Re: Michel Cocu

Wat de documentatie betreft, onthoud dat de eerste ondervragingen van Michel Cocu te vinden zijn op Slide Share, en dat het lezen van de aanklacht tegen de Boraine-sector wordt aanbevolen (beschikbaar op het Franse forum).

112

Ik ben al een paar posts aan het mee volgen en van dit soort toestanden krijg ik het Spaans benauwd. Bedankt Pyrénéen om ons letterlijk en figuurlijk naar de bron te leiden.

Zeer toevallig kent mevrouw D.J. ... Bouhouche maar Cocu vraagt ergens om te stoppen in een bepaalde straat omdat hij zogezegd bij een privédetective moest zijn. Speurders die dit laatste gaan controleren vinden in die straat helemaal geen privédetective maar tot hun verbazing komen ze er achter dat Bouhouche op dat moment en op die plaats gewone gendarme was.

Vraag mij niet naar de bron want ik schrijf op mijn geheugen. Indien mijn hypothese zou kloppen zitten we in een heel ander scenario.

Laat ons nog maar wat verder schrijven en zoeken en ploeteren in plaats van te gaan zeilen en op die manier druk uitoefenen zodat "men" die hete adem voelt.

Ben wrote:
Spectator Of Life wrote:

Nochtans staat op dit forum (ik meen het ook elders te hebben gelezen) dat Cocu een doodse angst had voor enkele gevaarlijke figuren uit Eigenbrakel. Dat rijmt niet met wat je hierboven schrijft over enkele broeders uit de Borinage. Dat zou weliswaar overeenstemmen met de gebroeders genoemd door C.P. waarvan er, zoals jij dan weer schrijft, één gelijkenissen met de Killer zou hebben vertoond.

Nogmaals, de mannen waarover Cocu het had, worden niet vernoemd op dit forum. Hij had niet over de clan-Becker of de Sudisten. Hij had het over drie broers uit de Borinage.

Was Cocu eerlijk toen hij die verklaring aflegde? Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat één van die broers enkele jaren later door een getuige - en los van de verklaringen van Cocu - aangeduid werd als mogelijke dader in Eigenbrakel.

Sta me toe mezelf telkens weer te verwonderen over jouw insider kennis. Vos liet eerder dit jaar optekenen dat deze namen cruciaal zijn, ze alles uit de kast hebben gehaald om Cocu te laten spreken maar deze tot zijn dood heeft geweigerd. Je beschikt dus over informatie waarvoor menig speurder zijn slaap heeft gelaten. Vermits ik er vanuit ga dat je niet via Ouija constructies in contact staat met de overleden Borain, is het me allemaal een raadsel.

Verder lees ik :

Michel Cocu avait avoué trente-six fois sa participation à la tuerie du Colruyt de Nivelles avec déroulement exact de celle-ci, description précise des lieux, depuis les grillages à l’arrière du Colruyt et le rangement des caddies jusqu’au détail de la boîte électrique Unerg et la couleur des bonbonnes à chalumeau. L’arrivée de la Mercedes blanche, son propre rôle au volant de la BMW, la phrase d’Adriano Vittorio au moment d’achever le gendarme Morue: "Encore un flic de moins", la fusillade du Diable Amoureux, le pneu crevé de la Saab 900, le petit sentier, tout y était et c’était correct.

Dat befaamde zinnetje -encore un flic de moins- ; ik vraag me af wie zich dit de eerste keer heeft laten ontvallen; Lacroix of Cocu. Vrij cruciaal om de mogelijkheid van influisteren ed uit te sluiten. En was dit ook niet de zin waarna volgens de getuigenis van Lacroix werd besloten dat de dader Frans met een Vlaams accent sprak? Lijkt me moeilijk te rijmen met Vittorio (die evenwel op één of andere manier overal blijft terug komen, zie ook recent gepubliceerde verdachtenfoto Aalst)

114

Ik ken die drie namen in kwestie niet. Maar wat Cocu betreft: voor zover ik heb kunnen achterhalen was zijn verklaring over de diefstal van de Golf in Plancenoit het enige element waarvan formeel vaststaat dat ze daderkennis impliceert en niet kan ingefluisterd geweest zijn, gelet op de timing.

Van al de rest weten we het denk ik niet. Dat is weliswaar iets anders dan 'het kan niet'. Voor hetzelfde geld werd het niet ingefluisterd en klopt het wel, maar de enigen die daarop konden antwoorden zijn Cocu en de toenmalige verhoorders.

Vittorio is weer een ander verhaal. Die heeft na zijn vrijspraak en zonder enige druk nog gezegd dat hij er effectief bij betrokken was. Ik heb me ook steeds vragen gesteld over het aantal wapens dat gebruikt werd, maar het is waar: niemand heeft meer dan 3 daders gezien.

115

Spectator Of Life wrote:

Sta me toe mezelf telkens weer te verwonderen over jouw insider kennis. Vos liet eerder dit jaar optekenen dat deze namen cruciaal zijn, ze alles uit de kast hebben gehaald om Cocu te laten spreken maar deze tot zijn dood heeft geweigerd.

Die "insider kennis" valt wel mee hoor. wink Zoals je een paar pagina's terug kan lezen, hebben die namen ooit al op het tueries-forum gestaan maar ze zijn vanwege een klacht verwijderd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Martelen doet men om een verdachte te laten bekennen. Het gaat mij bij de bende Cocu vooral over de mate van geweld en mishandeling die door de ondervragers zijn gebruikt om bekentenissen af te dwingen. De enorme druk op de ondervragers destijds om de zaak snel op de rails te krijgen, aangestuurd door een fanatieke Jean Deprêtre, geeft mij geen vertrouwen en zeker niet de indruk van onpartijdigheid?

Overal ter wereld hoort men regelmatig van zulke mistoestanden tijdens ondervragingen, waardoor soms meerdere mensen worden opgesloten voor dezelfde feiten, 'spontane bekentenissen' inbegrepen, maar waarbij men uiteindelijk soms na jaren, moet toegeven dat men fout zat, en de verdachten buiten vervolging moet stellen.
Dit is de reden dat ik vooral zeer argwanend sta tegenover de ondervragingen naar de betrokkenheid van de Borains bij de bende feiten.

De getuigenis die Mevr. Geneviève Van Lidth aflegde over de diefstal van haar Golf Rabbit in Plancenoit, tegenover de politie in Lasne beschrijft een gemaskerde atletische figuur van Zuiderse afkomst die perfect Frans sprak. De robot tekening(n°10), laat ons een ongemaskerde Noord Afrikaan zien? Bij mijn weten komt de beschrijving absoluut niet overeen met de algemene fysionomie en uiterlijkheden van de bende Cocu? Van de chauffeur was er geen beschrijving?

Toch zou Cocu bij de diefstal van de Golf Rabbit in Plancenoit, de chauffeur zijn geweest? Hoe kunnen wij zeker zijn, dat dit zo is? Je hebt 1 verdachte en een aantal ondervragers. Hoe weten wij dat Cocu sprak vanuit eigen ervaring, of dat hij een getuigenis ondertekende die hem door anderen in de mond werd gelegd?

Waarom was hij dermate specifiek over een aantal details, terwijl daar achteraf enkel Plancenoit, van overblijft, en hij achteraf zijn betrokkenheid ontkende, en er zijn ondervragers van beschuldigde hem volledige bekentenissen in de mond te hebben gelegd ?

Vraag: "U hebt uw ondervragers eigenlijk wel het een en ander wijsgemaakt. De wilde verhalen van Michel Cocu."

Cocu: "Maar nee. ik heb nooit een verhaal verteld. Ik hoefde zelfs niks te verzinnen, dat deden zij wel voor mij. Ze stelden vragen, ik antwoordde met ja en nee, en aan de hand daarvan schreven zij de kroniek van de Bende van Nijvel. Maar als je die PV’s las, dan leek het alsof zij de hele tijd naar mij hadden zitten luisteren, dat ik zovéél had verteld dat ze me niet eens hadden durven onderbreken. Het is lachwekkend: die flikken hebben alles zelf in elkaar gezet."

Hoe kan men zeker zijn van zijn betrokkenheid bij de diefstal in Plancenoit, wanneer we 1 verdachte hebben tegenover een team van ondervragers, maar waar geen onafhankelijke waarnemers bij betrokken waren die mogelijke onregelmatigheden hadden kunnen melden?

Specifieke details, zijn niet iets wat een verdachte spontaan aan zijn ondervragers gaat melden. Als hij in deze moeilijke omstandigheden zich al details kan herinneren? Het zijn de ondervragers die vissen naar details en harde feiten, om een zo sterk mogelijk dossier aan de rechter te kunnen voorleggen. Het zijn de ondervragers zelf, die hun bevindingen stap voor stap laten bevestigen door een verdachte, in dit geval Michel Cocu, die bont en blauw geslagen en naakt op de vloer lag.

Vittorio Adriano bekende blijkbaar na het proces, de inbraak in de Coruyt van Nijvel? Wat was trouwens de bedoeling van deze late bekentenis? Werd hij afgedreigd door anderen, of was het misschien zijn bedoeling om Justitie te helpen om de zaak op de rails te krijgen? Wat een absurde mentaliteit!

Jean-Claude Estiévenart was razend omdat Cocu hem had verraden, maar spreekt met geen woord over deze bekentenis achteraf van Vittorio Adriano, na hun vrijlating? Een bekentenis die hen als groep mogelijk opnieuw in de problemen kon brengen? Vreemd!

117

highonprozac wrote:

Hoe kan men zeker zijn van zijn betrokkenheid bij de diefstal in Plancenoit, wanneer we 1 verdachte hebben tegenover een team van ondervragers, maar waar geen onafhankelijke waarnemers bij betrokken waren die mogelijke onregelmatigheden hadden kunnen melden?

Specifieke details, zijn niet iets wat een verdachte spontaan aan zijn ondervragers gaat melden. Als hij in deze moeilijke omstandigheden zich al details kan herinneren? Het zijn de ondervragers die vissen naar details en harde feiten, om een zo sterk mogelijk dossier aan de rechter te kunnen voorleggen. Het zijn de ondervragers zelf, die hun bevindingen stap voor stap laten bevestigen door een verdachte, in dit geval Michel Cocu, die bont en blauw geslagen en naakt op de vloer lag.

Vittorio Adriano bekende blijkbaar na het proces, de inbraak in de Coruyt van Nijvel? Wat was trouwens de bedoeling van deze late bekentenis? Werd hij afgedreigd door anderen, of was het misschien zijn bedoeling om Justitie te helpen om de zaak op de rails te krijgen? Wat een absurde mentaliteit!

Jean-Claude Estiévenart was razend omdat Cocu hem had verraden, maar spreekt met geen woord over deze bekentenis achteraf van Vittorio Adriano, na hun vrijlating? Een bekentenis die hen als groep mogelijk opnieuw in de problemen kon brengen? Vreemd!

Nu construeer je zelf een relaas dat zuiver speculatie is. Specifieke details, dat zijn zaken die goede ondervragers laten vertellen door open vragen te stellen en een verhoorde te vragen op zijn gemak en in eigen woorden stap voor stap te vertellen wat er gebeurde en bijvragen te stellen als hij 'te snel' gaat. Werkt niet zo goed als iemand met een telefoongids tegen z'n hoofd mept ondertussen. Ik herhaal, hij wist details over dat traject die de verhoorders toen NIET konden kennen.

Adriano, op wat baseer je je om te stellen dat hij na zijn proces onder druk zou gestaan hebben toen hij die verklaringen deed? Je kan net zo goed zeggen dat hij wat met de flikken hun kop kwam lachen want hij was mooi ontsnapt, voor altijd.

Je maakt van die borains onschuldige, half marginale prutsers die tot niets in staat waren. Vergeet niet dat bv. Estiévenart 3 keer weggekomen is van assisen: één maal vrijspraak in deze zaak, éénmaal correctionalisering van een schietpartij en een derde keer door zelfmoord in z'n cel.

Higonprozac:

1. Mevrouw van Lidth beweerde dat Bouaroudj op haar aanvaller leek.

2. Wat Bouaroudj toegaf na zijn vrijspraak van scoutingwinkels om diefstallen voor te bereiden, waaronder eentje bij ... Colruyt de Nivelles.

3. Lees minsten de aanklacht tegen de Boraine-Sector, daar leer je enkele verrassende elementen.

119

highonprozac wrote:

Martelen doet men om een verdachte te laten bekennen. Het gaat mij bij de bende Cocu vooral over de mate van geweld en mishandeling die door de ondervragers zijn gebruikt om bekentenissen af te dwingen. De enorme druk op de ondervragers destijds om de zaak snel op de rails te krijgen, aangestuurd door een fanatieke Jean Deprêtre, geeft mij geen vertrouwen en zeker niet de indruk van onpartijdigheid?

Vraag: "U hebt uw ondervragers eigenlijk wel het een en ander wijsgemaakt. De wilde verhalen van Michel Cocu."

Cocu: "Maar nee. ik heb nooit een verhaal verteld. Ik hoefde zelfs niks te verzinnen, dat deden zij wel voor mij. Ze stelden vragen, ik antwoordde met ja en nee, en aan de hand daarvan schreven zij de kroniek van de Bende van Nijvel. Maar als je die PV’s las, dan leek het alsof zij de hele tijd naar mij hadden zitten luisteren, dat ik zovéél had verteld dat ze me niet eens hadden durven onderbreken. Het is lachwekkend: die flikken hebben alles zelf in elkaar gezet."

De ondervragers stonden wellicht onder druk, maar vergeet niet de ernst van de gepleegde misdrijven waar Cocu van werd verdacht. Bovendien waren twee collega's van ze letterlijk afgemaakt. Niet heel erg gek dat ze hem hard hebben aangepakt.

Verder ga je je nu alleen baseren op wat Cocu in een interview zei, de vraag is in hoeverre dit geheel waar is wat hij zegt.

120

Er wordt inderdaad vanuit gegaan dat de speurders die Cocu ondervroegen leugens vertelden terwijl hijzelf de waarheid vertelt. Een nogal simplistische benadering. De Ruger die de Borains uiteindelijk zou vrijpleiten kwam uit de hoge hoed van Christian Amory. Zelf een bendeverdachte. Een bendeverdachte saboteert het proces van andere bendeverdachten.