Re: Jezus-Eik: Loods
Zij die deze publicatie hier gedaan hebben, hebben de privacy van dit slachtoffer zwaar geschonden.
Op welke manier?
Het minste dat gezegd kan worden is dat ze niet nagedacht hebben over de gevolgen hier van.
Jawel hoor.
één "moment de gloire" van één man kan de geschiedenis mogelijk herschrijven.
Een beetje dramatisch, niet?
De verhalen rond deze loods nemen haast mythische proporties aan terwijl we eigenlijk zeer weinig weten. Er wordt dus volop gespeculeerd terwijl we zelfs niet weten of de getuigen en hun verhalen betrouwbaar zijn. Ik kan morgen ook zeggen dat de regering Michel I in mijn living werd gemaakt, maar als ik daar geen bewijzen voor kan leveren dan is dat een onbetrouwbare getuigenis.
Je kan natuurlijk argumenteren dat hij het verhaal ook op zijn sterfbed heeft verteld en "wie liegt er nu op zijn sterfbed". Maar een sterfbed-bekentenis moet je altijd met een korrel zout nemen. We weten niet in welke omstandigheden die verklaringen werden afgelegd: kreeg de man toen medicatie? Had deze medicatie impact op zijn gezondheid, geheugen, algemene psychische toestand, ... Was de man toen ziek? Zo ja, welke ziekte? Hoe was de algemene mentale toestand van de man vlak voor zijn dood?
Als voorbeeld een andere sterfbed-bekentenis:
Ben J., de zakenpartner van Ran B., heeft op zijn sterfbed bekend dat hij achter de moord op de steenrijke Nederlander zit. Voor die moord staat B.' echtgenote Els L. terecht voor de Antwerpse assisenjury. De vraag is alleen hoe geloofwaardig de bekentenis is, want volgens een verpleger leed J. tijdens zijn laatste uren aan hallucinaties. "Hij dacht zelfs dat er wielrenners rondfietsten in zijn kamer. Hij heeft Gerrie Kneteman nog zien passeren.''
Bron: De Standaard | 28 Januari 2004
Ik wil niet zeggen dat dit van toepassing is op deze getuigenis. Ik wil enkel aantonen dat een sterfbed-bekentenis niet automatisch gelijk is aan de waarheid. De dood wordt vaak voorafgegaan door een (slopende) ziekte en een ziekte en de medicatie die je daarvoor krijgt, kan een grote impact hebben.