Re: Nijvel: 17 September
Dank U Xenophon. Mijn tekening geeft natuurlijk de approximatieve plaats van de drie voortuigen.
Het is ook geen zekerheid dat Marcel was door cal. 22LR geraakt. Dat staat in de synthèse van OR Wezel en/of in de akte van beschuldiging van de Borains maar niet meer in latere dokumenten...
Nog een opmerking, zij hadden geen spaarlader voor hun pistolen. Kijk naar de bewiijstukken uit Ronquières ...
Klopt, ik baseer me voor die .22 op de synthese van Wezel maar het is waar, daar staan ook andere zaken in die aantoonbaar inexact waren.
Die laders, daar heb ik ook aan gedacht. Vooral omdat indertijd een lader nog gewoon, vrij kon gekocht worden zonder zelfs maar een vergunning voor te leggen. Ze hadden er zo kunnen kopen zonder vragen te moeten beantwoorden.
Het lijkt erop dat ze, liever dan dat te doen, wilden rondlopen met verschillende geladen wapens per persoon en met handgestikte tasjes om los munitie in te dragen. Wat in een vuurgevecht zelfmoord is als je 'leeggeschoten' bent en zelf onder vuur ligt. Een getraind persoon kan op ongeveer 1.5 seconde van lader wisselen met een pistool. Stel je voor dat je handmatig patronen moet herladen terwijl anderen op je vuren ...
Dat maakt op mij geen extreem professionele indruk. Ultra-gewelddadig, dat wel.
Merk ook de professionalisering op tussen eerste en tweede golf. In de eerste golf gebruikten ze alles kriskras door elkaar maar nooit de Ingram in 9x19.
In de tweede golf zijn de enige wapens waarvan sporen gevonden worden en die hetzelfde zijn als in de eerste eigenlijk RG1 en RG2 + mogelijk de Centaure in kaliber 10 die in Aalst zou gebruikt zijn maar waarvan geen hulzen gevonden werden (logisch). En dan de Ingram die systematisch werd gebruikt.
Niks .22, 7.65 etc die zo dodelijk waren tijdens de eerste golf.