Niet te pessimistisch zijn jongens. Het is ook nooit goed. Als de onderzoekers de sigarettenpeuk niet zouden onderzoeken, dan wordt op het forum geschreven dat ze de boel saboteren, en nu ze hem wél onderzoeken zouden ze niet goed snik zijn. Het gaat er om dat ze alles moeten bekijken. Alle sporen moeten onderzocht worden, en dit is en blijft wel een van de meest belovende.
Wat ik persoonlijk niet goed begrijp is dat er nu blijkbaar een DNA-profiel is opgesteld, maar als ik Bens teksten lees (zie hiervoor, pagina 1 en 2), dan krijg ik de indruk dat die DNA-profielen al jaren bestaan. Waar zit de nieuwigheid?
In de jaren '80 stond het DNA-onderzoek niet zover als nu. Men had toen geen benul van welke mogelijkheden er anno 2009 zouden zijn. De Bende was misschien vooruitziend en sluw, maar zouden ze er op beducht geweest zijn dat er ooit nog eens DNA-onderzoek naar speekselrestjes op sigarettenpeuken ging komen, bijna 30 jaar later? Lijkt me straf. Moordenaars zijn er vandaag de dag ook niet op beducht welke mogelijkheden er zullen zijn in 2035 en de kans dat computers en hersenscanners tegen dan gedachten vrij gedetailleerd zullen kunnen lezen, om maar een voorbeeld te geven.
Het is ook mogelijk dat het sigaretten van een andere klant zijn. Is nooit onderzocht wie er allemaal die avond is meegereden in de taxi? Dan zou men ook weten of die mensen rookten en ze de sigaretten hebben achtergelaten...
Hoe werkt zo tellersysteem bij die taxi's? Is het per minuut of per kilometer dat ze betaald worden? De taxi is met de bendeleden niet ver gereden (zie tekst Ben). Tenzij de taxi dus ergens een tijdje stilgestaan heeft, is het eerder onwaarschijnlijk dat er in die tijd verschillende sigaretten gerookt konden worden door één man. Tenzij er verschillende daders zouden zijn die elk één sigaret rookten, maar dan zou men op verschillende sigaretten verschillende DNA-profielen vinden en in dat geval hebben we dus van meerdere daders het DNA-profiel (lijkt me prima).