Re: Theorie van speurneus

Werner wrote:

Daarom dat ik duidelijk een onderscheid gemaakt heb tussen de gestolen 'producten' en hun 'grondstoffen'.

Leuk maar het leid niet tot iets, denk dat we het wel kunnen uitsluiten dat ze met de diefstal van deze stoffen iets wilden communiceren. Dan kun je dat ook zeggen dat ze dat met de merken auto's en wapens wilden doen maar dat vind ik wel zeer ver gezocht. En zelfs diegene waar ze dan een boodschap aan wilden geven zullen het dan niet begrijpen daar dit dan zeer ingewikkeld is het überhaupt als boodschap op te vatten.

152

Werner wrote:

Men kan dus de vraag stellen of men met die diefstal iets wou communiceren, en aan wie?

Voor wat het waard is, Werner: Fourez zou ondermeer vennoot geweest zijn in een pralinebedrijf en een koffiezaak. Maar misschien is dat wat te veel bij het haar getrokken (alhoewel we waarschijnlijk nooit klaar gaan zien in de vele "boodschappen" die door de Bende werden achtergelaten). Dat er zaken moesten gecommuniceerd worden aan "goede verstaanders" lijkt me steeds duidelijker. We zouden hier eens een overzicht van moeten maken: elementen (vaak geografisch) die al te toevallig naar bepaalde personen of strekkingen verwijzen.

Ik denk aan het gedoe met de nummerplaten en hun wettelijke eigenaars, de Bende-feiten bij de terreinen van de Merode, het domein van VdB (3/4 van het bos van Houssières), het Franse consulaat (Angelou), de manier waarop de lijken van Fourez en Dewit werden achtergelaten (opgetrokken rok, gezakte broek), de (valse) sporen naar Bultot, de duidelijke afrekeningen (herberg in Beersel), ... Dat er toevalligheden tussen zitten, ongetwijfeld, maar al bij al ruikt het naar een confrontatie tussen twee groepen.

153

speurneus wrote:

Leuk maar het leid niet tot iets, denk dat we het wel kunnen uitsluiten dat ze met de diefstal van deze stoffen iets wilden communiceren.

Weer die 'wij'.

154

dim, helaas weten we nog niet of alle elementen bekend zijn, en of we er een deel kunnen uitsluiten, maar dat de gegevens rond de Bende van Nijvel, een confrontatie is tussen 2 groepen lijkt tot de mogelijkheid te behoren.

155

Moet zeggen dat ik mij in de theorie van speurneus wel kan vinden als het gaat om daderprofiel. Ook ik kan niet geloven dat het hier om super getrainde commando's gaat. Ze maakten teveel fouten die een getraind militair (geen commando) zelf niet zou maken. Als je de filmpjes van de getuigen bekijkt waarop er eentje zegt "die schoot op alles wat bewoog" met dat in de wind lawaai makende reclamebord. Een getraind persoon gaat na het lawaai wel richten, maar die gaat geen munitie verspillen aan een bord dat een beetje lawaai maakt.

Wat vast staat dat het geen bange doetjes waren, en dat ze op de een of de andere manier toch wel van een opleiding genoten hadden. Minimum 1 persoon uit de groep heeft een zwaardere opleiding gehad, en al wat hij geleerd heeft kan hij dan wel doorgeven aan vrienden of medegangsters. Training moet er dus ook geweest zijn. Toen waren die trainingen uitzonderlijk. De dag van vandaag daarentegen.

Enkele jaren geleden vroeg een neef aan mij of ik hem en een paar maten een beetje technieken wou leren voor hun airsoft clubje. Was dus ter plaatse geweest op hun terrein en heb daar met de colorado (gps) een paar waypoints gemaakt (van de bunkers, loopgraven, ...). Bedoeling was om met hun team een einde te maken aan een zogezegde gijzeling. Had alles tot in de puntjes uitgewerkt tot de vriendin mij vroeg of ik al deze personen wel kon. Het gevaar bestond dat sommigen van deze groep misschien wel iets anders in gedachten hadden.

Heb dus eigenlijk forfait gegeven omdat ik het mij niet kan permitteren om later hiervoor uitleg te moeten geven aan het parket indien er iets zou gebeurd zijn. Welnu ik denk dat het bij de bende net zo was. Alleen zullen zij ergens getraind hebben met scherp omdat er in die tijd nog geen airsoft bestond. Geoefende amateurs zonder scrupules. Sorry voor de gebrekkige tekst maar ik kan het eigenlijk beter tonen dan ik het kan uitleggen.

156

dim wrote:

Voor wat het waard is, Werner: Fourez zou ondermeer vennoot geweest zijn in een pralinebedrijf en een koffiezaak. Maar misschien is dat wat te veel bij het haar getrokken (alhoewel we waarschijnlijk nooit klaar gaan zien in de vele "boodschappen" die door de Bende werden achtergelaten). Dat er zaken moesten gecommuniceerd worden aan "goede verstaanders" lijkt me steeds duidelijker. We zouden hier eens een overzicht van moeten maken: elementen (vaak geografisch) die al te toevallig naar bepaalde personen of strekkingen verwijzen.

Blijkbaar was er maar 1 warenhuisketen dat tussen 1875 en 1900 heel groot is uit kunnen groeien door hun overslagcapaciteit van onder andere exotische voeding/grondstoffen en de verwerking tot verkoopbare producten. En dat was niet de Colruyt.

157

Welke keten was dat dan, Werner?

158

Dat waren de begindagen van de Delhaize. Wel merkwaardig dat het eerste warenhuis werd opgericht in 1957, ook door Delhaize » www.delhaizegroup.com

Mbt de paralellen die ik aantoonde met de IRA:

Inderdaad, niet alles wat ze deden komt overeen, ik wou enkel maar aantonen dat er opvallende kenmerken zijn die in beide groepen terug te vinden zijn. Ook de IRA waren in feite amateurs waarvan enkelen zeer goede training ontvingen en deze dan doorgaven aan hun vrienden binnen de ASU. Ook daar had je criminelen en marginalen die op één of ander manier bij de IRA betrokken raakten.

Wat ik bedoel is dat de kennis die toenertijd bijvoorbeeld door de IRA werd opgedaan mbt gebruikte technieken, hen werd aangeleerd door de Mukhabarat van Ghadaffi. Waarom? Omdat het in die tijd niet mogelijk was dergelijke kennis aan te leren tenzij je de juiste mensen kende. Die technieken stonden niet in boekjes. Aangenomen dat het om een bende ordinaire criminelen gaat moet er dus zoals ook Geronimo zegt, zeker minstens 1 persoon in hun midden geweest zijn die hen dit aanleerde. Beetje zoals Smets bij de WNP nietwaar?

En ik denk dat deze persoon ook effectief deelnam aan de acties. Het al dat niet leggen van sporen is een andere discussie want een aantal van de Bende van Nijvel 'sporen' zijn dusdanig omstreden en flagrant dat men zich ernstig moet afvragen of dit spoor er niet opzettelijk werd gelegd. Een aantal van deze sporen waren uiteindelijk bijna wegwijzers in een welbepaalde richting. Sporen die een ander crimineel eerder zou verbranden of in de vuilbak gooien, eerder dan ze ergens in een bos bij een verlaten wagen te leggen.

Het zijn net die details die mij doen vermoeden dat er nog net iets meer moet achter gezeten hebben. Net als die wapens van de Diane, de Ingrams van Dekaise, de linken naar Bouhouche. Is zoveel toeval nog wel mogelijk?

Servo per Amikeco

DeadLetterBox, ik denk ook zeker dat er een persoon heeft bijgezeten en meegedaan die training had gehad. Dit zou een ex-militair of rijkswachter geweest kunnen zijn. Zelfs iemand van de staatsveiligheid zou kunnen. Alleen denk ik dat dit persoon het niet deed uit of in naam van een organisatie maar puur uit persoonlijke titel. Waarom? Die persoon was misschien gewoon geflipt en had behoorlijke waanideeën. Hij was bereid te moorden voor weinig hij heeft schijnbaar een groepje gevonden. In mijn opinie marginalen maar wel keiharde marginalen die er wel wat in zagen. Het is steeds sneller gegaan, ze scheppen voldoening in moorden. Ze kicken op geweld, wapens, ...

Het is wel duidelijk dat de leden wat training van een goed getrainde persoon hebben gehad maar het is ook duidelijk dat dit niet genoeg was want ze maakten teveel fouten. Die hadden ze net zo goed fataal kunnen worden. En dan de dwaalsporen, ook dit is een risico. Je kunt altijd gezien worden, zelfs op de meest afgelegen plekken. Je weet het nooit, het is in mijn opnie vaak gewoon domheid van de leden die opdracht kregen sporen te wissen.

Ik denk ook dat de leider - dus de meest getrainde man van de groep - het voor gezien hield in '85 omdat er te veel mis ging. Als ze door hadden gegaan, had het slechts een kwestie van tijd geweest voor ze gepakt zouden worden. Wat doen die lui dan? Juist, alles weg smijten in paniek, waarschijnlijk omdat Aalst een zooi was. Het liep anders dan ze dachten dus dumpen, alles dumpen. De enige reden waarom ze vroeg of laat toen niet gepakt werden is het falen van de diensten. Ze kibbelden liever onderling en gaven mekaar zo weinig mogelijk info.