91

Re: Roger Romelart

Is dat een origineel kopie of stuk? Ik denk het niet.

92

Re: Roger Romelart

Bossi, juridisch heb je gelijk, dat is een feit. MAAR. Het geheim van het onderzoek dient niet om de waarheid te verbergen. Dit is een uitspraak van Walter De Smedt, Strafrechter op rust, enige Belg die ooit zowel lid was van het Comité P als het Comité I.

We zijn het toch eens denk ik dat in dit specifieke geval de waarheid verborgen werd? En dat de kans op een proces nihil is ... dus ... vind ik dat ik minstens de discussie mag openen over spreekrecht. En neen, dan heb of had ik het niet over wat juridisch gezien correct is of was. Dan heb ik het over wat menselijk gezien wenselijk zou zijn.

93

Re: Roger Romelart

Een proces is uitgesloten, Fenix. Wat menselijk gezien wenselijk zou zijn is het dossier af te sluiten en geen valse hoop te geven aan de betrokken slachtoffers en nabestaanden. Dat het Federaal Parket eerlijk communiceert en zegt dat men geen sterke aanwijzingen heeft gevonden. Ook niet zoals Koen Geens verkondigde dat het binnen drie jaar tot een proces zou komen. Op welke sterke aanwijzingen baseerde hij zich? Op ontbrekende, vernietigde stukken? Over verdwenen overtuigingsstukken? Op een magistraat dat met de handen op de borst verkondigde de zaak te zullen oplossen? Ik was nochtans begonnen met de waarheid stilaan uit te schrijven.

94

Re: Roger Romelart

Helemaal mee eens.

95

Re: Roger Romelart

fenix wrote:

Ik vind het prachtig dat er gedurende 40 jaar zwijgplicht was en wat leverde die zwijgplicht op? Romelart is dood, Smets heeft toch ook zijn "testament" publiek gemaakt voor zijn dood! Den Bono ook.

En over welke debatten spreken we? Vat het niet persoonlijk op he Bossi maar ik word stilaan kotsmisselijk van al die geheimdoenerij en zwijgplicht. Laat ons het eens hebben over spreekrecht na 40 jaar zwijgen.

Citaat Walter Desmedt in "Het land van de onbestrafte misdaden": Zwijgen kan niet meer.

96

Re: Roger Romelart

C.P. wrote:

Zwijgen kan niet meer.

Zeer moeilijke opgave, zoniet, onmogelijk wanneer een dossier niet is afgesloten. Zou de ophef van de verjaring geen opzettelijk karakter hebben tot blijvende zwijgplicht ter bescherming van...? Welke politieke partij was tegen en terughoudend voor een onderzoekscommissie? Welke partij heeft nu de beslissing genomen in het dossier Bende van Nijvel inzake de niet verjaring? Ik ben niet de enige die mij daar ernstige vragen bij stelt.

97

Re: Roger Romelart

Bossi wrote:

Welke partij heeft nu de beslissing genomen in het dossier Bende van Nijvel inzake de niet verjaring? Ik ben niet de enige die mij daar ernstige vragen bij stelt.

En terecht.

98

Re: Roger Romelart

Artikel uit Paris-Match:

Roger Romelart, l’ex-policier qui s’est suicidé, avait communiqué des informations à la cellule de Charleroi et regrettait qu’elle ne fasse rien.

En:

"Op 6 november 1986 visten ze twee zakken op. BOB'er Luc Boeve was ter plekke en zag dat de zakken open waren. Boeve sprak zijn vermoedens uit aan enkele intimi. Zijn commentaar luidde: "Ze zijn met onze kloten aan het spelen." Boeve kon de miraculeuze vondst niet plaatsen. In zijn ogen was die geen toeval. Hier zat meer achter.

Bron: De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten"

Wat zou Romelart kunnen gecommuniceerd hebben aan de cel waarmee men niets deed? Ik denk dat ik het weet. Gewoon omdat beide hierboven staande feiten het zouden kunnen bevestigen. Omdat de onderzoeken van de huidige cel het ook zouden kunnen bevestigen. Er zat een mol in de Delta-cel. Het zou tevens kunnen bevestigen waarom het onderzoek uit Dendermonde weggehaald werd.

Stel dat bovenstaande de waarheid zou kunnen zijn dan begrijp ik niet waarom de Delta cel niet gewoon toegegeven heeft: "Ja, er zat een rotte appel in onze cel". Want dat zou kunnen betekenen dat men één (zwart) schaap heeft willen redden en daarvoor de rest van de kudde opgeofferd heeft.

Ik ga de naam van dat zwarte schaap hier heel bewust niet noemen (en ik hoop dat anderen dat ook niet gaan doen). Want één zijn het louter vermoedens en twee zou het best kunnen dat het zwarte schaap er ingerold is. Dat hij dus niet de reflex had, ze hebben ons bij ons klo ...

In ieder geval kom je bij die piste alweer uit bij Bouhouche en zijn vroegere compagnon.

Het is een mogelijke piste. Ik schrijf ze hier niet neer als een vaststaand feit. Ik schrijf ze wel neer opdat jullie ze mogelijk in het acherhoofd moeten houden.

De waarheid is zelden zwart/wit. Misschien moet ik eens nagaan hoe lang dat "zwarte schaap" in de Deltacel zat voor de wonderbaarlijke visvangst. Ik denk dat ik het antwoord weet en dat ik het zou kunnen omschrijven als "zeer kort".

Kan men dat nog tot op de punten en de comma's gaan natrekken? Ik denk het niet, want de huidige cel heeft zeer waarschijnlijk zichzelf in de voet geschoten door alle documenten te verbranden. Mochten we de doden kunnen terughalen dan zouden we bovenstaande misschien kunnen bewijzen.

Zal mijn post eindigen met de zin waarmee ik begon: "Roger Romelart, l’ex-policier qui s’est suicidé, avait communiqué des informations à la cellule de Charleroi et regrettait qu’elle ne fasse rien".

Meneer Romelart, als zij het niet doen dan is het enige wat wij kunnen doen er blijven over schrijven.