Ik heb misschien nog een detail. Alweer eentje dat naar de De Staerkes wijst.
Ik ben altijd verbaasd geweest over dat treinticket Oostende-Brussel dat in '85 teruggevonden werd. Men spreekt altijd over de Bende en auto's, maar blijkbaar was er dus ook een bendelid dat soms de trein nam, en wel in Brussel. In die zin vind ik het ook zo frappant dat er opmerkelijk veel bendefeiten binnen bewandelbare afstand van een treinstation plaatsvonden. Denk maar aan Eigenbrakel, Temse, Beersel, Nijvel voor feiten die met de .22 gebeurden. Maar er zijn er nog een hoop andere (Lembeek, Halle, Beersel - allemaal op dezelfde lijn -, Eigenbrakel & Nijvel op een andere lijn, Genval-Waver-Watermaal-Bosvoorde idem, Maubeuge, Erps-Kwerps, zelfs Houdeng-goegnies en Aalst, ...).
Zo'n 20 van de 27 feiten gebeurde min of meer nabij een station (binnen een straal van enkele kilometers), terwijl slechts 20% van de Belgische bevolking op zo'n afstand van een station woont. We kunnen dus misschien wel spreken van een patroon. Wat verder opvalt is dat het centrum van al deze treinverbindingen niet Nijvel is, maar Brussel. Als dit spoor effectief klopt, lijkt het er op dat de dader in de buurt van een Brussels station woonde.
Ook Angelou werd in het centrum van een stad achtergelaten, nabij het station van Dinant. Frappant. Hoe ging de dader terug naar huis? Werd hij opgepikt? Maar dan moet men met een auto achter de taxi aangereden hebben. Extra dader, extra moeite. Beetje omslachtig, hadden ze niet tot Dinant moeten rijden. Mij lijkt het heel simpel: de dader(s) ging(en) met de trein terug. En als je dan weet dat meneer De Staerke in de buurt van een station woonde (station Brussel-Luxemburg) met een treinverbinding naar Dinant, kan je al iets vermoeden.
Maar er is een nog concretere aanwijzing: Bouten schrijft dat De Staerke wel kon autorijden, maar het maar zelden doet. Hij rijdt meestal met mensen mee (met een 'taxichaffeur', cynisch genoeg), hij rijdt blijkbaar niet graag zelf. Meteen een perfect argument waarom hij (uiteraard niet altijd!) soms weleens met de trein op verkenning zou gaan.