321

Re: Jef Vermassen

Op basis van deze link uit een andere post heb ik het filmpje bekeken:

Youssou N'Dour wrote:

Dit - » YouTube - is geen oude wijn in nieuwe zakken

Wat een fijne en integere man die Vermassen, dat had ik nog niet eerder zo gezien.

Dit - » YouTube - is geen oude wijn in nieuwe zakken en/maar tegen wie - welke verdachten, met welke namen - heeft Vermassen destijds aangifte gedaan?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Breda72 wrote:

Vermassen heeft het er aan het eind over dat hij niet de gevangenis in wil voor informatie onthullen uit een lopend dossier dat het onderzoek in gevaar brengt. Wat voor een straf staat daar eigenlijk op in België?

In ieder geval is er GEEN sprake van een strafrechtelijke schending van het geheim van het onderzoek als de advocaat/raadsman op persoonlijke titel of namens zijn cliënt in de openbaarheid put uit de inhoud van het door justitie aan hem (en zijn cliënt) verstrekte strafdossier.

324

Zo had ik het ook begrepen. In ieder geval is dit een zaak van groot maatschappelijk belang. De kijkcijfers van de serie 1985 hebben aangetoond hoe groot zelfs nu, heden ten dage, de belangstelling voor deze zaak is. Dat ging over ongeveer 1.000.000 kijkers.

Mochten die een politieke partij zijn dan had die partij de verkiezingen gewonnen of minstens op gelijke hoogte gestaan van Vlaams belang of NVA. In procenten uitgedrukt is dat ongeveer 22% in Vlaanderen.

We kunnen het tot in den treure blijven herhalen:

"Dat het dossier daardoor ook moet gesloten worden, is een geheel ander besluit. De commissie-Franchimont, die na het eerste parlementaire bendeonderzoek werd opgericht om de knelpunten in de procedure weg te nemen, had er al een andere kijk op. Op het advies van deze commissie, samengesteld uit advocaten, professoren en magistraten, werd aan de procureur en aan de advocaat van de verdediging de mogelijkheid gegeven om zelfs tijdens het onderzoek mededelingen te doen indien het openbaar belang dat vereist. Daar is nooit gebruik van gemaakt om ook maar één dienstige mededeling te doen. Het bleef bij een bijna jaarlijkse opstoot met evenmin duidelijk beantwoorde onthullingen."

Misschien moet het dossier inderdaad openbaar gemaakt worden. Dat dossier zit ondertussen toch overal en nergens tot en met bij chronisch zatte journalisten die niet meer weten op welke planeet ze wonen en zich op openbare fora afvragen of iemand weet hoe ze daar geraakt zijn.

325

Verlos ons Jef!

Binnen twee dagen staan alle slachtoffers en hun nabestaanden en een aantal ex-speurders en politici alweer aan de Delhaize in Aalst.  Met lege handen. Politici met blablabla. De Jef zal er waarschijnlijk ook staan, hopelijk heeft hij bovenstaande posts gelezen, het is hem toegestaan mededelingen te doen omdat het openbaar nut dat vereist.

Al begint de dementie stilaan toe te slaan, ik ben de Jef zijn uitspraken niet vergeten. Ze staan nog altijd op het forum. Ter herinnering:

"Na ‘De Reus’ zal de identiteit van nog zeker twee leden van de Bende van Nijvel bekend worden gemaakt. Dat zegt de goed ingevoerde advocaat Jef Vermassen. "Die namen zijn bekend bij het gerecht."

Vorige week gaf Vermassen al aan dat de autoriteiten meer weten, dan naar buiten wordt gebracht. Sindsdien is het hard gegaan. Christiaan B. heeft twee jaar geleden op zijn sterfbed gezegd dat hij ‘De Reus’ is, zo blijkt. De vermaarde overvaller – en voormalig rijkswachter – liep bij de laatste overvallen mank.

Daarna is er spoedoverleg gekomen bij justitie. Wellicht komt er een beerput open die zijn weerga niet kent. “Mijn broer is altijd van hogerhand beschermd geweest bij de rijkswacht”, zei de broer van Christiaan B. tegen VTM. “Er zijn mensen die liever niet bekend worden. Als alles uitkomt, zal België te klein zijn.”

Volgens advocaat Vermassen komt er snel meer. De namen van andere bendeleden staan op dezelfde pagina van het strafdossier. “Als je niet blind bent en je kijkt ernaar, dan zie je het. Dit is een pure uitvlucht omdat men goed weet dat men eigenlijk niet wilde zoeken.”

(Procureur-generaal Christian De Valkeneer reageert, en hoopt zelf ook dat de ‘grote vissen’ worden gepakt. “Wij moeten hoger in de hiërarchie op zoek gaan naar mogelijke opdrachtgevers. Christiaan B. was een gewone rijkswachter. Hij was niet de man die de lakens uitdeelde.)"

Jef, je bent een machtig man. Zo machtig dat je in staat was Clottemans naar de gevangenis te sturen zonder enig materieel bewijs, je was als integer advocaat zelfs in staat de  Aquino's te verdedigen.

Ik begrijp dat je niet naar de gevangenis wil, maar wil je dan ten minste één mededeling doen, geef ons de nummer van de pagina waarop we moeten gaan zoeken. Want dan hebben wij alvast drie namen van Bendeleden. De rest zoeken we zelf wel uit.

326

Is dat nu toeval of heb ik de Jef uit zijn kot gelokt? Dit bericht werd vandaag op facebook gepost door een vroegere journalist:

VERMASSEN RISCEERDE "GEZELFMOORD" TE WORDEN IN BENDEDOSSIER

Op de regionale zender TV Oost doet advocaat Jef Vermassen opmerkelijke uitspraken. Hij doet dat naar aanleiding van de herdenking op het kerkhof van Aalst van de overval van de Bende van Nijvel op de Delhaize Aalst op 9/11/1985. Hij zegt dat een (vrouwelijke) onderzoesrechter van plan was hem uit de weg te ruimen door hem aan te houden zodat hij "gezelfmoord" zou plegen. Hij kwam te dicht bij de waarheid. Het gaat om een waarachtige, stinkende beerput waarvan het deksel niet mag gelicht worden. Door de zaak niet te laten verjaren, snoert men iedereen de mond want wie iets zou menen te willen zeggen zou "het geheim van het onderzoek schenden". En dat mag natturlijk niet. Klep dicht, dus. Blijkbaar risceerde Vermassen te worden aangehouden. Zijn carrière als advocaat kreeg een ferme knauw. In zijn cel zou het de wanhoop nabij zijn en zelfmoord plegen. "In dit dossier zijn er verschillende mensen gezelfmoord," aldus de advocaat.

Jammer dat Vermassen niet voluit praat. Hij laat uitschijnen dat hij de waarheid kent, hij zegt 'A' maar helaas geen 'B'. Het laat zich echter raden dat hij zijn kennis privé met sommige mensen heeft gedeeld, o.m. met zijn cliënt David Van de Steen.

Ik ben de uitzending op tv oost gaan bekijken. Ik moet zeggen, zo kwaad heb ik Jef nog nooit gezien. Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is. Of beter, ik hoop dat het laatste woord hier over nog niet gezegd is. Tenzij ook de journalisten de mond gesnoerd zijn ... Een vrouwelijke onderzoeksrechter ... een femme fatale dus. Jaja ...

In ieder geval ... mocht dit verhaal kloppen ... dan snap ik al helemaal niet waarom niet alle advocaten in deze zaak samenspannen en enkel en alleen met gezamenlijke verklaringen naar buiten komen. Ze kunnen ze toch niet allemaal zelfmoorden he. Dat hadden ze trouwens van in het begin moeten doen.

En tussen haakjes, natuurlijk heb ik de Jef niet uit zijn kot gelokt

327

Alles oké met Jef? Wat een stel insinuaties en veronderstellingen die op niets gebaseerd zijn.

fenix wrote:

Dit bericht werd vandaag op facebook gepost door een vroegere journalist.

Die "vroegere journalist" is René De Witte.

fenix wrote:

Op de regionale zender TV Oost doet advocaat Jef Vermassen opmerkelijke uitspraken.

Het originele interview kan je hier bekijken » www.tvoost.be/nieuws/

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

328

Uitzonderlijke claims vragen uitzonderlijk bewijs. Waar is dat? Op mij komt het over als onevenwichtige blabla.

329

Als je een serieus gesprek met degelijke onderbouwing met 'de Jef' zou willen voeren, dat voor hem een meerwaarde zou kunnen zijn, dan moet je dat niet liggen claimen op een (internet-)forum, maar dat is nogal wiedes.

Voorts en relevant hieraan:

Ooit zei Jef Vermassen in een interview dat computers niets voor hem waren. Hij had naar eigen zeggen nog nooit een e-mail verstuurd en was ook niet van plan dat te doen.

Is dat nog altijd zo?

"Ik héb een mailadres, maar ik heb ook vijf secretaresses die op digitaal gebied honderd keer beter zijn dan ik. Waarom zou ik mijn energie steken in iets te leren waarin ik nooit zo goed zal worden als zij? (lacht) Ik ben nog jong. Als strafpleiter blijf je jong door een brein dat dagelijks wordt getraind. Door dossiers te lezen en door daarbij gebruik te maken van de ervaring die je in eerdere zaken hebt opgebouwd. Door details op te merken die anderen niet zien en waarmee je een jury kunt overtuigen."

Is dat uw geheim?

"Absoluut. Dossiers goed lezen, aantekeningen maken, post-its plakken. Ik denk dat ik daar net iets meer tijd aan besteed dan veel van mijn confraters. Tegenwoordig krijg je de dossiers digitaal en moeten die dan op kantoor worden uitgeprint. Ik ben en blijf een man van het papier. Je moet álles gelezen hebben, álles in je hoofd hebben. Alleen op die manier kun je een jury overtuigen. En humor helpt ook, al moet je die in je slotpleidooi zorgvuldig doseren. Je moet de mensen mee kunnen nemen in je verhaal."

330

Stelling: Als het waar is wat Jef zegt en er zijn op dit moment nog mensen bereid hem in de gevangenis te vermoorden om wat hij weet en het op zelfmoord willen doen lijken, dan verkeerd hij in acuut levensgevaar.

Want waarom zou dat dan niet buiten de gevangenis kunnen?

Omdat hij die kennis ergens heeft gedeponeerd zodat deze vrij komt als hij er niet meer is?

Maar dan kan hij toch ook niet gezelfmoord worden in de gevangenis?

Inderdaad, dus is er geen kennis die het dossier aan het rollen kan brengen.