer vertrouw) het over 2 schoten in totaal, en het 9 kogels in de nierstreek wordt 1 hagelschot van 9 bollen. Blijft over dat ze zeggen dat hij wordt omgedraaid.

Er liggen in totaal daar 3 hulzen op dat stuk kleine parking. Stefaan = 1. Leon = 2. Hier zie je er 2 liggen, een andere ligt rechts-onder net buiten dit beeld maar je ziet de huls op andere en eerder geplaatste beelden wel.

https://lh5.googleusercontent.com/-_ICQDixpjRI/TWrGwnrYV7I/AAAAAAAAA4g/daBAnkeqPo8/Overijse%25252031.png

De huls op het einde van de parkeervak-lijn zou dan die van het 2e schot op Finné zijn. De huls onder in beeld is waarschijnlijk van het schot op Stefaan.

Als de schoten goed raak waren zijn er geen inslagen van een van die bollen te ontdekken in ruit of auto. De ruiten had ik al eens bekeken op een aantal foto's maar heb nooit iets van beschadiging kunnen ontwaren en denk dat er geen is.

114 (edited by K& 16-05-2013 13:43)

Re: Overijse: 27 September

Dus volgens u heeft hij zijn jas aan en is dit geen blote arm! Zou Finne dus afgeschoten zijn net na het uitstappen? Of liep hij toch terug naar zijn auto en liepen de daders hem tegemoet alvorens hem van dichtbij af te maken?

115

Re: Overijse: 27 September

Ik moet zeggen, dit klinkt best indrukwekkend. Eindelijk een (op meerdere ooggetuigen gebaseerde!) verklaring over hoe het puzzelstuk "Finné als doelwit van de Bende" plotseling feilloos kan passen in de uitvoering van de overval. Tot nu toe was het altijd zeer bizar, dat de Bende na een overval gelijktijdig met Finné kon arriveren in Overijse op de parking (misschien een bewust dwaalspoor?).

Ik voeg nog toe:

  • Meteen hebben we ook een mogelijke verklaring waarom de Bende op de parking op iedereen schoot en een gezin aanpakte. Niemand mocht zien dat Finné daar uitgeladen werd.

  • Er bleef in Overijse klaarblijkelijk een overvaller op de parking tijdens de overval, naar verluidt als uitkijk voor de politie. Daarvoor is nu mogelijk een bijkomende reden.

116 (edited by Boemerang 14-09-2011 21:09)

Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

Dus volgens u heeft hij zijn jas aan en is dit geen blote arm!

Nee, nee beste, zijn jasje lijkt over zijn buik te liggen op een manier dat hij het niet aanheeft. Zijn arm is bloot.

K& wrote:

Zou Finne dus afgeschoten zijn net na het uitstappen? Of liep hij toch terug naar zijn auto en liepen de daders hem tegemoet alvorens hem van dichtbij af te maken?

Ik weet het niet, ik heb nog geen getuige in de pers ofzo gehoord die daadwerkelijk zei, ik zag Finnè daar lopen en/of neergeschoten worden. Dat betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn, want dit is de lezing die Trisch heeft:

Patricia Finnè: "Mon Père venait de se garer juste en face de l’entrée du Delhaize, il s’est dirigé vers la porte, a vu, et ou, entendu un coup de feu destiné au petit gamin qui roulait en vélo, a fait demi-tour pour rejoindre son véhicule afin d’appeler les secours (il possédait un mobilophone) mais le tir suivant était pour lui."

Mijn vader parkeerde rechts voor de ingang van Delhaize, hij liep naar de deur, zag of hoorde een schot voor de kleine jongen die reed op een fiets, maakte een U-bocht om zijn voertuig te bereiken en hulp op te roepen (hij bezat een mobiele telefoon), maar het volgende schot was voor hem.

Bron » Interview met Tueries.com

"Mon père venait de quitter le magasin quand les tueurs sont arrivés. Il a voulu se diriger vers sa voiture où il disposait d’un téléphone. Je suis persuadée qu’il a eu la volonté d’alerter les secours. Il n’en a pas eu le temps. Ils lui ont tiré dessus et il tombé par terre. A ce moment, papa était touché aux deux bras et il ne représentait plus aucun danger pour les tueurs. Pourtant, celui qu’on a surnommé le «géant» s’est approché de lui… Et alors qu’il se trouvait à environ 1 mètre 20 de mon père, il lui a envoyé une nouvelle décharge de riot gun. Ils ne lui ont laissé aucune chance."

Mijn vader had net de winkel verlaten toen de moordenaars aankwamen. Hij wilde naar de voorkant van zijn auto alwaar hij een mobiele telefoon had. Ik weet zeker dat hij de wil had om te bellen voor hulp. Hij had geen tijd. Ze schoten hem neer en hij viel . Op dit moment is mijn vader geraakt in beide armen en is hij van geen enkel gevaar meer voor de moordenaars. Echter, degene die ze "Reus" noemen heeft hem dan benaderd ... En toen hij op ongeveer 1 meter 20 van mijn vader was, vuurde hij een nieuwe lading met zijn Riot Gun. Ze lieten hem geen kans.

Patricia Finnè in interview » michelbouffioux.be

Overigens zijn de eerste zinnen uit deze twee quotes met elkaar in tegenspraak.

117

Re: Overijse: 27 September

Een passage uit een Nederlands krantenartikel waarin wordt gesproken over een mogelijke ondersteuningswagen die aanwezig was in Overijse:

''Een rijkswachter, die een paar dagen vrij had en vrijdagavond om 20.50 uur met zijn hond liep te wandelen (en dat was kort na de overval), zag enige personen in een bosje bij Overijse spullen overbrengen van een Belgische auto naar een Mercedes met Duits kenteken. Toen hij thuisgekomen hoorde van de overval, belde hij zijn collega's, vertelde zijn verhaal dat een mogelijk verband legde met de overval en zei zich ter beschikking te houden om de collega's de plek te wijzen waar hij het overladen had gezien."

"Hij werd niet meer opgebeld en besloot daarom zaterdagochtend nog eens te gaan kijken. Hij vond in het bosje, behalve sporen van auto's ook een Belgische nummerplaat. Hij belde daarop een tweede keer zijn collega's om ook dat te melden. Hij kreeg het advies de nummerplaat maar te gaan ophalen en maandag mee te nemen naar zijn werk.''

Bron: Leidsche Courant | 5 oktober 1985 | p.19

Ook in een artikel van Le soir 28-9-85 wordt al gesproken over een Mercedes: ''On parle aussi d'une BMW, d'une Mercedes.''

118

Re: Overijse: 27 September

Patrizia Bingoni, de vriendin van Finné,  is dat deze vrouw? Zou zij niet weten waarmee hij zich bezighield en wat de reden kan zijn achter zijn overlijden? (Als ik me vergis, Ben, bijdrage schrappen!) 

» www.facebook.com
» www.lesalon-maisondebeaute.be

119 (edited by Boemerang 14-09-2011 22:35)

Re: Overijse: 27 September

Charly, waar heb je deze dame cq haar naam vandaan?

joachiem wrote:

Leidsche Courant 5 oktober 1985 p.19

"Wegens auteursrechtbeperkingen niet beschikbaar"

Dag Joachiem, heb jij een kopie van of link naar dat artikel? Ook die andere artikelen die ze hebben zijn het lezen waard.

120

Re: Overijse: 27 September

Nee, helaas heb ik geen kopie van het artikel. Zoals je zelf al hebt gemerkt zijn de artikelen sinds kort, door een auteursrechterlijke kwestie, niet langer beschikbaar. Dit is erg jammer want er stonden in deze kranten (Leidsche Courant en Leidsch  Dagblad) tientallen artikelen over de Bende. Sommige erg interessant, o.a een interview met Bultot. Ook stonden er bij sommige artikelen goede (kleuren) foto's die ik nog niet kende. Sommige delen van artikelen waren echter zo interessant dat ik ze heb overgeschreven, waaronder de geposte passage.