Naar aanleiding van de Panorama-uitzending over Gladio zat Albert Raes op 10.12.2014 in de studio van Terzake. Op een bepaald ogenblik gaat het over het feit of er al dan niet een link is tussen het Gladio-netwerk en de Bende van Nijvel. Tijdens dat deel van het interview antwoordt Albert Raes, op een schitterend manier, absoluut niet op de concrete vragen van de journalist. Het fragment is te zien op de volgende link » www.canvas.be Zoek naar de uitzending van 10.12.2014. Het stukje over Gladio begint op 18’25, de fameuze discussie met Raes over de Bende van Nijvel begint op 25’22.
Maar voor het geval de link ooit in de toekomst niet meer zou werken, heb ik hieronder de vragen en de antwoorden eens tekstueel neergeschreven. Oordeel zelf maar ...
Annelies Beck: De vraag in de documentaire die straks wordt uitgezonden is o.a. of er een verband kan geweest zijn tussen dat netwerk [Gladio-netwerk] en de Bende van Nijvel. Wat is uw opinie daarover?
Albert Raes: Dit is een oud refrein, dat zijn oorsprong gevonden heeft … als de klassieke opsporingsdiensten - daarmee bedoel ik de politieoverheden en de gerechtelijke onderzoekers niet waar - … euh … na nochtans zeer zeer zeer hard en vlijtig daarop gewerkt te hebben, mog er niet in gelukt waren - en ook nog niet zijn overigens - om daders van de Bende van Nijvel met zekerheid te identificeren én in beschuldiging te stellen.
Annelies Beck: Dat is nooit gebeurd zegt u …
Albert Raes: Dat is nooit gebeurd.
Annelies Beck: Dus, kunt u hand op het hart zeggen: géén van die Gladiomensen of leden van dat netwerk hebben iets te maken met de Bende van Nijvel?
Albert Raes: Géén enkele van die medewerkers heeft het profiel of de mogelijkheid, want ze waren zeer gecompartimenteerd niet waar. Ze hadden géén contacten met mekaar en daarenboven ze waren uitgekozen. Het waren zeer eerbare lieden. En ik ben niet te beroerd om er aan toe te voegen: het was een elite.
Annelies Beck: Ja maar, dat gezegd zijnde, die mythevorming, die verhalen blijven natuurlijk wel de ronde doen want we weten nog altijd niet wie die mensen zijn of waren. Hun namen zijn niet publiek gemaakt. In Italië is dat wel gebeurd. Zou het geen goed idee zijn om dat hier dan ook te doen en de mythes voor eens en voor altijd te begraven?
Albert Raes: De medewerkers aan dit, deze, stafoefening hebben niets te maken met criminele activiteiten.
Annelies Beck: Maar nu moeten we u op uw - met alle respect - op uw woord geloven natuurlijk.
Albert Raes: Wel, niet alleen dat. Niettegenstaande … euh … diep gegaande … euh… onderzoeksmaatregelen in verschillende gerechtelijke arrondissementen, heeft men tot nu toe, NEEN, géén enkele inbeschuldigingstelling kunnen hard maken, niet alleen tegenover de medewerkers aan deze mobilisatiestructuur maar ook tegenover anderen zijn er nog geen inbeschuldigingstellingen hé.
Annelies Beck: Heeft u wél een eigen visie op de Bende van Nijvel? Op wat daar op dat moment achter zat? Want er werd altijd gezegd: het was een manier om de veiligheidsdiensten, de politie eventueel, meer middelen te geven doordat er een klimaat van angst gecreëerd werd en zo.
Albert Raes: Ik heb het recht niet daarover een mening te hebben om de zeer eenvoudige reden dat wij NIET mochten deelnemen, in parallel, aan gerechtelijke onderzoeken. Dat zou niet toegelaten …
Annelies Beck: De staatsveiligheid stond daarbuiten?
Albert Raes: Dat stond daar volledig buiten.De Veiligheid van de Staat houdt zich niet bezig met criminaliteit van gemeen recht. Maar wat betreft het … euh … weigeren van de identiteiten prijs te geven heb ik voldoende aangetoond dat dit het voorwerp uitmaakt van een dienstgeheim, militair geheim en beroepsgeheim. Men heeft mij …
Annelies Beck: U bent daarin zeer formeel?
Albert Raes: Ik ben daarin zeer formeel. Men heeft mij in een parlementaire commissie aangespoord om mijn beroepsgeheim te verraden. Dit heb ik niet toegestaan, het zal het niet toestaan en het zal nooit toegestaan worden. Ik behoud het geheim.