Re: Ingram 9x19 mm
Boemerang, begrijp ik het goed dat met betrekking tot Willy Pourtois, Robert Gray & Montgomery Kee de firma Nutribel (NII) en in een verdere lijn Kintex achter deze operatie zat?
Ook Bouhouche & Beijer konden het nadien schudden als onderzoeker.
Ik weet ook niet hoe de vork precies in de steel zit, Ik denk dat Bihay en Balfroid vastliepen op alle fronten, de Libanezen met hun machtige connecties en de lijnen naar Robert Gray en dus de CIA. Pourtois had banden met de staatsveiligheid (meen ik, vind de bron zo snel even niet terug). Zonder dergelijke rugdekking kun je je beter niet in het wereldje van de internationale wapenhandel te begeven. Misschien is dat waar ook Dekaise destijds achter kwam...
Wat betreft Kintex moet ik opmerken dat de Libanezen naar het mij toeschijnt die Bulgaren niet perse nodig hadden, die Rachid Abed kwam bij Pourtois terecht via Walter Schoefer (de assistent van Robert Gray) en toen Bihay en Balfroid tegen Maroen Hage aanliepen wisten dat hun onderzoek in die richting van de Libanezen daar ophield...
Voor de motieven voor de overval op Dekaise zijn meerdere mogelijkheden. Het is voor mij slechts speculeren, ik weet het net zo min als ieder ander hier (of de meeste anderen hier ?). Die deal voor de geluidsdempers heeft er de meeste schijn van dat daar iets is misgelopen. Dekaise bevond zich mogelijk zonder rugdekking in een wereld die bestaat uit schimmige figuren die namens schimmige bedrijven en gedekt door schimmige geheime diensten uiterst schimmige zakendeals doen... en daar soms weer andere schimmige mensen/bedrijven mee dwars zitten. Dekaise wou dempers voor Ingrams gaan produceren maar er was natuurlijk al een bedrijf dat die dempers maakte...
Waar wapenhandel met landen als Colombia en Libanon plaatsvind is drugshandel natuurlijk ook nooit ver weg.
De latere berichten van "the end" over de achtergrond van de roof op Dekaise zijn natuurlijk interessant maar hoe Mendez nu precies in het plaatje past is voor mij onduidelijk.
Het enigste feit dat dit alles verbind is de fameuze zak uit het kanaal
Beste, ook zonder Ronquiéres is alles met elkaar verbonden.
Hier nog een zeer heldere uitleg over de Ingrams » YouTube
Inderdaad (eens) een fatsoenlijk gemaakt filmpje. Dank je Mincky, de serienummers zijn op dit filmpje trouwens nog anders dan toen deze wapens later door RPB werden geproduceerd.
Overigens weten we dat, gezien het aantal bij de feiten gevonden hulzen en kogels, de schutter geen salvo's heeft afgevuurd of anders hele korte salvo's van enkele tot hooguit 4 kogels. Het wapen heeft niet zo'n goede naam qua zuiverheid omdat het door de terugslag omhoog afwijkt bij het vuren van salvo's, gezien er geen demper op zat zal de controle van de schutter over dit wapen ook niet optimaal geweest zijn (in het geval van een salvo).
Gevonden hulzen van bendewapen 9mm-Nr.3 (een Ingram M10-9 (9mm 9x19));
Eigenbrakel : 6 hulzen en 4 kogels (1 huls is verloren geraakt).
Overijse : 5 hulzen en 2 kogels.
Aalst: 4 hulzen en 2 kogels.
Totaal 15 hulzen en 8 kogels (minimum aantal geloste schoten dus 15).
Mogelijk zijn er meer sporen verloren gegaan op de PD of verloren geraakt bij de onderzoekers. Kogels kunnen ook in de lucht verloren zijn gegaan of compleet versplinterd zijn geweest. Bij sommige autopsies (inclusief andere feiten) werden wel kogelsporen veiliggesteld en bij andere autopsies schijnbaar dan weer niet. Enfin, er is een kans dat 9mm-Nr.3 meer dan 15 maal gevuurd heeft maar dat zullen dan hooguit enkele schoten meer zijn geweest ipv bijvoorbeeld tientallen schoten meer.
De onderdelen van de M11 van Ronquiéres.
B25 - Deel van een neerklapbare schoudersteun MAC Ingram model11 9mm-kort
Dit onderdeel wordt in de gebruiksaanwijzing van de INGRAMS de "Wire Form Butt" genoemd. De Wire Form Butt van het model M11 heeft een ander onderdeelnummer dan deze van een model M10-9 of M10-45. Het is dan ook een maatje kleiner dan de Wire Form Butt van een model M10-9 of M10-45. Daardoor heeft men kunnen bepalen dat de Wire Form Butt die in het kanaal werd gevonden afkomstig moet zijn van een model M11.
Het bewijsstuk is door de daders duidelijk verbogen/ rechtgebogen. Dit moeten ze wel expres gedaan hebben, stel er was bijvoorbeeld een auto over dit onderdeel gereden dan zou dit onderdeel ineengedrukt zijn ipv rechtgebogen.
B26 - Onderdeel van een schoudersteun van een MAC Ingram model11 9 mm-kort.
Dit onderdeel wordt in de gebruiksaanwijzing van de INGRAMS de "Stock Rail" genoemd. De Stock Rail van het model M11 heeft een ander onderdeelnummer dan deze van een model M10-9 of M10-45. Het is dan ook een maatje kleiner dan de Stock Rail van een model M10-9 of M10-45. Daardoor heeft men kunnen bepalen dat de Stock Rail die in het kanaal werd gevonden afkomstig moet zijn van een model M11.
Ook dit bewijsstuk is verbogen, maar anders dan bij de gevonden Wire Form Butt zou dit hier nog op andere wijze dan expres gebeurd kunnen zijn. Het is ook slechts een beetje verbogen in vergelijk met de Wire Form Butt.
B32 -A. Een aanbrengveer voor magazijn MAC Ingram.
Dit onderdeeltje wordt in de gebruiksaanwijzing van de INGRAMS de "Compression Spring - Magazine Catch" genoemd. De Compression Spring - Magazine Catch van het model M11 heeft hetzelfde onderdeelnummer als deze van een model M10-9 of M10-45. Daarom is dit onderdeeltje niet aan een specifiek model toe te wijzen.
Anders dan de Wire Form Butt en de Stock Rail is dit onderdeeltje, hoe klein dan ook, nodig om het wapen naar behoren te kunnen gebruiken. Nu heb ik nog nooit in mijn leven een INGRAM in de handen gehad maar ik ga er van uit dat zonder dit onderdeeltje het magazijn uit het wapen valt. Om aan de Compression Spring - Magazine Catch te geraken zul je de kolf (greep) moeten verwijderen en zonder de Compression Spring - Magazine Catch valt volgens mij het onderdeel "Magazine Catch" uit het wapen (en daarmee het magazijn).
Het is dan ook een indicatie dat de INGRAM M11 door de bende verder uit elkaar werd gehaald en waarschijnlijk het wapen dus, waar het zich ook bevinden mag, in gedemonteerde staat verkeerd.