Re: Ronald Rossignol
Interessante link, bedankt. Hieronder de info waarin Rossignol genoemd wordt:
Een stukje geschiedenis: de maffiosi van 1995/1996
Begin 1996 werd door de toenmalige promotiedienst van Paul Waterlot een document 1 2 3 verspreid met info over de toen op de Oostendse luchthaven vertegenwoordigde luchtvaartmaatschappijen. Het loont de moeite even stil te staan bij de achtergronden en/of de huidige status van deze maatschappijen.
Brasair Transportes Aereos – Office P.73 – Vertegenwoordiger: Walmiky Conde Filho
Nog zo’n duister geval. Brasair was actief van 1990 tot 1996 en vloog op Oostende met 2 oude B707’s. De ene, EL-AKI, werd ingehuurd bij Liberia World Airlines van wapendealer Duane Egli, de andere, EL-AKJ, bij het Ierse Omega Air en vloog nadien voor wapendealer Ronald Rossignol van Occidental Airlines.
Occidental Airlines – Office P.229 – Vertegenwoordiger: Martine Hissette
Hoewel hij na een veroordeling voor frauduleuze bankroet van rechtswege geen bestuurdersfuncties meer mocht bekleden, was de Belgische wapendealer Ronald Rossignol de feitelijke eigenaar en uitbater van Occidental Airlines samen met de Britse piloot Brian Martin en stelde hij Martine Hissette, zijn echtgenote, aan als zaakvoerder. Rossignol was betrokken bij diverse illegale trafieken. In de periode 95/96 vloog Occidental op Oostende met een 3-tal B707’s, al dan niet ingehuurd en huurde de grote loods pal naast de luchthavencontroletoren. Toen het hier al te gortig werd, heeft hij de plaat gepoetst maar dook terug op in Charleroi met een nieuwe maatschappij Red Rock, die niettemin nog contacten onderhoudt met Oostende via een op de luchthaven tewerkgesteld familielid van zijn echtgenote. In 2001 was Red Rock nog betrokken bij een cocaïnetrafiek, waarvoor een andere beruchte gangsterpiloot, Barrett-Jolley, in Engeland 20 jaar cel uitzit.
Race Cargo Airlines – Hangar 1 – Vertegenwoordiger: Nathalie Vanacker
De moedermaatschappij is gevestigd in Ghana, maar had ook een vestiging in Engeland. De bestuurders van de Engelse vestiging waren in 1992 tevens de oprichters van de Belgische BVBA. In dat jaar vloog Race Cargo op Oostende met een oude B707, ingehuurd van Phoenix Aviation, de maatschappij van gangsterpiloot Barret-Jolley. Ronny Samaey, in 2002 oprichter van het huidige Coastair Chartering, zetelde tot 1995 in de Raad van Bestuur van het Belgische Race Cargo, alvorens bestuurder te worden bij Rossignol’s Occidental Airlines.
In augustus 2003 komt Race Cargo in opspraak, toen het Ghanese bestuur der luchtvaart de licentie van Race Cargo schorste, omdat het een vliegtuig van Johnsons Air had ingehuurd voor een illegale wapenvlucht naar Liberia. Johnsons Air had toen inmiddels ook een kantoor gehuurd op de luchthaven samen met HeavyLift, een dochter van het Engelse Air Foyle. Na enkele ongunstige publicaties verdwenen beide laatste firma’s terug uit Oostende. Het jaar daarvoor werd de Engelse tak van Race Cargo opgedoekt en werden het Egyptische Air Memphis en diens Oostendse stationmanager de nieuwe medebestuurders van de Belgische tak.
Race Cargo stond in voor de vrachtafhandeling van de Air Memphis vrachtvluchten op Oostende. Nadat echter op 2 april 2004 het laatste vrachttoestel van Air Memphis in Cairo definitief aan de grond bleef na door zijn landingsgestel te zijn gezakt, verzekerde Race Cargo tot juni 2006 de vrachtafhandeling van de vrachtvluchten van MK Airlines naar Afrika.
Sky Air Cargo – Office P.74/76 – Vertegenwoordiger: Majid Sultani
Sky Air Cargo vloog tot 1997 op Oostende met een Boeing 707, EL-JNS. Samen met vliegtuigen van David Tokoph’s Seagreen, haalde het vliegtuig in 1994 en 1995 wapens op in Bulgarije om ze dan ondanks een VN-embargo af te leveren in Rwanda en Oost-Kongo. In oktober 1996 werd met hetzelfde toestel opnieuw een lading Kalashnikovs vanuit Bulgarije naar Rwanda overgevlogen. Als gevolg van teveel persbelangstelling trok Sky Air zich in 1998 terug in zijn Britse vestiging en verkoos het vliegtuig Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten als thuishaven. In januari 1999 sloegen Sky Air en het Oostendse Occidental Airlines van wapendealer Rossignol de handen in elkaar om met hun respectievelijke toestellen een aantal wapenvluchten uit te voeren vanuit Slovakije via West-Afrika naar de rebellen in Oost-Kongo. EL-JNS had reeds een bewogen geschiedenis achter de rug.
In mei 1987 bevestigde een parlementaire commissie, dat ditzelfde vliegtuig, geregistreerd als J6-SLF, reeds betrokken was bij illegale wapentransporten naar Iran en naar de Unita-rebellen in Angola. Het vloog voor Santa Lucia Airways, dat toen ook een kantoor had op onze luchthaven en het toestel inhuurde van Aviation Consultants van wapendealer David Tokoph. Diens broer Gary had ook pas zijn intrek genomen in Gistel. Na zijn loopbaan bij Sky Air, kwam het vliegtuig in handen van Cargo Plus Aviation en uiteindelijk bij Interflight, een maatschappij uit Swaziland. Toevallig of niet huurde een in 2001 nieuw opgerichte gelijknamige Belgische BVBA een kantoor op de luchthaven en verkaste onlangs naar het Oostendse Jet Center.
Terug naar Sky Air. In 1998 gaf de eigenaar van Sky Air, een Pakistaan, Sayed Naqvi, toe aan de Britse pers, dat zijn vliegtuig toen ook ondanks VN-embargo wapens had overgevlogen naar Sierra Leone. In 2001 werd Sky Air in faling verklaard. Maar nadat Sky Air in 1998 Oostende had verlaten, werd in hetzelfde jaar een nieuwe BVBA van Pakistaanse origine opgericht, Avicon Aviation. De nieuwe maatschappij betrok tot 2003 een kantoor op het gelijkvloers van de luchthaven. Statutaire zaakvoerder was dezelfde Majid Sultani. Volgens betrouwbare bronnen is ‘Avicon’ de afkorting van Aviation Consultants, de Texaanse maatschappij van David Tokoph. Dat wijst op de nauwe banden tussen Tokoph en Sayed Naqvi, die reeds bestonden toen hun beider vliegtuigen samen illegaal wapens overvlogen naar Rwanda en Oost-Kongo.
TAAG Angola Airlines – Office P.282 – Vertegenwoordiger: André Lusyne
TAAG Angola Airlines, ook bekend als Linhas Aereas de Angola, vloog in 1995 op Oostende met vier Boeings 707 van haar dochtermaatschappij Angola Air Charter. TAAG huurde toen ook naast de luchthavencontroletoren de grote loods, die nadien werd benut door Rossignol’s Occidental Airlines. Resten van de TAAG-opschriften zijn er nog steeds te zien. Tot 2003 huurde TAAG een kantoorruimte op de luchthaven en verhuisde daarna naar het Oostendse Jet Center, waar nu ook Tokoph’s Aero Zambia huist. TAAG onderhield overigens goede contacten met David Tokoph, van wie enkele toestellen werden ingehuurd en voorzien van Angolese registraties. Eén ervan, het vliegtuig D2-TOR, dat toen op Oostende vloog, werd ingehuurd bij Tokoph’s zustermaatschappij Greco Air, evenals bij diens Aviation Consultants gevestigd in Texas.