311

Re: Jef Vermassen

Pure schande. De "complotdenkers" krijgen helaas gelijk. In Aalst wist iederéén dat het dossier niet mocht uitkomen toen het naar Charleroi verhuisde. Ik kan maar hopen dat de opdrachtgevers alsnog een bal in hun kop krijgen. Sorry, ik kan het niet anders zeggen. Dat zijn geen mensen

Volledig akkoord. DAT ZIJN GEEN MENSEN. Ze hebben niet de minste wroeging over hun daden. Ik hoop van ganser harte dat de slachtoffers en al hun advocaten gezamenlijk de justitie en de Belgische staat aanvallen.

Maar Vermassens adagium 'De namen staan in het dossier' is net iets te gemakkelijk. Er staan een kleine tienduizend namen in het dossier.

314

Vermassen heeft het er aan het eind over dat hij niet de gevangenis in wil voor informatie onthullen uit een lopend dossier dat het onderzoek in gevaar brengt. Wat voor een straf staat daar eigenlijk op in België?

315

» Nieuws

Ik snap niet hoe iemand als Jef Vermassen zich daarbij kan neerleggen. In zijn plaats zou ik dat minstens betwisten.

"De wet verplicht al wie zijn medewerking verleent aan het gerechtelijk onderzoek, tot geheimhouding. Een inbreuk op deze geheimhoudingsplicht maakt een misdrijf uit, dat wordt bestraft met een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete tot duizend euro."

316

Nou Fenix dan durf ik het volgende te stellen:

Iedereen na al die jaren iets weet heeft de morele plicht dit openbaar te maken. Of je nu Vermassen heet, bij het openbaar ministerie werkt, in de Delhaize clan zit, een (ex) speurder bent of hier op het forum post, als je na 40 jaar écht iets weet over de bende of hoge ambtenaren of wat dan ook en dat met bewijzen kunt staven (we gaan niet zomaar mensen zwart maken natuurlijk) en je komt hier nu nog niet mee naar buiten dan durf ik te beweren dat je helemaal niets weet en zou moeten zwijgen.

En ja dan ben je strafbaar en ja dan riskeer je gevangenisstraf (alhoewel er volgens mij geen rechter in België is die Vermassen gaat opsluiten) maar het is in het belang van de democratie en rechtsstaat van België en dat is wel wat waard lijkt mij, zo vanuit Nederland bezien.

En ja dat zeg ik vanuit mijn luie stoel in Breda, als dappere toetsenbord ridder en als makkelijke prater maar verdorie komaan, het kan toch niet dat helemaal niemand lekt, of uit de school klapt of wat dan ook, als de kennis er is? Als dat nu nog niet kan dan denk ik dus dat helemaal niemand het echt weet.

317

Breda72: Dat je effectief zal moeten zitten is niet waarschijnlijk. Maar je zal vele duizenden EUR kwijt zijn aan advocaten, een paar jaar in onzekerheid zitten en als je werkt als advocaat of ambtenaar is het gegarandeerd einde carrière.

En ik denk niet dat iemand buiten mogelijk de daders het antwoord heeft, hoogstens fragmenten die niet bewijsbaar zijn. Dus wat valt er te lekken?

318

Precies. Niks ben ik bang. Maar hoe dan de uitspraken van Vermassen en anderen die beweren meer te weten dan te plaatsen?

319

Inderdaad, gegarandeerd einde carrière. Maar ... ze zijn verdorie allemaal einde carrière (of toch bijna allemaal). Stel, dat de piste afpersing de juiste zou zijn, blijkbaar was dat niet terug te vinden in de boekhouding. Hoe ga je dan bewijzen dat er met zwart geld betaald werd?

En trouwens, er zijn er volgens mij genoeg geweest die gepraat hebben en daarna wenend moesten zeggen dat ze gefantaseerd hadden. Met de nadruk op moeten.

Kortom, voer voor op WikiLeaks.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.