31

Re: DEA

Xenophon wrote:

Na 'François' hebben ze de zaak 'verzelfstandigd' maar de Belgische betrokkenen hadden op dat moment al verdomd goed door hoe ze eea zelf moesten blijven runnen.

Bovenstaande kan je amper bondiger omschrijven wat de 'Bende van Nijvel' betreft. Een vlag die de lading natuurlijk niet dekte, er was geen 'bende' en daarmee was er al heen snel een verkeerde perceptie. Daar wijzen genoeg elementen uit het onderzoek op, inderdaad zie ander topic.

Re: DEA

Xenophon wrote:

Witse,  ik weet dat alles wel.

Waar je me verliest is met de bewering dat de DEA laat staan andere diensten rechtstreeks betrokken gebleven zijn.  Na 'François' hebben ze de zaak 'verzelfstandigd' maar de Belgische betrokkenen hadden op dat moment al verdomd goed door hoe ze eea zelf moesten blijven runnen.  Zie ander topic.

Dat die zogenaamde privatisering van 'louche deals' ervoor gezorgd heeft dat het allemaal is gelopen zoals we weten midden jaren '80 ga ik voor een groot stuk in mee; eigenlijk niets meer dan een maatschappelijke weerspiegeling; onder publieke vlag loopt zeer veel fout maar je hebt tenminste nog iets van een controle orgaan; als dat wegvalt riskeer je helemaal in de Far West te belanden.

Waarvan ik niet overtuigd ben is het feit dat officiële diensten helemaal buiten schot blijven (een term als rechtstreeks betrokken opent zich tot het voeren van semantische discussies en de vraag wanneer een dienst 'as such' betrokken is doet dit nog veel meer). De Rijkswacht als schuldige aanduiden is in mijn opinie te kort door de bocht maar als je de saga Aalst bekijkt; het is moeilijk te ontkennen dat de Rijkswacht -of bepaalde elementen hierin- de feiten hebben gefaciliteerd. Dan spreken we ons nog niet uit over latere (mogelijke) manipulaties waarvan het moeilijk te geloven is dat ze louter onder invloed van private 'kartels' zijn gebeurd. Misschien is de scheidingslijn niet zo zwart/wit als hierboven gesteld.