Mocht het bij enkele fouten of vergetelheid blijven of desnoods luiheid zou ik er ook geen complot of manipulatie in zien. Bij de uiteindelijke arrestatie van Haemers bijvoorbeeld waarvan bijna niemand op de hoogte was lukte plots wat al heel lang niet kon.
Van Brussel: “Bepaalde personen waren met vakantie, of op buitenlandse missie, en bepaalde personen zijn niet kunnen tussenkomen. Te weinig mensen hebben ook geweten dat wij meteen konden overgaan tot de aanhouding van Patrick Haemers en co. Ze dachten wellicht dat het weer een rogatoire commissie op z’n Belgisch zou warden, een betaalde vakantie in de zon die toch niks zou opleveren. Vrijwel niemand wist dat wij precies wisten waar we in Rio moesten zijn.”
“Wij hebben toen iedereen in snelheid genomen. De verrassing was zelfs zo groot dat commissaris Fons Van Rie, nu de chef van de Algemene Politie Steundienst, openlijk het nut van de 23ste brigade van de gerechtelijke politie in twijfel trok. Hij begreep niet dat twee eerste wachtmeesters van de rijkswacht zoiets voor elkaar konden krijgen, terwijl de zogezegde topspeurders van de 23ste brigade, die is opgericht om het groot banditisme te bestrijden, en die al jaren achter Haemers aan zat, er niks van hadden gebakken. Niks hadden die: nul, zero.”
Dus neen, ik noem het geen luiheid.
Een ander voorbeeld van een luie man die plots Vleugels kreeg is mij altijd bij gebleven. Zal het ook nog eens herhalen:
"Bij het tweede incident brak adjudant Serge Klingels van de drugssectie van de Brussel BOB zijn been. Oud-BOB'er François Raes heeft Klingels zeer goed gekend:
"De adjudant was getrouwd met een nicht van een generaal, en daarvoor kon hij zich veel veroorloven. Om acht uur 's ochtends kwam hij op kantoor, en een uur later was hij al 'moe'. Hij had de naam dat hij extreem-rechts was, al heb ik daar persoonlijk nooit iets van gemerkt."
Op 19 februari 1986, de dag nadat de Delta-cel de hele clan De Staerke had opgerold, was adjudant Klingels helemaal niet moe. Hij had een afspraak met één van de De Staerkes, zo zou hij tegen een collega hebben gezegd. Hij had die ontmoeting vooraf met een procureur besproken. Tijdens de afspraak zou er een vechtpartij zijn ontstaan, waarbij Klingels over een tafel was geduwd en zijn been gebroken had.
Als de speurders in Dendermonde dit verhaal veel later horen, gaat er een belletje rinkelen. Een lid van de clan De Staerke had hun eerder verteld dat er een rijkswachter met een gebroken been in het militair hospitaal lag, en dat die rijkswachter Johnny De Staerke destijds gewaarschuwd had over een nakende huiszoeking. '
Adjudant Klingels, ik zal hem nooit vergeten.