21

Re: Ronald Rossignol

Interessante link, bedankt. Hieronder de info waarin Rossignol genoemd wordt:

Een stukje geschiedenis: de maffiosi van 1995/1996

Begin 1996 werd door de toenmalige promotiedienst van Paul Waterlot een document 1 2 3 verspreid met info over de toen op de Oostendse luchthaven vertegenwoordigde luchtvaartmaatschappijen. Het loont de moeite even stil te staan bij de achtergronden en/of de huidige status van deze maatschappijen.

Brasair Transportes Aereos – Office P.73 – Vertegenwoordiger: Walmiky Conde Filho

Nog zo’n duister geval. Brasair was actief van 1990 tot 1996 en vloog op Oostende met 2 oude B707’s. De ene, EL-AKI, werd ingehuurd bij Liberia World Airlines van wapendealer Duane Egli, de andere, EL-AKJ, bij het Ierse Omega Air en vloog nadien voor wapendealer Ronald Rossignol van Occidental Airlines.

Occidental Airlines – Office P.229 – Vertegenwoordiger: Martine Hissette

Hoewel hij na een veroordeling voor frauduleuze bankroet van rechtswege geen bestuurdersfuncties meer mocht bekleden, was de Belgische wapendealer Ronald Rossignol de feitelijke eigenaar en uitbater van Occidental Airlines samen met de Britse piloot Brian Martin en stelde hij Martine Hissette, zijn echtgenote, aan als zaakvoerder. Rossignol was betrokken bij diverse illegale trafieken. In de periode 95/96 vloog Occidental op Oostende met een 3-tal B707’s, al dan niet ingehuurd en huurde de grote loods pal naast de luchthavencontroletoren. Toen het hier al te gortig werd, heeft hij de plaat gepoetst maar dook terug op in Charleroi met een nieuwe maatschappij Red Rock, die niettemin nog contacten onderhoudt met Oostende via een op de luchthaven tewerkgesteld familielid van zijn echtgenote. In 2001 was Red Rock nog betrokken bij een cocaïnetrafiek, waarvoor een andere beruchte gangsterpiloot, Barrett-Jolley, in Engeland 20 jaar cel uitzit.

Race Cargo Airlines – Hangar 1 – Vertegenwoordiger: Nathalie Vanacker

De moedermaatschappij is gevestigd in Ghana, maar had ook een vestiging in Engeland. De bestuurders van de Engelse vestiging waren in 1992 tevens de oprichters van de Belgische BVBA. In dat jaar vloog Race Cargo op Oostende met een oude B707, ingehuurd van Phoenix Aviation, de maatschappij van gangsterpiloot Barret-Jolley. Ronny Samaey, in 2002 oprichter van het huidige Coastair Chartering, zetelde tot 1995 in de Raad van Bestuur van het Belgische Race Cargo, alvorens bestuurder te worden bij Rossignol’s Occidental Airlines.

In augustus 2003 komt Race Cargo in opspraak, toen het Ghanese bestuur der luchtvaart de licentie van Race Cargo schorste, omdat het een vliegtuig van Johnsons Air had ingehuurd voor een illegale wapenvlucht naar Liberia. Johnsons Air had toen inmiddels ook een kantoor gehuurd op de luchthaven samen met HeavyLift, een dochter van het Engelse Air Foyle. Na enkele ongunstige publicaties verdwenen beide laatste firma’s terug uit Oostende. Het jaar daarvoor werd de Engelse tak van Race Cargo opgedoekt en werden het Egyptische Air Memphis en diens Oostendse stationmanager de nieuwe medebestuurders van de Belgische tak.

Race Cargo stond in voor de vrachtafhandeling van de Air Memphis vrachtvluchten op Oostende. Nadat echter op 2 april 2004 het laatste vrachttoestel van Air Memphis in Cairo definitief aan de grond bleef na door zijn landingsgestel te zijn gezakt, verzekerde Race Cargo tot juni 2006 de vrachtafhandeling van de vrachtvluchten van MK Airlines naar Afrika.

Sky Air Cargo – Office P.74/76 – Vertegenwoordiger: Majid Sultani

Sky Air Cargo vloog tot 1997 op Oostende met een Boeing 707, EL-JNS. Samen met vliegtuigen van David Tokoph’s Seagreen, haalde het vliegtuig in 1994 en 1995 wapens op in Bulgarije om ze dan ondanks een VN-embargo af te leveren in Rwanda en Oost-Kongo. In oktober 1996 werd met hetzelfde toestel opnieuw een lading Kalashnikovs vanuit Bulgarije naar Rwanda overgevlogen. Als gevolg van teveel persbelangstelling trok Sky Air zich in 1998 terug in zijn Britse vestiging en verkoos het vliegtuig Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten als thuishaven. In januari 1999 sloegen Sky Air en het Oostendse Occidental Airlines van wapendealer Rossignol de handen in elkaar om met hun respectievelijke toestellen een aantal wapenvluchten uit te voeren vanuit Slovakije via West-Afrika naar de rebellen in Oost-Kongo. EL-JNS had reeds een bewogen geschiedenis achter de rug.

In mei 1987 bevestigde een parlementaire commissie, dat ditzelfde vliegtuig, geregistreerd als J6-SLF, reeds betrokken was bij illegale wapentransporten naar Iran en naar de Unita-rebellen in Angola. Het vloog voor Santa Lucia Airways, dat toen ook een kantoor had op onze luchthaven en het toestel inhuurde van Aviation Consultants van wapendealer David Tokoph. Diens broer Gary had ook pas zijn intrek genomen in Gistel. Na zijn loopbaan bij Sky Air, kwam het vliegtuig in handen van Cargo Plus Aviation en uiteindelijk bij Interflight, een maatschappij uit Swaziland. Toevallig of niet huurde een in 2001 nieuw opgerichte gelijknamige Belgische BVBA een kantoor op de luchthaven en verkaste onlangs naar het Oostendse Jet Center.

Terug naar Sky Air. In 1998 gaf de eigenaar van Sky Air, een Pakistaan, Sayed Naqvi, toe aan de Britse pers, dat zijn vliegtuig toen ook ondanks VN-embargo wapens had overgevlogen naar Sierra Leone. In 2001 werd Sky Air in faling verklaard. Maar nadat Sky Air in 1998 Oostende had verlaten, werd in hetzelfde jaar een nieuwe BVBA van Pakistaanse origine opgericht, Avicon Aviation. De nieuwe maatschappij betrok tot 2003 een kantoor op het gelijkvloers van de luchthaven. Statutaire zaakvoerder was dezelfde Majid Sultani. Volgens betrouwbare bronnen is ‘Avicon’ de afkorting van Aviation Consultants, de Texaanse maatschappij van David Tokoph. Dat wijst op de nauwe banden tussen Tokoph en Sayed Naqvi, die reeds bestonden toen hun beider vliegtuigen samen illegaal wapens overvlogen naar Rwanda en Oost-Kongo.

TAAG Angola Airlines – Office P.282 – Vertegenwoordiger: André Lusyne

TAAG Angola Airlines, ook bekend als Linhas Aereas de Angola, vloog in 1995 op Oostende met vier Boeings 707 van haar dochtermaatschappij Angola Air Charter. TAAG huurde toen ook naast de luchthavencontroletoren de grote loods, die nadien werd benut door Rossignol’s Occidental Airlines. Resten van de TAAG-opschriften zijn er nog steeds te zien. Tot 2003 huurde TAAG een kantoorruimte op de luchthaven en verhuisde daarna naar het Oostendse Jet Center, waar nu ook Tokoph’s Aero Zambia huist. TAAG onderhield overigens goede contacten met David Tokoph, van wie enkele toestellen werden ingehuurd en voorzien van Angolese registraties. Eén ervan, het vliegtuig D2-TOR, dat toen op Oostende vloog, werd ingehuurd bij Tokoph’s zustermaatschappij Greco Air, evenals bij diens Aviation Consultants gevestigd in Texas.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ronald Rossignol

In PV 20669 wordt de verklaring genoteerd van een groothandelaar in koffie, die Jacques Van Camp goed gekend heeft, en regelmatig in zijn restaurant ging eten. Van Camp verbouwde voor de getuige zijn woning in Lasne, toen hij nog als architect actief was. Een andere vaste bezoeker van Les Trois Canards was Aldo V., zakenvennoot van de eerste getuige. Deze getuige stelt: ‘Ik ken Jacques Van Camp al 35 jaar. Als architect hielp hij bij de verbouwingswerken van mijn woning in de Rue de l’Enfer in Le Roeulx’.

Aldo V. was in de jaren ’70 lid van de zakelijke achterban van gewezen premier Paul Vanden Boeynants. Ook hij verklaart: ‘Alfred Van Camp, de vader van Jacques, was ondervoorzitter van FC Anderlecht’. Verder vertelt de grootindustrieel dat Van Camp grote sommen geld leende aan Ronald R. Ronald R. werd in april 1984 gearresteerd in Menton. Zijn uitlevering was gevraagd door het Brusselse parket wegens een frauduleus bankroet van 800 miljoen frank. Zijn fiscale medewerker, Claude D. zat toen al 4 maanden vast op verdenking van moord. Ronald R. had een vliegtuigmaatschappij waarvan de schulden onwaarschijnlijk hoog waren opgelopen.

Ondanks het feit dat Ronald R. gehuwd was met de dochter van een bankier, leende hij blijkbaar toch maar liever bij Jacques Van Camp. Nog een toeval. De dochter van Elise Dewit, door de Bende vermoord in Nijvel, verklaarde dat haar moeder en Fourez regelmatige bezoekers waren van Van Camp in Ohain. 

Rossignol leende dus geld van Van Camp terwijl zijn schoonvader bankier was? Van wie was het geld dat Van Camp via Rossignol en Rossair moest witwassen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

23

Re: Ronald Rossignol

Heb dit ooit een keer gepost in topic Pilarski (die verdween in het genoemde land). Een artikel van The Guardian waar de naam Rossignol herhaaldelijk valt in verband met wapensmokkel richting Soedan:

British pilot flies arms to Sudan

A veteran gun-runner stood to make $5m before his scam was grounded by a crash, report Mark Honigsbaum, Antony Barnett and

A few weeks before Christmas, a middle-aged British pilot flew to Khartoum with a present for the Sudanese army. Packed in the hold of Christopher Barrett-Jolley's ageing Boeing 707 freighter were 42 tonnes of arms and ammunition from Bratislava in the Slovak Republic.

Officially, Barrett-Jolley and his brother-in-law, first officer Peter Carine, were delivering the arms - 100mm explosive shells - to the government of Chad. But according to documents obtained by The Observer and interviews with former crew members, that was a cover.

'When we landed at Khartoum the Sudanese army was waiting for us on the tarmac,' said a former crew member, who insisted on anonymity. 'They unloaded a series of long green crates and drove off. I assume the weapons were for their own use but they could equally well have been planning to sell them to someone else.'

Whatever their ultimate destination, the shipment was certainly in breach of the EU embargo on Sudan. It was also highly lucrative. Between December and February, The Observer has established, Barrett-Jolley organised at least five arms flights to the pariah Islamic state. Each flight was worth approximately $50,000 to Hermes, the former Slovak state-owned arms manufacturer in Bratislava. In addition, Barrett-Jolley was paid a further $55,000 to be split between the crew and a Belgian broker, Ronnie Rossignol. In fact, had the Boeing not crashed at Bratislava airport last month the flights would be continuing.

Barrett-Jolley, 51, is no stranger to controversy. He has been flying arms in and out of African war zones for 30 years, but he is more infamous for another trade - the export of live calves. In November 1994, his then company, Phoenix Aviation, began flying cattle to France and Holland from Coventry airport. He aimed to run four flights a day but the following month his Boeing 737 crashed near Baginton airport, narrowly missing a housing estate and killing all five crew members.

Animal rights protesters lamented the fact that Barrett-Jolley had not been on board, but he was undeterred and leased two Russian ex-Aeroflot planes to continue the business.

But in February 1995 Barrett-Jolley provoked further outcry when a local activist, Jill Phipps, was run over by a truck delivering cattle to the airport. Furious demonstrators invaded the grounds of his house in Frampton, smashing the windows and chanting 'You're not so jolly now'.

Barrett-Jolley was not at home. But when he returned he showed the demonstrators that as well as shipping arms he knew how to use them, taking an air rifle and shooting a protester who was filming a calf tethered in his garden. He later smashed the windscreen of a car belonging to an elderly woman demonstrator and beat her about the legs with an iron bar.

By May 1995 Phoenix Aviation was in trouble and Barrett-Jolley had to suspend the flights. To meet the company's debts, he pretended his Range Rover had been stolen and filed a £22,000 claim with the car's insurers, earning a conviction for fraud.

Barred from holding further British company directorships, Barrett-Jolley returned to flying. In April 1996, he bought a small freighter that was due to be scrapped and persuaded the British authorities to allow him to fly it to Ostend, supposedly to sell the parts. Once there, however, he put the plane on the Liberian register and formed a new company, Balkh Air, to fly arms from Bulgaria to a warlord in northern Afghanistan.

But Barrett-Jolley's first love has always been Africa. Renowned as an aviator, he returned to the continent in 1997 and began flying what was to become his favourite aircraft, the Boeing 707, in and out of war zones.

The plane's chequered history began last May when he used it to fly military equipment that had previously been refused an export licence to Burundi by the Belgian government. But this did not deter Barrett-Jolley. He transported the equipment to RAF Manston in Kent and loaded it onto his aircraft with flight documents for southern Africa. But on arrival, the Boeing was empty. It is feared the equipment ended up with rebel Unita forces in Angola.

Next, Barrett-Jolley approached the Boeing's owner, Swiss businessman Willy Haas. Telling him he wanted a permanent lease arrangement, he put the plane on the books of his partner Rossignol's Belgian company, Occidental, using an off-the-shelf company purchased in London for £100.

In August he began ferrying arms from Bulgaria to the rebels fighting to overthrow Congolese President Laurent Kabila. His flights mirrored the activities of London-based Sky Air Cargo, named in Sir Thomas Legg's report on the 'Arms to Africa' affair as a conduit for weapons to Sierra Leone. Like Sky Air, Barrett-Jolley often called upon the services of former KGB major Viktor Bout, whose fleet of Antonov aircraft has been delivering arms to African war zones for many years.

Usually, Barrett-Jolley provides a four-man crew, sometimes captaining the plane himself. On a typical mission, they would expect to earn £1,500 each for a day's work. But the arms deliveries to Sudan at Christmas promised to eclipse anything that had gone before.

In all, the five successful flights were worth more than $250,000. But, according to aviation sources, had they continued Barrett-Jolley and his partners stood to earn as much as $5 million.

Ironically, it was Barrett-Jolley's absence on the night the Boeing crashed at Bratislava that led to the deal unravelling. On 7 February an unlicensed crew boarded the freighter and was given clearance for takeoff. But, unused to the plane and unaware of its defects, they failed to achieve sufficient speed and the plane ploughed into the mud at the end of the runway.

Last week Belgian state security began a hunt for the crew. And, as rumours of the plane's clandestine missions have spread through the industry, Haas, the Boeing's owner, has distanced himself from the illicit flights.

Last week he told The Observer the plane had been chartered by Rossignol, primarily to ship frozen fish from Tanzania to Austria. He said he knew nothing about arms and was still owed money by the London front company for the lease of the aircraft.

According to a retired official at Bratislava airport the plane had been overloaded and had a catalogue of problems, including faulty engines. He said that after the crash the Slovak military unloaded the illegal cargo, leaving loss adjusters to examine an empty hold.

They have now returned from Bratislava and are preparing a report. But Barrett-Jolley is nowhere to be seen. His house in Warwickshire has been repossessed and The Observer has been unable to contact him.

As he surveys his ignominious career, however, he might recall a former confession. Five years ago, he was interviewed on Carlton TV's The Big Story about other arms flights to Angola and the Yemen, then both engaged in bloody civil wars. As with the most recent deliveries, the flight documents were falsified and gave the destination as Chad. In fact, as Barrett-Jolley admitted at the time, it was all a ruse to disguise the true destination.

'I suppose we became very concerned about what we were doing and began to doubt its actual legitimacy,' he told the interviewer. 'This obviously smacks of something not quite legitimate or legal.'

Bron: The Guardian | 14 Maart 1999

24

Re: Ronald Rossignol

Een latere constructie van Rossignol is Red Rock. Informatie uit de link in post 19 van eenhoorn:

"In 2001 was Red Rock nog betrokken bij een cocaïnetrafiek, waarvoor een andere beruchte gangsterpiloot, Barrett-Jolley, in Engeland 20 jaar cel uitzit."

Dezelfde Barrett-Jolley als in het artikel hierboven over Soedan. Wapens, cocaïne, you name it.

25

Re: Ronald Rossignol

Godbille verklaarde voor de 2de bendecommissie:

"Ik zou er willen op wijzen dat de heer Finné - dat is algemeen gekend - directeur was van het Brusselse agentschap van de bank Copine; aan het einde van het commerciële leven van die bank waren haar structuren niet te onderscheiden van die van het Crédit commercial et financier, en dit dankzij de invloed van de heer Gherardi. Ik heb vastgesteld dat de heer Finné actief was als fondsenwerver - dat hebben wij gezien in het kader van het dossier van het Crédit commercial et financier - via de  holdingmaatschappij Credithold. Het gaat hier om een Luxemburgse dochtermaatschappij van het Crédit commercial et financier, die zelf een reeks andere handelsmaatschappijen bezit. Ik denk bijvoorbeeld aan de maatschappij North Europe Insurance Company, die werd beheerd door Ronald Rossignol.

Wij merkten dat die man zeer interessante leningen had toegestaan met name aan de heer Van Camp, die het restaurant Les Trois Canards uitbaatte. Men kan zich afvragen waarom hij die leningen verstrekte. Dat is een as die te onderzoeken is. In elk geval zagen wij dat er laakbare elementen bestonden die die personen met elkaar in verband brachten. Achter gesloten deuren zal ik andere elementen noemen die algemeen gekend zijn.

De activiteiten van de heer Rossignol hebben mijn belangstelling gewekt voor zover ze de essentiële rol aantoonden van het vervoer van geldsommen, waarden of personen via luchttaxi's die in kleine vliegvelden landden. Daardoor heb ik een link kunnen leggen met bepaalde namen die verband hielden met het beheer van bepaalde luchtvaartmaatschappijen. Ik denk met name aan de heer Buslik. Ik heb vastgesteld - ik zal het daar straks uitgebreider over hebben - dat bepaalde provinciale vliegvelden beheerd werden door personen die toch wel heel dicht bij het milieu van de wapenhandelaars stonden.

Het is misschien geen toeval dat de heer Bouhouche over een witte Jeep 404 van het merk Mercedes beschikte die sinds 16 november 1983 geregistreerd stond op naam van een luchtvaartmaatschappij. Dat zijn elementen die ons doen inzien dat er, achter die toevalligheden, duidelijker zakelijke banden schuilen. Het is misschien geen toeval dat er wapens werden teruggevonden van het SIE, Beijer, Bouhouche en consorten en autoboxen verhuurd door een immobiliënmaatschappij waarvan de beheerders, sommigen althans, tevens beheerders waren van de groep-Copine. En zo komen we terug bij het vertrekpunt, als ik het zo mag zeggen.

Non semper ea sunt quae videntur

26

Re: Ronald Rossignol

Die bendecommissies zijn eigenlijk verplichte lectuur. Tijd... Als Van Camp die leningen doorsluisde en nooit terugbetaalde dan was hij een doorgeefluik tussen een organisatie rond Rossignol en de Bende. Of zou hij nog met andere louche dingen zijn bezig geweest?

Weet iemand over welke sommen dat hier gaat? Of ze terugbetaald werden of misschien schijven ervan? Ik gok er op dat er nooit niets is terugbetaald en dat alles in een eventueel failliet van zijn zaak had kunnen verdwijnen als er onderzoek naar zou gedaan worden.

En werkte dat dan via Rossignol in opdracht van daarboven? Crédithold of Crédit Commercial et Financier of een ander bedrijf/dekmantel daarrond. Zijn er structurele banden met de Generale Maatschappij? Dit kan ook een hint zijn waarom Finné weg moet? Van Camp is dan in bovenstaand scenario ook een open eind dat weg moet?

Of vergaloppeer ik me nu?

27

Re: Ronald Rossignol

Ook stelden de speurders vast dat Ronald Rossignol aanzienlijke leningen toestand aan Jacques Van Camp. Ronald Rossignol was de zoon van Freddy Rossignol, die in 1973 tot voorzitter werd aangesteld van de Centrale Dienst voor Sociale en Culturele Actie (CDSC), of het Office Central d'Action Sociale et Culturelle de l'Armée (OCASC), aan de Leuvensesteenweg 394 te Brussel, opgericht door Paul Vanden Boeynants, toenmalig minister van Landsverdediging. Van juni 1978 tot in de lente van 1979 voerde het Hoog Comité van Toezicht een onderzoek bij CDSC-OCASC naar corruptiepraktijken. Uit het onderzoek bleek dat Freddy Rossignol, samen met een reeks kabinetsmedewerkers van VDB, druk uitoefenden op leveranciers van Landsverdediging om geld te storten in het kiesfonds van de minister in 1974.

In mei 1976 liet Freddy Rossignol, zijn mandaat als aandeelhouder en beheerder bij de nv Adeco-Ets. Armand Dutry, over aan zijn zoon, advocaat Ronald Rossignol. Ook was zoon Rossignol beheerder bij North Europe Insurance & Reinsurance. Ronald Rossignol had een vliegtuigmaatschappij waarvan de schulden onwaarschijnlijk hoog waren opgelopen. Hij zal in april 1984 worden gearresteerd in Menton (Frankrijk). Zijn uitlevering zal gevraagd worden door het Brusselse parket wegens een frauduleus bankroet van 800 miljoen Bfr. (19,9 miljoen euro). Rossignol zal genoemd worden door magistraat Jean-François Godbille, ter gelegenheid van zijn getuigenis voor de Bendecommissie in 1997. Volgens Godbille evacueerde Rossignol grote sommen geld, goederen of personen met vliegtuigen die kleine luchthavens aandeden, waarbij Godbille refereerde naar Jean-François Buslik en Madani Bouhouche.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Ronald Rossignol

Is Van Camp nu vermoord omwille van bovenstaande connecties of omwille van dat Golfke van zijn dochter? En is Ronald Rossignol nog actief?

Re: Ronald Rossignol

Het "golfke" zou wel eens als cover-up kunnen gediend hebben voor een afrekening naar de eerste onregelmatigheden. Een beetje zoals Finné vermoord werd onder het mom van een Delhaize overval. Daar komt nog bij dat dat "Golfke" mooi meegenomen was voor de volgende "geplande" acties van de bende, hun favorietje was toch een bepaald type "Golfke".

30

Re: Ronald Rossignol

finn wrote:

Is Van Camp nu vermoord omwille van bovenstaande connecties of omwille van dat Golfke van zijn dochter? En is Ronald Rossignol nog actief?

Alleszins niet enkel omwille van de Golf, dat houdt geen steek. Ze hadden een zwarte Golf nodig, waarom zouden ze dan een rode gaan stelen bijeen gewapende overval waarbij ze iemand doden, om daarna door alle moeite te gaan om die Golf te laten spuiten? Waarom niet gewoon ergens zonder veel kabaal een zwarte GTI stelen? Er was zeker keuze genoeg en gezien die dingen ook dagelijks gestolen werden had niemand hiervan wakker gelegen.