Re: Theorie van speurneus

fipilip wrote:

Het is zeker mogelijk dat ze verder samen 'gewone' feiten hebben gepleegd (die dus niet bekend zijn). Wel raar dan dat ze zich 22 maanden kunnen inhouden, gezien de moordlust van sommigen (maar dat geldt ook voor na 1985, dus?). Het is ook mogelijk dat ze soms apart van elkaar werkten. Zo kan het dat er ene in de gevangenis terecht komt en de ander vrij blijft en inbreekt.

In de gevangenis kunnen ze terecht gekomen zijn voor feiten die totaal niet aan de Bende worden gelinkt of wat ook kan: het kan gaan om personen die verdacht werden van lidmaatschap aan de Bende zonder dat ze later werden veroordeeld. Voorbeelden: Philippe De Staerke, Robert Becker, de Borinage-verdachten.

Ja inderdaad, vreemd dat ze zich hebben kunnen in houden. Ze hebben die 22 maanden ook de wapens moeten verbergen wat ook weer een risico is. Dat van het soms apart van elkaar werken, kan ik me wel in vinden. Zeker als er 1 vast zat. Het zou inderdaad dan kunnen gaan om simpele inbraken en diefstallen. Wat ik me bedacht: kan het ook dat één van de leden ziek of gewond door iets wat wij misschien niet weten? Er moet een reden zijn voor die vreemde 22 maanden. Ze moeten ergens gewoond hebben, gewinkeld en op cafe geweest zijn. Zou het CWB er meer van weten?

122

Zijn jullie nog altijd bezig met kibbelen? Waarom? Stel dat Speur gelijk heeft, wat verklaart hij dan? Niets. Ik ken immers veel marginalen en kleine criminelen en geen van hen heeft ooit iemand vermoord. Dus het betekent niet, dat omdat je een marginaal of kleine crimineel bent, dat je geen normbesef hebt en daarom mensen vermoordt.

Het probleem van deze "hypothese" is dus dat er net geen (weerlegbare) verklaring wordt gegeven; dat het dus geen hypothese is. Meervoudige "moord", is dat trouwens geen "grote" criminaliteit"?

Werner: nu hebben we blijkbaar eens wel dezelfde mening. Daar ben ik blij om; we moeten niet altijd ruziën. Misschien zien we elkaar nog eens terug op pagina 26 van dit topic. wink

Ooo, wat word ik hier moe van. Geen enekle hypothese is 100% weerlegbaar, ook niet de bijna aan fantasie grenzende complottheorieën. Maak vooral nog meer schema's van gebakken lucht. Gewoon door gaan. Jullie begrijpen er al niks meer van, zo ver zijn jullie gegaan met complotten en zowat alle organisaties aan elkaar linken. Geen enkel 100% bewijs dat dit zo was, net zo als alle hypothesen. Niemand weet wat de Bende van Nijvel was, ook jij niet Charly, ook dim niet; niemand. Doe dan niet alsof je alles weet, brand een ander niet af om zijn mening en toon respect en vervuil dan vooral dit topic niet zodat serieuze personen het normaal kunnen lezen. Ik ben ben CleverTrevor en fipilip dankbaar dat zij wel mooie bijdrages leveren aan dit topic. Zij zijn niet zo bekrompen zoals sommige mensen hier duidelijk tot het irritante aan toe wel zijn.

En Ben, het word nu wel eens tijd dat je een aantal leden hier op dit forum op hun vingers tikt. Ik heb respect en bewondering voor dit forum omdat het de zaak levend houd, maar een aantal heren op dit forum eigenen zichzelf dit forum toe en dwingen hun mening op aan anderen. Niet bepaald een goede reclame als je meer mensen wilt trekken.

125

Charly wrote:

Zijn jullie nog altijd bezig met kibbelen? Waarom? Stel dat Speur gelijk heeft, wat verklaart hij dan? Niets. Ik ken immers veel marginalen en kleine criminelen en geen van hen heeft ooit iemand vermoord. Dus het betekent niet, dat omdat je een marginaal of kleine crimineel bent, dat je geen normbesef hebt en daarom mensen vermoordt.

Het probleem van deze "hypothese" is dus dat er net geen (weerlegbare) verklaring wordt gegeven; dat het dus geen hypothese is. Meervoudige "moord", is dat trouwens geen "grote" criminaliteit"?

Een weerlegging van de verklaring zou bv. kunnen zijn: de hypothese klopt niet want Koning Albert is betrokken. Hij is geen marginaal.

speurneus wrote:

Nog even een aanvulling. Waarom zouden ze dat niet doen met bijvoorbeeld de lichten? Als ze ergens gelezen hebben dat het handig is dan kunnen ze dat best doen, niet? Er zijn genoeg gekken ook vandaag de dag die hun inspiratie halen uit boeken, films en docu's van bijvoorbeeld Discovery Channel. Je kan tegenwoordig zelf een handleiding op internet vinden om zelf een bom te maken, deze lui voelden zich sterk macho's waren het althans dat dachten ze denk ik van zichzelf. Misschien kregen ze wel tips van iemand over bijvoorbeeld het aanpassen van lichten, een tip van een corrupte rijkswachter misschien die alles deed voor een beetje geld zodat hij weer lekker naar de hoeren kon?

Opgelet, vergeet de tijdsgeest niet. Er was toen geen internet en er was zelfs nog geen VTM... bij wijze van spreke. Toen was die informatie helemaal niet zo makkelijk te vinden. Vooral de fijnere kneepjes van surveillance die ik herken in hun operaties zijn zaken die toen niet toegankelijk waren voor het publiek en dan reken ik daarbij ook de gewone militair. Het was de koude oorlog. Je bracht toen niet zomaar een handleiding voor special forces uit in de handel of een boek over spionage technieken. Daarbij gebruikte men technieken die nieuw waren.

Servo per Amikeco

Eens dat het niet zo makkelijk was deze informatie te verkrijgen, maar ik sluit dan ook niet uit de de groep contacten had met corrupte agenten of militairen die zouden ze informatie kunnen geven over bepaalde technieken niet. Die militairen hoeven uiteraard niet speciaal de gewone soldaat te zijn. Dat kan zelfs gaan tot paracommando's, tot misschien wel ex-leden van de veiligheidsdiensten. Ook hier heb je lui die aan lager wal raken.

Weet u, ik kan het niet rijmen dat sommige acties zo uit het boekje lijken te komen maar de actie daar opvolgend is vooral lomp en vol risico's. Dit blijft een punt waar ik niet uit kom, daarom kan ik geen enkele theorie uitsluiten. Je kunt je afvragen of een huurling het nodig acht iemand 8 kogels het lijf in te jagen vaak zijn er 2 al genoeg. Dit soort gedrag houd mij bezig in dit sossier.

Kijk ik ben het volledig eens met clevor trevor, de theorie van de marginalen is niet uit te sluiten en de reden waarom complottheorieen ontstaan is omdat mensen het noodzakelijk vinden om de losse eindjes te kunnen aan elkaar knopen. Tot op heden zie ik in dit dossier, voor zover ik er natuurlijk kennis van heb, méér aanwijzingen van een groter geheel dan dat ik aanwijzingen zie voor een bende ordinaire criminelen.

Speurneus, als je mijn inzicht wil begrijpen of als je wilt weten waarom ik deze theorie momenteel aannemelijker vind, dan moet je je eens verdiepen in de paramilitaire technieken van ondergrondse netwerken. Sinds enkele jaren kan je hier veel over terugvinden in uitstekende boeken van auteurs die voorheen in speciale eenheden dienden. Zelf heb ik de kans gehad om cursussen en trainingen bij dit soort mensen te volgen.

Ik lees hier tal van argumenten in je repliek, die ik zo zou kunnen weerleggen, maar het is gewoon te tijdsconsumerend voor mij om heel deze discussie van ondertussen 14 paginas uit te kammen en op alles te reageren. Mbt wat je hierboven zegt, 8 kogels in plaats van 2, Je moet weten dat in dergelijke situatie de kogels niet geteld worden. Men schiet tot het doel neergaat en in het echte leven vliegt een slachtoffer geen meters door de lucht wanneer hij door een kogel geraakt wordt. Soms beweegt het lichaam nog een tijdje door voor het in elkaar zakt. Men ziet ook geen grote wonde opengaan met een liter bloed die door de lucht zweeft. Dat is allemaal hollywood. Vaak weet men niet waar het doel geraakt is en of het wel geraakt is.

Ik maak nu op dit moment geen onmiddellijk onderscheid tussen vuren op burgers of gewapende tegenstanders. Maar ik probeer aan te tonen dat men geen kogels of inslagen kan tellen. Bij de bestorming van de Iraanse Ambassade in Londen, jaren 70, was 1 van de terroristen geraakt door tientallen kogels. (ik dacht 30 maar het kunnen er meer zijn.) Achteraf kwamen er commentaren zoals 'overkill' en te veel agressie. En 'waarom schiet men ze niet in het been om hen in leven te houden?' Dat bestaat niet. Zolang een doelwit beweegt is het een bedreiging en men schiet op de centrale massa tot het doel geen gevaar meer vormt. Alles draait rond verrassing, snelheid en agressie. Dit is het handvest om snel de controle te hebben over een situatie en het er heelhuids af te brengen.

De techniek van de Bende van Nijvel leunt ook hierbij aan. Men komt toe en gebruikt snelheid verrassing en agressie om de omgeving in shock te brengen en te controleren. Hoe groter deze toestand, hoe meer het zal effect hebben op de omgeving zoals de aangekomen Politie. Ook deze zullen in een shock verkeren bij het zien van de omvang van het misdrijf en zal hun terughoudend laten reageren wat weer het voordeel geeft aan de aanvaller. Het is zaak om 'on top' te blijven van de situatie. De gebruikte techniek zoals in Aalst is de PMS techniek, die toevallig ook bij de WNP-leden werd aangeleerd. Dus als je een helder beeld wil krijgen en een goed inzicht in de feiten, dan kan ik je ten sterkste aanraden om je te gaan verdiepen in de skills van speciale eenheden, ondergrondse netwerken en conflicthantering.

Servo per Amikeco

Ik verdiep me daar ook zeker in. Ook over de verschillende technieken lees ik boeken, internet, ... Ik weet ook wat de skills zijn van bepaalde eenheden. Ik weet ook dat er bepaalde technieken gebruikt zijn in meer of mindere maten, alleen ben ik er niet zeker van dat het een complot betreft. Ik zie geen duidelijke boodschap die ze achter lieten. Als je wat wilt bereiken moet dat duidelijk zijn wat anders is het geen boodschap. Het is ook een mogenlijkheid dat de daders maxium shock wilden hebben om zelf makkelijk weg te komen of gewoon om lekker te schieten, waar ik ze zeker ook voor aan zie.

Het is een te groot dossier waar zoveel theorieën door elkaar lopen dat het schier onmogelijk word het op te lossen. De nachtwaker op het kasteel was vastgeboden en kreeg veel kogels in het hoofd. Volgens mij weet je dan na 1 kogel wel dat je hem geraakt hebt, zeker omdat hij al half dood was na al dat geweld wat ze op hem hebben toegepast. Ik kan niet uitsluiten dat er personen van het WNP bij betrokken waren. Ik vraag me alleen af of we het wel zo hoog op moeten zoeken tot de politieke top en waarom dan stoppen in 1985?

Als je killer dood was - er even van uitgaande dat het huurlingen waren - waarom niet gewoon vervangen dan? Het doel was nog niet bereikt, lijkt me. Er was geen totale destabilisatie van de staat. Dat zijn ook een aantal bedenkingen die zeker meegenomen moeten worden. Ik weet soms niet meer wat feit en fictie is in deze zaak. Ik zie zoveel verbanden die gelegd worden van het WNP tot Opus Dei en alles daartussen in. Het word tijd dat het CWB alles op tafel gooit voor de gewone man dan hebben we misschien nog een kans op een oplossing. Dit dossier vraagt om extreme maatregelen.

130

speurneus wrote:

Ik zie geen duidelijke boodschap die ze achter lieten.

Het is niet omdat jij geen boodschap ziet, dat die er niet was. Als er mensen van een bepaald milieu vermoord worden, kan dat voor dat milieu een duidelijk boodschap zijn. Om die boodschap duidelijk te maken, hoeft de moordenaar geen briefje bij het lijk achter te laten. Je mag dit dossier niet zo zwart-wit bekijken.

Je schrijft ook dat het doel nog niet bereikt was in 1985 omdat er nog geen destabilisatie van de staat was. Maar wie zegt dat destabilisatie het doel was? Je mag dit dossier niet benaderen als een klassiek onderzoek waarin je ervan uitgaat dat alle feiten één motief hebben en gepleegd worden door één en dezelfde Bende. Ik doe nogmaals een oproep om ieder feit apart te bekijken. Je kan geen gezamenlijk motief zoeken tussen de diefstal van een jachtgeweer en de moord op acht mensen in een warenhuis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube