LEO wrote:Wat ik spijtig vind is het feit dat Walter De Bock zijn geschriften en opzoekingen aan de KULeuven geschonken heeft. Ik kan deze universiteit onmogelijk als een onpartijdige instelling noemen. Wie Walter De Bock zijn bevindingen wil lezen moet aankloppen bij deze instelling voor toelating veronderstel ik.
Ik denk dat Walter De Bock vooral wou voorkomen dat zijn archief werd gebruikt (of beter gezegd misbruikt) door de eerste de beste. Hij had wellicht het meest persoonlijke-voeling met de KU Leuven. Volgens in een bericht hierboven geschreven werd door patrick111 was zijn vader (Alfons De Bock) vice-rector aan de KUL. Hijzelf was student aan de KUL.
Vroeger (tot misschien in de jaren '80 zelfs) was het ondenkbaar dat je aan de KU Leuven een bepaalde functie had of hoogleraar was zonder dat je bijna onlosmakend verbonden was aan de toenmalige katholieke partij. Vandaag de dag is dit niet meer van toepassing, al is het ongetwijfeld wel eenvoudiger om een functie te bekleden als je op z'n minst gedoopt bent.
Wellicht zijn van diegene die aan de KUL een functie hebben of hoogleraar zijn, en een politieke overtuiging/strekking hebben, het meest er van de CVP/CD&V (ik denk bijvoorbeeld aan (ex)hoogleraars zoals Mark Eyskens, Koen Geens, Rik Torfs). Toch is het laatste decenia niet meer ondenkbaar en onmogelijk dat iemand aan de KUL een andere politieke strekking heeft of aangesloten is bij een andere politieke partij. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Danny Pieters (N-VA) die tot vorig academiejaar vice-rector was van de KU Leuven, Frank Vandenbroucke (SP.A) en zeker ook Paul De Grauwe (VLD) die wel eens tegen de schenen van de CVP heeft geschopt.
Ben wrote:Over mijn politieke ideeën wil ik gerust eens uitweiden aan de betere Vlaamse toog
zenga wrote:En dat van die toog, daar ben ik zeker voor te vinden.
Ja! Laten we met z'n allen eens aan de betere Vlaamse toog gaan discussiëren, zonder het over De Bende van Nijvel te hebben. Moeilijke opdracht. De eerste die het over De Bende van Nijvel heeft, trakteert.
Non semper ea sunt quae videntur