Ben wrote:Maar Jean-Marie Tinck schepte in zijn verklaringen tegenover vrienden vooral op over overvallen van de Bende waarbij op kinderen werd geschoten. Dat gebeurde bij de dubbelaanslag van 27 september 1985 op de Delhaizewarenhuizen van Eigenbrakel en Overijse. Ook tijdens de laatste overval van de Bende op de Delhaize van Aalst richtten Bendeleden hun wapens op kinderen.
Tinck voegde er tijdens zijn vertrouwelijke gesprekken met vrienden aan toe dat het doodschieten van een kind (in Overijse) bij de Bendeleden tot een hevige ruzie had geleid.
Ik moet zeggen dat ik dit vanuit een psychologisch gezichtspunt zeer waarschijnlijk vind klinken! En kan me dan ook voorstellen dat justitie daardoor een sterk vermoeden heeft dat Tinck daadwerkelijk betrokken was.
Van alle theorieën die ik gehoord heb over de meest bloedige overvallen, past deze misschien wel het best. Ik kan me ook niet herinneren dat ik iets van deze strekking hier op het forum gelezen heb, terwijl het toch zo voor de hand ligt! Maar moet toegeven dat ik niet alles gelezen heb of herinner...
Het komt geheel overigens ook volledig overeen met de lezing van Van der Steen in de laatste uren van de Bende zoals nog op YouTube te bekijken valt. Daarin verteld hij hoe hij op de grond ligt en een man met pruik naar hem toe komt en toch nog schiet, terwijl de kijker ziet hoe deze overvaller nog even lacht ook... dat detail... even lacht... (ik kan me voorstellen dat hij zich dit detail echt wel herinnerd).
Dan moet je behoorlijk verknipt zijn in je hoofd. Het is niet heel ondenkbaar dat niet iedereen in de bende hier nou even gecharmeerd van is geweest en natuurlijk hebben zij ook na-gevalueerd na hun raid! Deze details bedenk je niet, denk ik... dat is gewoon echt zo gebeurt. Dat vraagt om een diep inzicht in de daadwerkelijke verhoudingen onderling en komt ook niet overeen met alleen willen opscheppen, dan zou juist onverschrokkenheid van de hele bende het centrale gezichtspunt zijn geweest.