1 (edited by Merovinger 19-02-2013 00:20)

Topic: Zaventem: 28 Februari 2013

18.02.2013 - Op het tarmac van de luchthaven van Zaventem is maandagavond kort voor acht uur een waardetransport van de firma Brink's overvallen. Dat bevestigt Brussels Airport maandagavond in een persbericht. De daders gingen aan de haal met een grote lading diamanten die naar Zürich zouden worden gevlogen.

Meer » www.demorgen.be

2

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

Doet toch serieus denken aan de affaire Zwarts: "De overvallers, acht in totaal, deden zich voor als politieagenten."

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

Het is een schande. Al vele malen is het duidelijk geweest dat het met veiligheid niet nauw wordt genomen in België. Zoals in het Journaal werd gezegd kunnen terroristen dit dan ook.

Moet er zoals in de VS dan eerst een grote terreuraanslag komen voor er eindelijk naar de veiligheid wordt omgekeken? Als 8 zwaarbewapende mensen in 2 wagens zomaar de nationale luchthaven kunnen betreden, kunnen mensen met nog ergere gedachten dit ook.

4

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

De verdediging van een plaats is maar zo sterk als de zwakste schakel, in dit geval de kilometerslange omheining over verschillende gemeenten.

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

Eén dienst die alles regelt binnen de luchthaven? Luchthavenpolitie? Camera's en sensoren rondom de hekken? Nieuwe afsluiting eerst en vooral...

6

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

Deze diamantroof was een geplande 'operatie' waar maanden voorbereiding en 'inside info' aan vooraf zijn gegaan. Men wist wat men kon bekomen en werkte een plan uit om er met zo weinig mogelijke schade aan kon komen. Er zijn in de voorafgaande maanden 'recons' uitgevoerd om de benadering van het doel met zo weinig mogelijk tegenstand te bereiken. Er zijn orders gegeven om het wapengeweld te beperken. Er is beroep gedaan op acht goed gedrilde personen om voor de uitvoering te zorgen. Men zou ze bijna moeten bedanken! Hoedje ook af voor de mensen van Brinks, low profile is soms levensreddend.

En natuurlijk, via Google Earth krijg je een exact grondplan van de luchthaven voorgeschoteld waar men kan op inwerken. Ik kan alleen maar hopen dat er geen organisatie achter zit die geld aan het verzamelen is om een 'mega-terroristische' aanslag voorbereiden.

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

De mensen die de aanval gepleegd hebben, hebben volgens mij maar twee mogelijke doelen:

  • In opdracht als financiering voor iets groters, wat waarschijnlijk naar het buitenland zou gaan;

  • Om hun eigen zakken te vullen, opbrengst genoeg.

8 (edited by DeadLetterBox 22-02-2013 11:33)

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

Een dergelijke roof vergt de juiste connecties om de buit kwijt te raken. Een uitzonderlijk grote buit is bijna altijd 'onhandelbaar' in handen van gewone criminelen, dit zijn beroeps die mogelijk in opdracht van een figuur hebben gewerkt die weet hoe en waar hij de buit kan omzetten in bruikbaar geld. De kans is erg groot dat het zelfs om een buitenlander gaat of een in het buitenland wonende Belg. Het gebruik van politie-uniformen is een vaak terugkerend fenomeen. Van Roemenen die aanbellen bij oude vrouwtjes met een smoes tot bankovervallers en moordenaars. Geen dekmantel zo goed als die van de Politie.

Het probleem met een locatie zoals de luchthaven is dat de beveiliging een enorm budget zou opslorpen om de zaak beter onder controle te houden. Men zou kunnen Red Eye plaatsen op de omheining om beweging te detecteren, maar dat is een zeer kostelijk gadget met twijfelachtige resultaten. Er zijn al bepaalde veiligheidsprocedures voor personeel op de luchthaven. Zoals de BIAC badge. En niemand haalt het natuurlijk in zijn hoofd om de Politie om hun badge te vragen. Dan is er behalve de federale politie op de luchthaven ook een dienst die men de luchthaveninspectie noemt, dat is een politiedienst met enkel bevoegdheid op de luchthaven en die werkt gewapend met een S&W .38 maar wel enkel in de niet voor het publiek toegankelijke plaatsen zoals op de tarmac. Hun wapentraining is echter wel niet om over naar huis te schrijven en hun effectieven op het terrein zijn ook beperkt.

Dan heb je nog een private bewakingsfirma op de luchthaven, die vormen het grootste personeelsbestand van veiligheidspersoneel aanwezig op de locatie. Momenteel kiest men altijd weer voor de private firma's om tal van high risk opdrachten uit te voeren zoals de controles van bepaalde omgevingen in de luchthaven of de bewaking van ambassades. Wat de meeste mensen niet weten is dat een grote bewakingsfirma enkel denkt aan de winst. Of er nu een oude niet gemotiveerde slecht te bene agent aan een deur waakt, of een jonge fitte alerte gemotiveerde agent, is niet hun zorg.

Zolang er een man geleverd is om de job te doen, is het contract volbracht en het geld binnen. Er zijn allerhande achterpoortjes om de juridische aansprakelijkheid te ontlopen en de grote bewakingsfirma maalt niet om een contract meer of minder wanneer het fout loopt. Daarbij zijn de weinige gewapende diensten bij een bewakingsfirma slecht getraind in het gebruik van hun wapen. De training is te kort en er is te weinig 'recylclage', allemaal om geld te besparen. Dit zijn allemaal omstandigheden die infiltratie vergemakkelijken.

Mijn persoonlijke mening is dat er terug een soort dienst zoals de Rijkswacht moet komen. Een dienst met militaire discipline en bepaalde politiebevoegdheden die zich kan richten op het bewaken en beschermen van onze instellingen en publieke plaatsen zoals openbaar vervoer, luchthavens, grenscontroles met de douane, bescherming van de haven en kerncentrales en andere vitale locaties. En waarom niet, hen inzetten om routineus controles uit te voeren op de openbare weg, om zodoende de politie bij te staan in het opsporen van illegale activiteiten zoals drugskoeriers, wapenhandel, mensensmokkel, ... Kortom een dienst die opnieuw respect heeft van de burger en gevreesd wordt door de crimineel. Mensen die weten hoe ze een gebouw kunnen beveiligen of een tarmac.

Servo per Amikeco

9 (edited by Merovinger 22-02-2013 18:02)

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

In de Indringingsweg in Vilvoorde zijn in de nacht van donderdag op vrijdag twee uitgebrande wagens teruggevonden die mogelijk gebruikt zijn bij de spectaculaire diamantroof op de luchthaven Brussels Airport, maandagavond. Dat bevestigt het Brusselse parket. Het gaat om een bestelwagen Mercedes Vito en een Audi. Verder onderzoek moet wel nog duidelijk maken of de twee aangetroffen wagens inderdaad gebruikt zijn bij de overval. De eerder gevonden wagen in Zellik zou een afleidingsmanoeuvre geweest zijn.

Meer »www.destandaard.be

Re: Zaventem: 28 Februari 2013

valse sporen leggen? Deze kerels zullen geen vingerafdrukken of dna hebben achtergelaten.

Servo per Amikeco