Re: Gebruikte nummerplaten
Of ze nu een lukrake valse nummerplaat gebruikten, of eentje van een ander gelijkaardig voertuig, deed in feite niets ter zake. Bij een wegcontrole zouden ze in beide gevallen hangen. Het werk dat Dauphin voor hen deed op de DIV was tamelijk nutteloos. Het enige 'voordeel' dat ze eventueel zouden kunnen gehad hebben, was dat iemand anders voor hun misdaden zou kunnen opgepakt worden. Dit in het geval dat ze een nummerplaat namaakten van een gelijkaardig voertuig. Maar dan nog, een doodbrave burger, wiens plaat wordt nagemaakt, ga er maar eens aan staan om die te beschuldigen. Dus die heisa over die nummerplaten, 35 jaar na de feiten, is volgens mij overbodig.
35 jaar na de feiten is dat inderdaad misschien wel nutteloos, op het moment van de feiten is het anders wel mooi meegenomen dat ze het halve politiekorps achter die doodbrave burger zouden sturen terwijl de gangsters op die moment in de andere richting uitvluchten.
Als de getuigen een wegvluchtende donkerkleurige Golf vernoemen met nummerplaten van een lichtkleurige Mercedes kunnen ze direct uitgaan van een vervalsing. Als de getuigen een donkerkleurige Golf vernoemt met de nummerplaten van een donkerkleurige Golf moeten ze enkele ploegen (het zijn zo'n zware gangsters, dan stuur je niet gewoon 1 of 2 manschappen er op af) op het nagaan van die info zetten (zoeken waar die eigenaar van de vervalste platen zich bevindt, het controleren van diens alibi, ...).
Ook bij een zogezegde wegcontrole die zich voordoet in de weken, dagen voor een overval speelt dit wel degelijk een rol zolang de nummerplaat nog niet geseind staat voor die overval. Zolang die nummerplaat overeenkomt met de nummerplaat van een zelfde voertuig en die nummerplaat niet gezocht wordt is het niet ondenkbaar dat je zo wel een controle kan misleiden (zolang je Uzi of AK45 niet naast je op de bestuurdersstoel ligt natuurlijk).
Ik reed een tijd terug een hele week met de auto van men schoonbroer rond terwijl mijn schoonbroer in mijn wagen, die hij gebruikte vanwege de trekhaak, rondreed.