Re: Achterbank
Ik lees nu pas de quote van 'Merovinger' over die achterbank en de verwijzing naar het archief van 'Het Nieuwsblad' van maandag 10 oktober 1983. De tekst is hier weergegeven maar heeft iemand een foto of scan van het artikel in kwestie of kan men me vertellen hoe ik daar kan aanraken (liefst zonder een bezoek aan de koninklijke bibliotheek en het opvragen van de microfiche)? Het mag geld kosten, dat maakt me niet uit.
Deze kwestie is namelijk niet zonder belang en het verwondert me dat hier niet verder op doorgeboomd werd.
Als het artikel verschenen is op 10 oktober 1983 (dus voordat de bank gevonden werd door de politie) dan heeft die fameuze gemotiveerde getuige ofwel gelijk dat ze er inderdaad net na de overval achtergelaten werd, ofwel is hij medeplichtig. Dat laatste lijkt me een zeer riskante strategie. Als de bank er de avond zelf gedumpt werd impliceert dat meteen dat Hilde Geens er met haar theorie naast zat en dat de rijkswachters die achteraf verklaarden dat ze de bank niet gevonden hebben de avond van de feiten omdat ze er niet lag + dat de getuige niet op de parking was wegens geen vastgestelde ID een onwaarheid verkondigden.
Ik zou daar graag uitsluitsel over kunnen krijgen, al was het enkel voor mezelf.
Stropkens: inderdaad zat niet enkel De Staerke in de gevangenis. Maar geef toe: hij verschijnt een aantal keer in beeld op zeer onfortuinlijke momenten in heel het bendeverhaal. Ik vind de idee van een achterbank die los in die Golf staat bij het aankomen en er dan op de parking uitgekieperd wordt zeer vreemd, om het zacht uit te drukken. Laat de gebruikte wagen (en de achterbank die tot een objectieve, unieke identificatie leidde) nu net het enige stuk zijn dat het verband met de feiten in Ohain aantoont, er is geen ballistische link. De vondst van die bank kwam De Staerke en zijn gezel zeer goed uit. Een vergelijkbaar verhaal is wat gebeurde in Anderlues, maar dan voor een paar borains.
In bovenstaand geval denk ik dat we opgescheept zaten met politiediensten van een dusdanig bedroevend niveau dat het al hopeloos was vanaf dag 1.