Hier op het forum las je eerder al dat het niet Xavier Sliman maar Jules Montel was die Frans Reyniers tipte over de schuilplaatsen van gangsters Anthemus en Royen.
"Op het proces Leroy op 29 oktober 1985 verklaarde Frans Reyniers dat het Montel was die hem getipt heeft over de schuilplaats van de voortvluchtige Michel Anthemus en François Royen, waardoor deze op 15 maart 1983 te Courbevoie werden gearresteerd."
Wat ik nog niet eerder op het forum las... (misschien heb ik erover gelezen dat kan):
Hilde Geens heeft ooit een gesprek gehad met een gewezen politieman over een mogelijke reus die rondhing in de Dragon Rouge, een café in de biotoop van de BOB van Halle. De BOB'er vertelde: "Hij heet Daniel. Hij is zeker twee meter lang, knap en slank en atletisch gebouwd, en een Albanees of een Libanees, eerlijk gezegd weet ik dat niet meer. Hij zag eruit als een mulat. Wij dachten dat die man de reus van Aalst zou kunnen zijn. We waren op hem gevallen bij een onderzoek naar een inbraak.
Hij was een gokker, en hij had speelschuld bij een andere crimineel, Johnny L. Die had gezegd: 'Manneke, je hebt een probleem, maar we willen je helpen. We weten een prima adres in Ruisbroek om in te breken.' Daniel was daarop ingegaan en had de inbraak samen met Johnny L. gedaan. Een getuige had de daders zien vluchten en een stuk nummerplaat genoteerd.
Een van de twee (en dus NIET Jules Montel of Xavier Sliman) zei:
'Als u die diefstal laat vallen, geef ik u Anthemus en Royen'. Hij wist waar de ontsnapte gangsters ondergedoken zaten in Parijs, en hij had de namen die op hun valse identiteitskaarten stonden.
Hij stelde ons een deal voor. Er is een spoedvergadering geweest op het parket in Brussel met de onderzoeksrechter. Frans Reyniers heeft de zaak naar zich toe getrokken en de onderzoeksrechter is ingegaan op het voorstel. Reyniers is in onze plaats naar Parijs getrokken en heeft die gangsters gearresteerd in het appartement van twee kassajuffrouwen."
Jules Montel werd - allicht door "zijn verraad" - op 11 augustus 1985 dood geschoten op straat. Frans Reyniers had duidelijk debet aan de moord op Jules Montel en zei later hierover. "Nu kun je, vooral als brave burger vanuit je luie stoel, morele bezwaren hebben tegen deze manier van optreden. Maar, neem me niet kwalijk, als ik moet kiezen tussen de veiligheid van mijn gezin en dat van een onverbeterlijke gangster, dan weet ik wat mij te doen staat."
Bron: Reyniers. Superflik door Paul Koeck