vdb wrote:Er zijn wel wat meer elementen dan dat het een speciale was die van carnaval en drinken hield hé Patrick. Om te beginnen had hij de nodige training gehad voor dergelijke overvallen van uit de groep Diane. Verder heeft hij verlof genomen op de dagen van de overvallen in '85 en had hij een voetkwetsuur waardoor hij mankte. Bovendien is het mogelijk dat hij de rijkswachter is wiens foto tweemaal uit een line-up gehaald is door de getuige in Eigenbrakel. Eens er betere foto’s van Bonkoffsky beschikbaar worden zal die er waarschijnlijk wel meer kunnen over zeggen. Het valt trouwens op hoe weinig foto's er van hemzelf online staan. Mischien omdat hij net zelf bewust wast van het gevaar van sociale media e.d. om herkend te worden?
Ik vind zijn profiel ook interessant, maar sta me toe advocaat van de duivel te spelen. Een opleiding bij Diane is geen garantie dat je bij de Bende zat. En wat bewijzen een voetblessure en verlofdagen? Het is inderdaad allemaal héél toevallig, maar het zijn geen harde bewijzen. En dan nog. Stel dat je morgen met zekerheid weet dat Bonkoffsky een Bendelid was. Waren de overige bendeleden dan ook Diane? Of ordinaire gangsters die Bonkoffsky kende? Iedereen goochelt hier wel met namen, maar niemand weet het zeker. Dan zijn het Bonkoffsy en broers. Dan is het Bonkoffsky en Haemers. Dan zijn het Bonkoffsy, Bouhouche en Beijer. Er zijn veel aanwijzingen maar niks dat ons met zekerheid in de juiste richting duwt. We weten zelfs niet vanwaar robotfoto Nr. 19 komt. Was het een dader? Iemand die zich verdacht gedroeg? Waar werd deze man eigenlijk gezien, aangezien hij geen masker droeg, in tegenstelling tot de daders van Eigenbrakel en Overijse.
En aanwijzingen zijn er in dit dossier al genoeg. Er zijn ook aanwijzingen dat Haemers een reus was. De Staerke was in Aalst. De Staerke ging ook over tot bekentenissen. Cocu heeft ook ooit van alles bekend. Tinck bekende ook van alles. Woonde in een straat waar de Bende actief was. Allemaal aanwijzingen die nooit voor opheldering gezorgd hebben. En hoe interessant deze piste ook is, het zijn uiteindelijk gewoon weer een reeks aanwijzingen die de berg hoger maken, niet overzichtelijker.
Ik hoop echt dat er de komende weken nog van alles bovenkomt, maar ik zie dat eerlijk gezegd niet snel gebeuren. Vermassen heeft zijn staart ook al ingetrokken na al zijn "tips". Hij heeft een oud spoor opgevist - doelbewust of wegens een gebrek aan dossierkennis? - en aan de media verkocht als De Grote Doorbraak. En de media zijn daar gretig in meegegaan, niet in het minst, denk ik, omdat Bonkoffsky als ex-rijkswachter aan vele theorieën en fantasieën beantwoordt.