Wat mij zo verbaast is dat ik uit meerdere hoeken verneem dat Jean-Pierre Adam alleen in de zaak-Dekaise aanwijzingen heeft. Dat feit op zich schijnt mij toe als een potentieel revolutionaire situatie in deze 'grootste Belgische cold case van de twintigste eeuw', in dier voege dat de Cel Waals-Brabant daar in daad niet op wenst voort te borduren. Overigens zijn het in wezen niet de bewijzen van Jean-Pierre Adam, laat staan door Jean-Pierre Adam verdraaide feiten, maar de bewijzen van wat tegenwoordig de Cel Waals-Brabant wordt genoemd.
Ik wil ook helemaal niet mijn zin doordrukken of de frustratie over mijn eigen, wellicht miezerige leven projecteren op alles en iedereen die niet meegaat in de 'Franse piste', maar bedenk wel dat de speurders (rijkswachters) van toen, die zich vanaf 07-10-1982 hebben vastgebeten in het spoor-Sliman, ook niet konden bevroeden dat hun processen-verbaal, met een complex of keur van strafrechtelijke bewijzen, niet verder zouden worden onderzocht en in plaats daarvan, tientallen jaren een zieltogend bestaan hebben geleid in de krochten van justitie. Daar lijkt overigens geen verandering in te zijn gekomen.
Uit niets, maar dan ook uit helemaal niets blijkt dat de Cel Waals-Brabant zich heeft bekommerd om dat spoor, laat staan dat die cel zich op een doorgedreven wijze daarom heeft bekommerd. Daarbij dient uitdrukkelijk te worden vermeld dat het volgen en uitwerken van dit spoor destijds niet de wens was van Jean-Pierre Adam, so don't shoot the piano player.
Dat er vervolgens door de Cel Waals-Brabant wordt geschermd met 'het geheim van het onderzoek', betekent zoveel als wat in Frankrijk is, blijft in Frankrijk. Dit past wonderwel in het plaatje van rijkswachter Jean-Pierre Adam, die in Frankrijk bij toeval stuitte op een spoor dat meer dan 15 jaar daarvoor de facto door de Belgische politie en justitie is verdonkeremaand.
Ik zie een slangenkuil, met daarin de Cel Waals-Brabant als opperslangengod, althans ere wie ere toekomt en wie is er nog meer bereid om tussen de regels door te lezen?
Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.