Ben wrote:"De gestolen wagen verkeerde in slechte en verouderde staat en de benzinetank was praktisch leeg." Misschien de reden waarom ze direct daarna de Volkswagen Santana hebben gestolen?
OK laten we even een denkoefening maken met als uitgangspunt dat je een auto wil stelen om er een aantal dagen of weken later een overval mee te plegen: wat zou je dan exact doen na het stelen van de wagen? Ik zou ermee naar een schuilplaats rijden. Bon, dan kan ik mij voorstellen dat het volgende kan gebeurd zijn: die gasten stelen om 22u20 de Austin in Elsene en willen er dus mee naar hun schuilplaats rijden.
Nog vol van de adrenaline van de diefstal merken ze niet meteen op dat de benzinetank bijna leeg is (vergeet niet in dienen tijd hadden de auto's minder waarschuwingslichten dan nu). Plots merken ze onderweg dat de tank quasi leeg is en beseffen ze dat ze hun bestemming niet zullen halen. De auto is ook niet in beste staat. Ze vloeken want ze hebben een wrak gestolen waar ze niets mee kunnen aanvangen. Ze besluiten dat dit geen ideale wagen is om na een overval snel mee te kunnen vluchten. Op dat ogenblik rijden ze net op de Bergensesteenweg ergens tussen Halle en Lembeek.
Ze besluiten dat ze de Austin aan de kant zullen moeten laten en een andere auto moeten hebben. Deze keer willen ze er natuurlijk zeker van zijn dat ze een deftige auto hebben en geen half wrak. Het moet dus een nieuwe zijn. De eerstvolgende garage dat ze tegenkomen is de garage van Brichau. Ze stoppen er, laten de Austin achter, breken in in de garage en stelen er de Santana. Ze rijden met de Santana verder naar hun schuilplaats.
De schuilplaats situeert zich dus vermoedelijk ergens in de omgeving ten zuiden van Lembeek (en dan komen we weer in de streek van het Bos van Houssière dat bij mijn weten pas een rol heeft gespeeld voor de bende in 1985) of zelfs Bergen. Het alternatief kan ook zijn dat hun schuilplaats in Lembeek zelf was of er heel dicht bij en dat ze met de Austin toch tot daar zijn geraakt en dat ze in de schuilplaats besloten hebben om een andere wagen te stelen. Feit is dat de schuilplaats dus ergens in deze streek moet liggen. En als we dan in ons achterhoofd de hypothese van Zucker houden (kok wonende in Lembeek).
Wat we dus ook zeker kunnen besluiten is dat de diefstal van de Santana niet gepland was maar noodzakelijk was geworden door de problemen met de Austin en dus besloten op het moment zelf. Als deze stelling klopt is het niet ondenkbaar dat ze ergens half mei 1982 met de Santana een overval hebben gepleegd die tot op heden niet is gelinkt aan de Bende van Nijvel. De eerstvolgende officiële overval van de Bende van Nijvel is nl. deze van Maubeuge die dateert van 14 augustus 1982. Waarom zouden ze anders in mei zoveel risico's genomen hebben in Lembeek om per se een nieuwe auto te hebben als de overval in Maubeuge pas voor augustus was gepland?