Dat is vriendelijk, collega's. Ik denk erover na. En het heeft natuurlijk niets met jullie te maken; ik ben van mening dat, op één of twee uitzonderingen na, we allemaal de zuiverste bedoelingen hebben en ons inzetten om dat drama van toen mee proberen te ontrafelen. Maar bepaalde forumleden weten dat ik ziek ben en dat het misschien wel mijn ultieme droom zou kunnen zijn dat alles uitkomt. Ik steek daar de laatste maanden (hoewel ik het al sedert 1982 volg, om concreet te zijn: sedert de moord in de Auberge du Chevalier in Beersel) erg veel tijd in, tot ergernis van mijn vrouw. Ze vraagt zich af hoeveel bandieten ik op mijn scherm nog zal laten verschijnen en hoe dikwijls die boeken en andere documenten op mijn bureau of op de salontafel zullen liggen.
Ook, goede vrienden, denk ik dat de boeven nu moeten gepakt worden omdat de meesten die nog in leven zijn - en m.i. zijn dat er toch wel enkele - liever zullen wachten op de definitieve verjaring van het dossier. Dan gaan ze gegarandeerd vrijuit; nu wordt enkel strafvermindering in het vooruitzicht gesteld. Wie van de daders zal zich dat riskeren? Ook heb ik het moeilijk met het steevast in 'trio' spreken door het gerecht, terwijl alles erop wijst dat we over de periode 1982-1985 misschien wel met tien of meer daders opgescheept zitten. Anderzijds lijkt Justitie dan weer een goede zet te doen, misschien ongewild, door het dreggen van rivieren en kanalen en het onderzoeken van niet-geïdentificeerde lijken. Er is nog hoop. Maar het moet nu spoedig gaan gebeuren. Maar er is durf voor nodig, en creativiteit.