Re: Nijvel: 17 September

Uit topic Ohain:

Xenophon wrote:

Ik kan me bv moeilijk inbeelden dat er dader(s) zich met zo'n vest aan door dat luik in de deur gewurmd hebben, op handen en voeten. Ik zeg nog niets over het feit dat die dingen op maat zijn, uit noodzaak.

Als een aantal stevige dogma's op de schop kunnen en mijn assumpties zoals ik ze aanbracht worden overgenomen, lukt dit helemaal prima. wink

Groep A (de prutsers) steelt de vesten voor Groep B (groepje iets hoger in rang, groep Wolf) die wordt voorbereid op Nijvel. Ter herinnering Vos is ervan overtuigd dat de hele eerste golf in het teken stond van Nijvel 17 september. Groep A mag ook afzakken naar Nijvel om er wat te prutsen en op handen en voeten te kruipen (en vooral een alarm in gang te krijgen) in normale klederdracht. Groep B trekt de vesten aan voor het 'echte werk'.

Zouden ze de Borains die gedeeltelijk bekend hebben -voor wat het waard is- niet gevraagd hebben of ze op het ogenblik van de feiten de vesten van Temse droegen?

1,162

fenix wrote:

Mocht het bij enkele fouten of vergetelheid blijven of desnoods luiheid zou ik er ook geen complot of manipulatie in zien. Bij de uiteindelijke arrestatie van Haemers bijvoorbeeld waarvan bijna niemand op de hoogte was lukte plots wat al heel lang niet kon.

Van Brussel: “Bepaalde personen waren met vakantie, of op buitenlandse missie, en bepaalde personen zijn niet kunnen tussenkomen. Te weinig mensen hebben ook geweten dat wij meteen konden overgaan tot de aanhouding van Patrick Haemers en co. Ze dachten wellicht dat het weer een rogatoire commissie op z’n Belgisch zou warden, een betaalde vakantie in de zon die toch niks zou opleveren. Vrijwel niemand wist dat wij precies wisten waar we in Rio moesten zijn.”

“Wij hebben toen iedereen in snelheid genomen. De verrassing was zelfs zo groot dat commissaris Fons Van Rie, nu de chef van de Algemene Politie Steundienst, openlijk het nut van de 23ste brigade van de gerechtelijke politie in twijfel trok. Hij begreep niet dat twee eerste wachtmeesters van de rijkswacht zoiets voor elkaar konden krijgen, terwijl de zogezegde topspeurders van de 23ste brigade, die is opgericht om het groot banditisme te bestrijden, en die al jaren achter Haemers aan zat, er niks van hadden gebakken. Niks hadden die: nul, zero.”

Dus neen, ik noem het geen luiheid.

Een ander voorbeeld van een luie man die plots Vleugels kreeg is mij altijd bij gebleven. Zal het ook nog eens herhalen:

"Bij het tweede incident brak adjudant Serge Klingels van de drugssectie van de Brussel BOB zijn been. Oud-BOB'er François Raes heeft Klingels zeer goed gekend:

"De adjudant was getrouwd met een nicht van een generaal, en daarvoor kon hij zich veel veroorloven. Om acht uur 's ochtends kwam hij op kantoor, en een uur later was hij al 'moe'. Hij had de naam dat hij extreem-rechts was, al heb ik daar persoonlijk nooit iets van gemerkt."

Op 19 februari 1986, de dag nadat de Delta-cel de hele clan De Staerke had opgerold, was adjudant Klingels helemaal niet moe. Hij had een afspraak met één van de De Staerkes, zo zou hij tegen een collega hebben gezegd. Hij had die ontmoeting vooraf met een procureur besproken. Tijdens de afspraak zou er een vechtpartij zijn ontstaan, waarbij Klingels over een tafel was geduwd en zijn been gebroken had.

Als de speurders in Dendermonde dit verhaal veel later horen, gaat er een belletje rinkelen. Een lid van de clan De Staerke had hun eerder verteld dat er een rijkswachter met een gebroken been in het militair hospitaal lag, en dat die rijkswachter Johnny De Staerke destijds gewaarschuwd had over een nakende huiszoeking. '

Adjudant Klingels, ik zal hem nooit vergeten.

In zijn boek omschrijft Beijer adjudant Klingels als de leider van Farmacie, een subsectie van de sectie Drugs van de Brusselse BOB. Wil die subsectie zeggen dat hij de onderzoeken rond drugslabo's deed? Lijkt me interessant gezien bovenstaande link met De Staerke en het verhaal over de diefstal bij BIOS, waar de De Staerkes ook al bij betrokken waren.

1,163

Dank je. Heb het boek nochtans gelezen maar die zinnetjes herinner ik mij niet. De link die je hierboven legt zou ik ook leggen. Dan zal Klingels waarschijnlijk één van die mannen zijn die een opleiding kregen bij BIOS.

1,164

patrick111 wrote:

In zijn boek omschrijft Beijer adjudant Klingels als de leider van Farmacie, een subsectie van de sectie Drugs van de Brusselse BOB. Wil die subsectie zeggen dat hij de onderzoeken rond drugslabo's deed? Lijkt me interessant gezien bovenstaande link met De Staerke en het verhaal over de diefstal bij BIOS, waar de De Staerkes ook al bij betrokken waren.

Uit het zeer uitgebreide 'prentenboek':
https://i.imgur.com/XFPbcFu.jpeg

1,165

fenix wrote:

Dank je. Heb het boek nochtans gelezen maar die zinnetjes herinner ik mij niet. De link die je hierboven legt zou ik ook leggen. Dan zal Klingels waarschijnlijk één van die mannen zijn die een opleiding kregen bij BIOS.

Klopt. Die sectie was oorspronkelijk opgericht met 2 doelen: ten eerste toezicht houden op de (illegale) handel in farmaceutische psychotropica. Ten tweede: afleiding van chemische stoffen die konden worden gebruikt om drugs te fabriceren voorkomen en beteugelen. De leden kregen een basistraining bij o.a. BIOS maar niet enkel daar, ook de DEA voorzag training. Enter de ‘french connection’ en dan later Farcy. Mucho dinero, muchos problemas.

De flikken werden instrumenten van de gangsters. Klingels en een paar anderen zaten met een stevig ei over Johnny en een aantal van zijn acolieten. Cf ook de morfine die naar Pakistan ging. Eind jaren 80 verschoof de nadruk naar precursoren voor de aanmaak van drugs en het toezicht daarop. Er werd samengewerkt tussen de RW (centrale dienst drugs), Volksgezondheid en de douane. Voor zover ik weet waren er toen geen schandalen meer.

1,166

Xenophon wrote:

Voor zover ik weet waren er toen geen schandalen meer.

Klopt. Vanaf toen waren er meer problemen met oa. gedroogde garnalen, gedroogde vis, brandblusapparaten, appelsienen vanuit Torremolinos, suiker en 'Fleur de Hollande'.

1,167

Enfin, geen schandalen behalve de zaken rond Andacon (jammerlijk verjaard) en Sterop (in 2018 vrijgesproken in beroep te Brussel) waarvan beweerd werd (ik heb geen zin in advocatenkosten) dat ze pseudoefedrine uitvoerden naar mexicaanse kartels die er crystal meth mee maakten. Gelukkig wisten ze van niets, ze voerden enkel geneesmiddelen uit. Wel straffe, met per tablet een dosis die genoeg was om de neusgaten van een verkouden muskusos te deblokkeren.

Wat een geluk dat we leven in een landje waar justitie onafhankelijk, vrij van corruptie en deskundig is. Waar zouden we anders staan? Maar dat alles is een ander verhaal.

1,168

Wel… in dat opzicht heb je (=Xenophon) bijna een maand geleden gezegd dat ‘we’ er niet zo zeker moesten van zijn dat Albert ‘Bruno’ Farcy -na de laatste misdaad toegeschreven aan de ‘Bende van Nijvel’- gestopt was met z’n ‘handeltje’ relevant aan hetgeen je hierboven poste.

Graag lees ik/lezen we meer over de onderbouwing van je stelling…

1,169

fenix wrote:

Komt in het boek aan bod wanneer Beijer het heeft over het graven van de befaamde tunnel naar de Brusselse riool. Het volledige citaat:

Daarom komt Christian Amory erbij. Hij is een rijkswachter die we nog kennen van de sectie Drugs (meer bepaald de subsectie Farmacie geleid door adjudant Klingels) en is trouwens een vriend van Bouhouche.

Ook Amory was dus lid van de subsectie Farmacie.

1,170

patrick111 wrote:

Ook Amory was dus lid van de subsectie Farmacie.

Uiteraard. Het clubje is zelfs nog samen op rogatoire commissie geweest.