Mbt de paralellen die ik aantoonde met de IRA:
Inderdaad, niet alles wat ze deden komt overeen, ik wou enkel maar aantonen dat er opvallende kenmerken zijn die in beide groepen terug te vinden zijn. Ook de IRA waren in feite amateurs waarvan enkelen zeer goede training ontvingen en deze dan doorgaven aan hun vrienden binnen de ASU. Ook daar had je criminelen en marginalen die op één of ander manier bij de IRA betrokken raakten.
Wat ik bedoel is dat de kennis die toenertijd bijvoorbeeld door de IRA werd opgedaan mbt gebruikte technieken, hen werd aangeleerd door de Mukhabarat van Ghadaffi. Waarom? Omdat het in die tijd niet mogelijk was dergelijke kennis aan te leren tenzij je de juiste mensen kende. Die technieken stonden niet in boekjes. Aangenomen dat het om een bende ordinaire criminelen gaat moet er dus zoals ook Geronimo zegt, zeker minstens 1 persoon in hun midden geweest zijn die hen dit aanleerde. Beetje zoals Smets bij de WNP nietwaar?
En ik denk dat deze persoon ook effectief deelnam aan de acties. Het al dat niet leggen van sporen is een andere discussie want een aantal van de Bende van Nijvel 'sporen' zijn dusdanig omstreden en flagrant dat men zich ernstig moet afvragen of dit spoor er niet opzettelijk werd gelegd. Een aantal van deze sporen waren uiteindelijk bijna wegwijzers in een welbepaalde richting. Sporen die een ander crimineel eerder zou verbranden of in de vuilbak gooien, eerder dan ze ergens in een bos bij een verlaten wagen te leggen.
Het zijn net die details die mij doen vermoeden dat er nog net iets meer moet achter gezeten hebben. Net als die wapens van de Diane, de Ingrams van Dekaise, de linken naar Bouhouche. Is zoveel toeval nog wel mogelijk?
Servo per Amikeco