Ik vermoed dat dit gaat over het feit dat hij tegen verschillende familieleden (en dus op verschillende tijdstippen/in verschillende fases) liet uitschijnen meer te weten over de bende van Nijvel.
(...) "Broerke, ik ben bij de Bende van Nijvel geweest." Dat zijn volgens P. de letterlijke woorden van de ex-rijkswachter en het gewezen lid van elite-eenheid Groep Diane in de weken voor zijn dood in 2015. "Even voordien zei hij ook dat ik de oplossing moest zoeken in de richting van de Groep Diane." P. benadrukt dat Chris toen bloednuchter was, en niet onder de medicatie zat toen hij die woorden uitsprak.
(...) De familie vertelt voor het eerst dat Chris Bonkoffsky ook bij zijn gewezen vriendin N. hintte op iets wat hij gedaan had. "Zij heeft haar vrees dat hij iets met de Bende te maken had destijds uitgesproken aan onze vader", vertellen de twee dochters.
En er is meer, zeggen ze. "Ooit stond hij bij onze moeder op de stoep met de melding dat hij zware fouten had gemaakt in zijn leven door de verkeerde mensen te hebben vertrouwd." P. herinnert zich ook een bizarre passage toen zijn vrouw hoogzwanger was, midden jaren 80. "Je moet niet bang zijn. Tot in Dendermonde komen ze toch nooit, want daar zijn te weinig uitvalswegen, zei hij tegen haar. Dat leek toen onverdachte praat van een rijkswachter." Of tegen zijn broer, toen hij plots tijdens een reportage op tv zei dat ze toch nooit de wapens van de Bende zouden vinden. (...)
Bron: Het Nieuwsblad | 28 april 2018