Re: Theorie van noorderling
Met alle ontwikkelingen van de laatste tijd, en ondanks de mist die nog steeds overal hangt, begint er een beeld duidelijk te worden. Het blijft echter wel nog steeds speculeren, maar als ik nu mijn geld moest inzetten, zou ik zeggen dat:
1. De bende uit 1982 en 1983 een criminele bende was met hoogstens zijdelings informanten en opdrachtgevers, maar de bende stond centraal en trok aan de touwtjes.
2. In 1985 komt er inmenging, en ligt het zwaartepunt buiten de bende. Mogelijk werden er mensen onder druk gezet om deze acties uit te voeren, wat er precies gebeurde weet ik niet, maar inmenging van meerdere politie mensen of speurders in welke rang dan ook, met de Bende van Nijvel valt bijna niet meer te ontkennen.
3. Deze inmenging komt nadrukkelijk tot uiting in het opsporingsonderzoek, wat we eigenlijk al wisten, maar welke krachten daar precies met elkaar in gevecht waren, en zelfs tot het hogere niveau, is helaas nog steeds een raadsel.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat omdat er meerdere mensen bij betrokken lijken te zijn, de kans op de waarheid die uitkomt steeds kleiner lijkt te worden. Gaat men elkaar beschuldigen? Of zeggen alle daders en uitvoerders dat zij orders van boven volgde? zodat het voor eeuwig vaag blijft?
Ik ga persoonlijk in de pauzemodus totdat er nou eindelijk eens een keer een naam genoemd wordt. Want al die kleine ontwikkelingen, daar kan ik niet goed tegen. Als je iets vertelt, vertel dan in Godsnaam gelijk het hele verhaal.