Re: Boek: Crapule de Luxe
Even terug on topic: ik ben het boek aan het lezen (zit ongeveer in de helft) en moet zeggen dat ik het toch nog toe zeker de moeite vind. Het is wel niet altijd even makkelijk geschreven en vereist toch wel wat oplettendheid van de lezer. Ik betrap mezelf er continu op dat ik zit terug te bladeren: "Wacht, waar had ik daar nu al eens iets over gelezen?" Ik zou Walter er bijna van verdenken met opzet dingen op een wat diffuse manier doorheen de hoofstukken te hebben verweven.
Het boek bevat zeer veel info waar men overheen leest als men niet de achtergrondkennis heeft. Iedere lezer ervaart de inhoud 'anders'. Men kan boek ook als een gewone roman lezen en zich niets aantrekken van de vervelende conclusies die men eigenlijk zou moeten trekken uit de beschreven feiten. Waar de echte namen worden gebruikt gaat het om gedocumenteerde gebeurtenissen. Samen met de uitgever heb ik beslist het boek niet puur 'documentair' te maken. Dat zou heel droge kost zijn geworden met heel veel voetnoten, grafiekjes en tabellen. Onverkoopbaar. Dus zit er een fictie verhaal ingeweven, om volgende redenen:
- lichter verteerbare lectuur;
- vlottere schrijfstijl mogelijk, dialogen, ...;
- mogelijkheid om bepaalde interessante (?) hypotheses naar voor te brengen.
Er werd ook beslist geen 'Index' bij te voegen, zodat terugzoeken van namen/gebeurtenissen inderdaad een moeilijkheid oplevert. Gevolg van het 'roman'-karakter van het boek. Er werd ook geen chronologie gevolgd (te saai), zodat bepaalde figuren/feiten hier en daar in verschillende opnieuw contexten opduiken. Deze keuze heeft een zekere 'flou artistique' tot gevolg die de puur 'documentaire' lezer misschien stoort (ik verwijs dus naar de bibliografie).