Re: Julien De Staerke

EV wrote:

Julien De Staerke tipt in zijn rol als informant alsnog staatsveiligheid dat er een overval op de warenhuisketen Delhaize staat aan te komen. De rol van Julien is uitgespeeld.

Dag EV, dit is interessant om lezen. In het hele Bende verhaal zijn er veel vraagtekens en twee/drie dingen die ik eerder als waarschijnlijkheid dan als plausibiliteit zie. Eén daarvan is het gegeven dat SV/Rijkswacht op de hoogte was van wat er zich op 9 november 1985 in Aalst zou afspelen.

Voor de goede verstaander, dit is iets anders dan zeggen dat SV/RW/andere diensten daadwerkelijk zelf de aanval hebben georganiseerd. Volgens jouw (inside) info had Julien De Staerke hierin een hand? Een tweede gegeven, naar mijn mening eerder waarschijnlijk dan plausibel, is een Nederlandse piste voor Aalst. Zelf beschik ik niet over dader of dossierkennis, mijn veronderstellingen zijn louter gebaseerd op alles wat publiek is gemaakt in deze zaak. Als jouw informatie klopt, stelt zich de vraag hoe goed Julien was ingenesteld in bepaalde Nederlandse milieus.

EV wrote:

Julien De Staerke tipt in zijn rol als informant alsnog staatsveiligheid dat er een overval op de warenhuisketen Delhaize staat aan te komen. De rol van Julien is uitgespeeld.

En waarom moeten we dat geloven?

Julien was bij wapenhandel betrokken. Bij een onderzoek naar een wapentransactie waarbij de militaire attaché van Congo in België betrokken was doken ook de namen van Julien, Bultot en Baugniet op. Al gauw verdween alles in de doofpot. Julien had ook connecties met de zwaarste misdadigers in Europa en toch werd hij slechts voor enkele lichtere vergrijpen veroordeeld. Volgens speurders was hij de meest intelligente, mysterieuze en gevaarlijkste van de clan.

Bron: Hilde Geens

34

Arthur Timmermans was bevriend met Julien de Staerke en was in 1986 veroordeeld voor corruptie. Vroegere post van mezelf:

"Is niet Paul maar Jacques Herrijgers in boek van Popolino. Niettemin. De twee enige met camorra etiket: deze Jacques Herrijgers en de Paul houthakker, chirpractor met boa in Waterloo van Operatie Vietnam. De eerste ooit informant van Godfroid. Ook dik met Godfroid: Arthur Timmermans. De Arthur van de GP die Willy Michiels informatie verkocht."

In post 15 van dit topic geeft Dim een vrij goed overzicht van de connecties van Julien, Garçon De Staerke. Hij plaatst bij velen daarvan een vraagteken maar ik denk dat we het grootste deel van die vraagtekens mogen weg laten ondertussen.

Misschien was de grootste "fout" van de Delta cel dat ze deze Julien niet samen opgepakt hadden met zijn broer. Ik denk, vermoed, dat ze op die manier bij de buur van Petje zouden geraakt zijn ivm wapenhandel wel te verstaan.

Mocht Delta de stal van deze wapenhandel mogen uitmesten hebben (met de nadruk op mogen) dan waren ze misschien in een heel ander verhaal terecht gekomen. En wij ook. De helaasheid der dingen noemen ze zo iets.

"De speurders zijn nog steeds op zoek naar een zeldzaam Ingram-machinepistool waarvan bij de aanslag op de Delhaize in Aalst kogelhulzen werden teruggevonden. Om die reden zoeken ze alle ingrams die in 1985 in Belgë circuleerden."

Tijdens de overval op Dekaise werden er 2 Ingram-machinepistolen buit gemaakt, dat staat vast. Alvorens de getuigenis rond café de pomp in Diegem (tijdelijke opslagplaats buit) geeft Jean Bultot als originele verklaring mee dat de wapens naar Julien De Staerke gebracht zijn.

Zo veel jaar later wordt Julien De Staerke verdacht om wapens geleverd te hebben voor de overval op de Delhaize te Aalst. In deze stelling bezorgd hij de 2 Ingram-machinepistolen van de overal bij Dekaise om deze op de Delhaize te Aalst te ondersteunen.

Deze theorie kan ook aantonen waarom Julien De Staerke uit het onderzoekslicht gehouden wordt, maw hij was van dag één actief en op de hoogte.

36

Dat zal ongetwijfeld kloppen. Maar er zijn meerdere linken:

Ben wrote:

Uit het eerste boek van Guy Bouten: De bijnaam van Julie De Staerke was Garçon, hij was de intelligentste van de manouchenclan-De Staerke. Hij was informant van diverse politiediensten en van de Belgische militaire inlichtingendienst.

Dus koppelen we jouw verhaal aan dit dan hebben we een rechtstreekse link Aalst, militairen. Rijkswachters toen waren militairen. Herinner u het rapport over de valies van Philippe De Staerke, daar uit bleek dat er in die valies duidelijk wapens gezeten hadden en geen goud zoals Philippe De Staerke beweerde. Wat is er gedaan met dat rapport na de Delta cel? Niente, want Philippe De Staerke werd buiten vervolging gesteld.

Hoi Fenix - om de link rechtstreeks met de rijkswacht te maken, vind ik iets te snel - ook al begrijp ik van waar je insteek komt. Opvallend is inderdaad wel dat kort na Aalst je niets meer van Julien te horen krijgt.

Wat ik echter wel nog belangrijk vind om te vermelden is onderstaande:

Julien De Staerke en Jean bultot waren geen onbekende, hij werkte in het verleden reeds samen met de bende van Baasrode (zie rechtzaak vanwege diefstal video's).

Julien zou ook wapens naar de garageboxen op de Alsembergsesteenweg in Ukkel overgebracht hebben, hoogstwaarschijnlijk dezelfde boxen waar nadien wapens uit de privecollectie van Mendez gevonden zijn.

Julien was echt geen kleine jongen (BIOS, linken met wapenhandelaars, korte link met bendeverdachten).

Het zou me niet verbazen dat het Julien is dat de opdracht gegeven heeft aan Philippe om de Delhaize te verkennen. Net daarom dat Philippe nooit gesproken heeft van de opdrachtgevers. Net daarom dat hij naar Aalst ging, want eerlijk gezegd, dit was nu ook niet meteen bij de deur voor hem.

38

Julien De Staerke was blijkbaar uit ander hout gesneden dan zijn familieleden. Hij was intelligent en sluw, de bankier van de clan. Insiders beschouwden hem als een middelman tussen de Bende en de stromannen van de opdrachtgevers. Zo kwam Julien onverwacht in beeld in het dossier rond de staatsgreep Opération Bleue van 1981. Hij bleek duistere zaken te doen met Léon Finné van de banque Copine. Daarbij was onder andere sprake van een schilderijenzwendel. Julien had trouwens met de eerder genoemde Baudry in voorarrest gezeten in een affaire van gestolen schilderijen.

Bron: Crapule de Luxe | Walter Baeyens

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Walter Baeyens. In een ander topic (Rijkswacht) zien we de betrokkenheid van de Rijkswacht, maar de Rijkswacht gezien als onderdeel van het leger natuurlijk, want dat waren ze. En bij een "operatie" waar zowel leger als staatsveiligheid betrokken zijn waar kom je dan uit? Bij een soort mini-staatsgreep die nooit kon lukken tenzij met hulp van "de Amerikanen" en eventueel "de Mossad"? Ik blijf er bij dat dit de Belgische versie was van hetgeen in Italie, Luxemburg etc. ... gebeurde.

Wil je ooit bij de opdrachtgevers geraken dan had men deze man veel beter moeten in het oog houden.

Gestorven op zijn 52 waarbij nadrukkelijk vermeld stond "natuurlijke dood". (!?)

Eigenlijk zou ik dolgraag weten waarom hij in beeld kwam wat betreft Opération Bleue. Misschien moet ik Crapule de luxe nog eens herlezen en staat het daar in uitgelegd. Had ooit de PDF versie maar ben ze kwijt geraakt na computerproblemen. Spijtig.

39

Julien De Staerke sprak zijn vrouw Florence aan met "femme" Die "femme" dat was Florence Leinbergen. Uit een post van Scaramouche:

Leimbergen Jean ("Het manneke") is de broer van Leinbergen (met N geschreven) Florence, vrouw van Julien De Staerke.

"Het manneke" verbleef in een woonwagenkamp in Nederland (Roosendaal). Hij reed dus rond met wagens met Nederlandse nummerplaten.

Jean Leimbergen ("Het manneke") was dus de "schoonbroer" van Julien De Staerke.

Allemaal zigeuners onder mekaar... En de wapens die begraven werden door Philippe De Staerke en Yvette Van Hemelrijk in een bos te Pepingen, werden terug opgegraven en naar Julien De Staerke gebracht.

Bron: PV's van de RW

Het staat of stond hier grotendeels op het forum. Alleen staat dat onder verschillende topics. Sommigen, waaronder Witse, kunnen blijkbaar het overzicht houden. Ik vermoed dat dit allemaal onderzoek is dat gedaan werd door de Deltacel.

Het vervolg kennen we, exit Delta cel, exit Philippe De Staerke en waarschijnlijk ook exit Julien. Wie goed meegelezen heeft begrijpt dat de Delta cel ei zo na bij een oplossing was.

Weet je wat ik hoop? Dat Christoph D'Haese zijn burgemeesterschap in Aalst kan inruilen voor de post van Minister van Justitie. Met de NVA aan zet vergroot die kans. Ik beloof aan de NVA dat ik de rest van mijn leven NVA stem dan. En neen, dit zou geen politieke keuze zijn maar de enige mogelijkheid die ik nog zie om dit dossier nieuw leven in te blazen.

40

Het is hier nog niet aan bod gekomen maar op 2 oktober 2009 heeft Julien De Staerke een overval gepleegd op een juwelier, namelijk juwelier Depas in Mettet. Drie gemaskerde gangsters stormen rond 16u de winkel binnen. Ze bedreigen de uitbater met zware wapens. Eén van de gangsters slaat de man met zijn wapen op het hoofd.

De gebruikte wagen, een VW Golf GTI, werd in de nacht van 26 op 27 september 2009 gestolen in Éghezée. De wagen werd na de feiten uitgebrand teruggevonden. De buit bedroeg ongeveer 70.000€.

De daders waren:

• Julien De Staerke

• Éric Bottemanne

• Johny Rokic

Braquage à la bijouterie Depas : 7 et 9 ans secs

À moins d'une cassation, les peines sont désormais définitives pour les auteurs du braquage sanglant perpétré le 2 octobre 2009, en fin d'après-midi, dans la bijouterie Depas. Les attendus de l'arrêt sont très sévères.

La cour d'appel de Bruxelles a consacré plus de deux heures à sceller définitivement le sort de la bande de Julien De Staerke, impliquée une fois de plus dans un nombre considérable de braquages, de car-jackings et autre home invasion à travers tout le pays. Mais, ici, c'est principalement l'attaque de la bijouterie Depas, à Mettet, qui nous intéressera.

Du sang sur la piste

Le 2 octobre 2009, vers 16h, trois hommes cagoulés ont fait irruption dans le magasin et ont menacé les gérants, avec des armes lourdes. L'un des braqueurs n'a pas hésité à s'en prendre physiquement à Raymond Depas, né en février 1945, pour le frapper à la tête avec la crosse de son arme. Le sexagénaire a perdu du sang en abondance et a été victime d'une commotion cérébrale, avant d'être évacué en ambulance.

Entre-temps, les malfrats se sont emparés d'un maximum de valeurs. Le montant du butin n'a jamais été dévoilé mais il peut être évalué à près de 70 000€. La Golf GTI grise qui a servi aux trois truands, probablement conduits sur place par un chauffeur, avait été volée à Éghezée, la nuit du 26 au 27 septembre 2009. Elle sera retrouvée incendiée, peu après cette attaque à main armée. Mais ce n'est pas cette piste qui va mener les enquêteurs sur les traces de deux membres de la bande De Staerke, Éric Bottemanne, né à Vilvorde en mars 1964, et Johny Rokic, né à Léopoldville en juillet 1968.

Non, c'est par l'interpellation d'un brocanteur à Bruxelles, que l'enquête va progresser. En effet, des bijoux embarqués à la bijouterie Depas y ont été retrouvés et les « relations » de l'intéressé vont être passées au peigne fin. Et Rokic va être soumis à la question. Sa version va laisser les verbalisants sur leur faim, le quadra affirmant sans crainte qu'il avait trouvé les objets précieux dans la boîte à gants d'une voiture achetée le plus légalement du monde à un certain Karim dont, c'est trop bête, il avait complètement oublié le nom !

La vérité, si je mens

Tout donnait donc à penser qu'il fallait persévérer dans cette direction et, de fait, ses liens étroits avec Bottemanne vont apparaître à la lumière de leurs activités communes. Puis, il y aura les reconnaissances de ce duo - même avec les cagoules - sur base des images des caméras de surveillance de la bijouterie et des vêtements retrouvés chez l'un et l'autre. Par ailleurs, Rokic et Bottemanne vont s'accuser l'un l'autre.

Enfin, l'analyse des GSM va définitivement convaincre les juges de la culpabilité des comparses de « Petit Léon » De Staerke qui, à titre personnel, n'a jamais été inquiété pour ce braquage.

Chemin faisant pourtant, les limiers de la PJF ont fait le rapprochement avec deux vols de véhicules perpétrés par le gang, en région namuroise, à la même période. Il y eut le vol d'une Mercedes C200 CDI à Assesse, la nuit du 14 au 15 septembre 2009 et le vol d'une VW Touareg, à Gembloux, la nuit du 9 au 10 août 2009.

La saga se poursuivra pour Bottemanne jusqu'au jour fatal du 12 octobre 2012, pour un braquage manqué contre un centre de contrôle technique à Bruxelles. Le conducteur du véhicule, Pascal Fain, a foncé sur la police et a été mortellement blessé. Bottemanne a, quant à lui, été atteint par un projectile à la colonne vertébrale et il est tétraplégique à vie. Non loin de là, « Papy Léon » supervisait les opérations.

Hier, les peines sont tombées : 9 ans pour Bottemanne, 7 ans pour Rokic. De Staerke, qui n'avait pas relevé appel, reste avec ses 5 ans et il devra rester détenu jusqu'en 2020. Il aura 83 ans !

Bron: L'Avenir | 24 April 2014

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube