Ben wrote:Waarom vermeld ik dit?
De techniek werd niet alleen gebruikt in het reguliere leger. Ook huurlingen kenden en gebruikten deze techniek. Er is een getuigenis van een Belgisch huurling die betrokken was bij de staatsgreep op de Comoren in 1978, onder Bob Denard. Hij verklaart dat ze met 49 mannen waren. Ze waren verdeeld in groepjes van drie personen, een tactiek die hij toen heeft leren kennen als “trinôme”, en ze waren voornamelijk gewapend met riot guns.
Dat ze vooral dit soort wapens gebruikten, weten we ook dankzij de getuigenis van een ander Brussels huurling die vertelde over de wapens:
(...) "Het waren uitsluitend jachtgeweren en riot-guns, omdat de aanschaf van deze schiettuigen zonder argwaan had kunnen gebeuren: 20 Winchesters 458, 4 geweren Brno 358, 20 geweren Franchi kaliber 12.”
Bron » Forum
Ik vermoed dat ik niet de enige ben die een patroon begint te zien.
Uitsluitend bewapend met riot-guns, dat is een goeie manier om eraan te gaan als je stuit op één persoon die gewapend is met al was het een klassiek geweer uit de tweede wereldoorlog. Een riotgun is moordend op korte afstand maar grotendeels ineffectief op langere afstand. Iemand met een kogelgeweer zou vanop 200 meter zo'n 'trinôme' met riotguns op zijn gemak kunnen afpikken of neergepind houden.
In het tweede getuigenis: de getallen 458 en 358 slaan op kalibers van kogelpatronen. Het zijn jachtkalibers en niet algemeen verkrijgbaar + duur. Mij zou het verbazen dat huurlingen daarmee werkten want als je zonder zit, zit je zonder en is het gedaan met spelen. Een 7.62x39 (kalashnikov kaliber) is spotgoedkoop en vind je overal. Maar ik ben natuurlijk geen huurling.
De Bende was voorzichtig in de zin dat ze steeds naast de RG's ook (automatische) kogelwapens bijhadden, ze waren dus 'polyvalenter'. Afstandswapens hadden ze niet, maar voor een overval hebben die dan ook geen zin.
Met die gebruikte wapens zie je (in mijn ogen) een bizarre mix van professionalisme en amateuristisch geknoei.