Voor de onderzoekers van de Delta-cel, en in elk geval voor Sack, was dit verhaal in Humo een duidelijk voorbeeld van de desinformatie waarmee het onderzoek van de Bende van Nijvel voortdurend te maken heeft gehad. Tegenover de Onderzoekscommissie verklaarde hij:
"Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het ganse dossier van de Bende van Nijvel doorspekt is van een desinformatiebeweging. Ik verklaar mij nader. Er zijn een aantal informaties die onbewust en bewust de wereld zijn ingestuurd volgens ons, om het dossier op een verkeerde piste te brengen. En het probleem is dat die informatie zo spectaculair is, dat men precies daardoor niet meer aan bronnenkritiek gaat doen, zich niet meer gaat afvragen wat de essentie is van die informatie, maar dat ze onmiddellijk aanvaard wordt als zijnde waar. Dus hoe spectaculairder, hoe beter."
"Wat de onbewuste informatie betreft zou ik willen verwijzen naar het verhaal dat gepubliceerd werd over de medewerking van de rijkswacht bij de ontwikkeling van kogelvrije vesten in Temse voor de feiten in Temse in 1983. Wij hebben in de periode dat wij het onderzoek voerden het ganse milieu dat in aanmerking kwam voor de ontwikkeling van kogelvrije vesten in Temse volledig doorgelicht. Wij hebben nooit ofte nooit een link kunnen vinden tussen de rijkswacht en de ontwikkeling van die kogelvrije vesten in Temse. Het zou mij zeer sterk verwonderen dat het onderzoek dat achteraf werd gevoerd naar een dergelijke link door het Comité P, denk ik, naar aanleiding van het verhaal verschenen in de pers, enig uitsluitsel of enige aanwijzing zou geven dat er inderdaad betrokkenheid was. Nochtans is het de wereld ingestuurd als zijnde de waarheid."
Deze verwachting van Sack is metterdaad uitgekomen. Het bijzonder minutieuze onderzoek van Verdurmen heeft aan het licht gebracht dat - waar het gaat om de contacten tussen de rijkswacht en de firma Wittock-Van Landeghem vóór 10 september 1983 in verband met kogelvrije vesten - het verhaal in Huma nagenoeg volledig uit de lucht is gegrepen:
"Uit het door ons gevoerde onderzoek blijkt dat in de artikelenreeks gepubliceerd in het weekblad Humo, een aantal onjuistheden staan; dat de journalisten slecht werden ingelicht of zich vergist hebben aangaande de periode tijdens de welke de kogelvrije vesten voor de rijkswacht bij de firma Wittock-Van Landeghem werden getest, en uiteindelijk in productie gingen."
"Daar waar door de rijkswacht echter wordt beweerd dat zij geen enkel contact hadden met de firma voor de diefstal in september 1983, wordt door het administratief onderzoek gevoerd door de algemene inspectie van de rijkswacht (brief 21/03/1981) aangetoond dat er wel degelijk contacten waren."
"Het verdere onderzoek, door ons uitgevoerd, toont aan dat dit contact "eenmalig" is en zich beperkt tot een presentatie van de prototypes en een demonstratie ervan in 1981, aan kolonel Van Laethem, (Hdo-Dorg) mogelijks vergezeld van kolonel Heinen van de Aankoopdienst."
"Om tot deze pertinente conclusie tekomen - die natuurlijk ook niet veel heel laat van de suggestie in Humo dat "hierom" de kans groot is dat de tipgever van de overvallers in kringen van de rijkswacht moet worden gezocht - ontplooide Verdurmen een hele reeks onderzoeksactiviteiten." (...)
Een van de directieleden verklaarde trouwens dat hij de journalisten op een aantal onjuistheden had gewezen, maar hij vond hiervan "echter geen woord" terug in de artikelenreeks. Hij omschrijft het artikel als 'sensatie'.
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie
De conclusie is dus dat je zeker niet alles zomaar moet geloven wat er geschreven of gezegd is over de Bende van Nijvel. Het is niet omdat iets gepubliceerd werd in één of ander boek, krant, tijdschrift of zelfs op deze website of het forum, dat die informatie daarom per definitie correct is en de waarheid reflecteert. Kritisch zijn en blijven is de boodschap.