Re: Getuigenis David Van de Steen
En vooral dat men David terug in de winkel is gaan opzoeken. Want dat lijkt me toch wel duidelijk te zijn. kenza, ik heb zowat dezelfde mening. Ze moeten iets gezien hebben (misschien hadden ze zelf de ernst niet van door). Haemers/Tyack hebben geen spijt van hun daden, dat hebben ze zelf 1000 keer gezegd. Ze waanden zich supersterren en dachten dat ze de nieuwe Bonnie & Clyde waren.
Wanneer deze opdracht "in het belang van het land" moest uitgevoerd worden, is het natuurlijk voor de uitvoerders "aanvaardbaar" om mensen neer te kogelen. Dan zijn de slachoffers (onrespectvol) collateral damage voor een hoger doel. Ik vermoed dat men de "uitvoerders" ook voor de gek gehouden heeft, of dat ze gechanteerd werden. Het was dit of 30 jaar de bak in voor één van hun misdrijven.
Stel je staat op het punt om de helft van uw leven opgesloten te worden. En dan krijg je een aanbieding om "het land/Europe te redden". Je misdaden worden geklasseerd en je bent vrij man + de buit van de overval mag je zelf houden. Waarschijnlijk zijn de opdrachtgevers nadien hun beloften niet nagekomen. Reden ontvoering VDB? Reden moordbekentenis De Staerke aan pers? Uiteindelijk werd alles toch van hogerhand weggelachen. Wie blijft lastig doen wordt gezelfmoord, verongelukt, ...
Zoals Bultot in het filmpje (VRT 1995) zegt: wapens in ruil voor drugs (Bende Farcy, via Overboelare/Everbeek). Ook nog volgens Bultot, de wapenindustrie mag je niet aan raken want die hun macht is eindeloos. Is er een deal slecht afgelopen? Volgens Bultot werden deze transacties "financieel geregeld" door Finné (Bank Copine).
Het is één spinnenweb zoals bij de Maffia. Net daardoor is het moeilijk om de waarheid te achterhalen. Overal hebben ze hun mannetje (op basis van chantage?) om de zaken te verdoezelen, bewijzen te vernietigen, dwaalsporen te maken, ...