Ik ben hier in dit topic beginnen posten met het idee "ik geloof er geen snars van". Maar eens out of the box denken, why not? Aangezien al het andere ons niet tot een oplossing brengt. L'histoire se répète, dat is mijn mantra. Misschien moet ik dat ook eens op zijn kop zetten. En zien of het heden mij iets kan leren over de geschiedenis. Ik heb gisteren 2 keer vol ongeloof naar mijn scherm zitten kijken. De eerste keer omwille van een persoonlijke zaak. De man die mij de laatste tijd kwam helpen is vermoord. Bruno Vroomen.
En de tweede keer bij dit: Het brein achter de aanslagen in Barcelona van twee jaar geleden was een informant van de Spaanse inlichtingendienst. Dat kan verklaren waarom België kreeg te horen dat er niets verdachts aan hem was toen hij hier werkte als imam. De man blijkt trouwens ook nadien nog in ons land verbleven te hebben - net zoals vier terroristen die het bloedbad uitgevoerd hebben.
Ik nodig jullie uit al de artikels in dit verband te lezen. Leerrijk. En natuurlijk moest ik ook denken aan de post van Bert ivm de budgetten en inlichtingendiensten. Het was al grappend gezegd maar het is de waarheid. België is een kweekvijver voor terroristen en wij, wij weten van niets!
Is het dan zo verwonderlijk dat er zoiets als "Schild en vrienden" ontstaat? Het zou mij niet verbazen dat er in Machelen of Diegem (waar die Iman-terrorist blijkbaar predikte) nog eens een café geopend wordt met de naam "De Pomp". Waar zijn wij mee bezig? Of beter gezegd: waar is de politiek mee bezig? Er zijn blijkbaar dringender zaken dan er voor zorgen dat suske aan haar geld geraakt.
Weten wij nog altijd niet wie de Bende van Nijvel was omdat we niet mochten weten hoezeer onze inlichtingendiensten van toen en de politiek van toen gefaald hebben ... of zelfs mee deden? Sorry dat ik eventjes in de coconut van de chitchat herval. Misschien vinden we met Belliraj de Bende van Nijvel niet, maar het zal ons zeker en vast iets bijleren over terrorisme. Vroeger en nu.