Sorry mannen, maar de test van een forumlid met de nagels zet jullie compleet op het verkeerde been. Van wezenlijk belang bij het al dan niet redelijk bewaren van dat kistje onder water is de hoeveelheid zuurstof die op de bodem aanwezig was plus de mogelijke hoeveelheid slib rond het kistje (ook nog andere factoren natuurlijk zoals zuurtegraad, ph, ...). Voor diegenen die zich daar willen in verdiepen en ook nog iets bijleren, deze site » www.forumeerstewereldoorlog.n
Onderwerp munitie op de zeebodem:
"In 1919 storten de Engelsen en de Belgen 35 duizend ton ijzer-munitie op de Paardenmarkt, een zandplaat enkele honderden meters voor de kust van Knokke. Ruim eenderde bestaat uit mosterdgasgranaten die samen vijfhonderdduizend tot ruim een miljoen liter gifgas bevatten. De diepte is vijf meter."
Dat "ijzer" ligt er nog steeds he.
En nu we toch bezig zijn:
Senator Michael Maertens (59) uit Diksmuide is een van de weinigen die openheid wil: "Voor mij staat vast dat daar miljoenen tonnen munitie op de zeebodem zijn gedumpt. Een geheim rapport van het leger dat ik U helaas niet mag laten zien, duidt bovendien aan dat een groot deel daarvan gifgas bevat." (2010)
Mosterdgas
Dat legerrapport is niet de enige informatiebron. In het Bulletin of the Atomic Scientist becijfert wetenschapper J.P. Zanders van de Vrije Universiteit België dat hier ongeveer 1,1 miljoen liter zuiver gifgas moet liggen: vooral mosterdgas.
Jammer genoeg is senator Michiel Maertens overleden, ik had weleens in zijn geheime rapporten van het leger willen snuisteren... waarvan sprake.