Re: Elsene-Bergen: 12 Januari
Op 12 januari 1983 wordt het lijk van Angelou gevonden in Mons. Diezelfde dag gebeuren er in Anderlecht twee overvallen op taxichauffeurs. Beide feiten gebeuren vlakbij de plaats waar er mogelijk een vechtpartij was tussen Angelou en zijn moordenaars.
Taxichauffeur beroofd te Anderlecht
De 61-jarige taxichauffeur Charles Anneessens is woensdagavond [12 januari] omstreeks 19u30 aan de Aakaai te Anderlecht het slachtoffer geworden van een overval. Drie mannen, die hij had opgeladen, trachtten hem te wurgen met een sjaal en namen hem zijn portefeuille af, waarin 12.000 fr. Stak. Ze gingen er te voet vandoor.
Bron: Gazet van Antwerpen | 14 Januari 1983
Gangsters stalen auto van taxichauffeur te Anderlecht
Twee gangsters van het zuiderse type, 25 tot 30 jaar oud, van wie een gewapend met een zware revolver .38 overvielen donderdagmorgen [13 januari], omstreeks 7u10 de chauffeur van een taxi, waarin ze Haden plaatsgenomen op de Veeweydekaai te Anderlecht.
De taxichauffeur werd verplicht te stoppen en diende zijn portefeuille af te geven, waarin enkele duizenden franken staken. Vervolgens moest de chauffeur uit het voertuig stappen, waarmee de daders wegreden in de richting van Sint-Pieters-Leeuw.
Het betreft een witte Peugeot, die donderdagnamiddag nog steeds niet was teruggevonden.
Bron: Gazet van Antwerpen | 14 Januari 1983
Het geweld tegen taxichauffeurs was in die periode in Brussel zo'n probleem dat er in maart 1983 een overleg was om taxichauffeurs veiliger te laten werken:
Krijgen Brusselse taxi’s een waakhond aan boord?
Naar aanleiding van het toenemend aantal gewelddaden tegen taxichauffeurs in het Brusselse, heeft de agglomeratieraad zich uitgesproken voor een aantal systemen, die de veiligheid van de chauffeurs tegen mogelijke aanrandingen zouden kunnen verzekeren.
Op 23 februari jl. heeft de Brusselse agglomeratieraad voor het eerst met vertegenwoordigers van de beroepsvereniging voor taxi-uitbating onderhandeld over een beveiligingssysteem voor taxichauffeurs. Reeds sinds 1979 probeerde agglomeratieraad dit overleg op gang te brengen.
Pas nu is men daarin geslaagd. Wellicht hebben een reeks brutale aanrandingen en de moord op de Griekse taxichauffeur het verloop van de besprekingen vergemakkelijkt. Tijdens dit overleg werden de verschillende beveiligingssystemen besproken. Voorzitter Lagasse zegde dat men ervan overtuigd is, dat geen enkel systeem alle risico’s dekt. Van de diverse systemen, waaronder wapens, een scheidingswand, slaapgas en andere, heeft de agglomeratieraad zijn voorkeur voor enkele uitgesproken.
Er is bv. Het optisch alarm, waarbij de chauffeur die zich bedreigd voelt, een alarmlicht kan doen branden zonder dat zijn overvaller dit merkt. Het alarm wordt gemonteerd in het lichtbakje bovenop het dak van de taxi. De agglomeratieraad hoopt, zonder het verplicht te willen maken, dat de taxi-uitbaters dit alarmsysteem op al hun taxi’s zullen laten aanbrengen. Het kost ongeveer 2000 fr.
Sensibilisering
De agglomeratieraad is tevens voorstander van het opvragen van de identiteitspapieren van de klant. Wettelijk mag dit, maar veel chauffeurs doen het niet, omdat hierdoor een sfeer van wantrouwen ontstaat die de klant afschrikt. Om dit te vermijden, pleit de agglomeratieraad voor een ruime sensibiliseringscampagne.
Er is ook het systeem van de taxi-cheque, die enkel door de uitbater kan ingewisseld worden. De chauffeur moet dan haast geen contact geld bij zich hebben.
De agglomeratieraad is ten slotte ook voorstander van het gezelschap van een waakhond al begrijpt men best dat hier een aantal problemen opduiken. De hond neemt immers een plaats in, en bovendien zou de wet daarvoor moeten worden aangepast. Toch vindt de agglomeratieraad dat taxichauffeurs die dit wensen, een hond zouden moeten kunnen meenemen.
Voorzitter Lagasse besloot dat de agglomeratieraad daarnaast ook blijft rekenen op de solidariteit onder de taxichauffeurs. In het verleden is het immers vaak genoeg gebeurd dat zij collega’s uit netelige situaties konden redden nog voor de komst van de politie.
Bron: Gazet van Antwerpen | 24 maart 1983