Re: Nijvel: 17 September
Een ander niet onbelangrijk gegeven dat in feite nog zo goed als geen aandacht gekregen heeft, is de directe nabijheid van het raceparcours van Nijvel. De scherpe 180 bocht is op een 3à 4 honderd meter in vogelvlucht, om van het Dats-tankstation naar het raceparcours is 2,1km met de wagen. Het Dats-tankstation is waarschijnlijk het dichtstbij en het goedkoopste voor wie daar gaat racen, plus 7/7, 24 uur per dag op.
De chauffeur van de daders was zeer bedreven kende de streek en reed graag met het nieuwste, liefst opgefokt. In de Saab waar de installatie uitgehaald was had men dit afgedekt zoals in racewagens. Tevens vele wagens werden gestript vanbinnen wat ook al iets typisch is. Over het raceparcours is geweten dat er daar werd geoefend door verschillende personen, WNP-leden hadden ook zo'n training gekregen en Calmette was er instructeur in, in zijn OAS verleden.
Tevens is de vluchtroute het achterlaten van de Saab:
De doders hadden hun wagen achtergelaten in Eigenbrakel, op een weg die uitkomt op de chaussée d'Alsemberg, bijna ter hoogte van huisnummer 404 en dus niet ver verwijderd van de Delhaize-supermarkt van Eigenbrakel.
Bij de overval in Beersel is die baan ook belangrijk en als je die volgt van Beersel richting Ohain is dit één recht stuk. De daders kennen dit klein stukje heel goed.