Het grootste probleem is en blijft, zoals in een ander topic gezegd, dat we het systeem dat er achter zat niet kennen. Dat we niet weten wat informatie was of desinformatie. Zoals Bouhouche zei, jullie zullen er jullie tanden op stuk bijten. Hij kon het weten.
Nog iemand die dit door had was Lucien De Smedt, de eigenaar van de loods. Hij werd hier door sommigen neergezet als een halve gek maar dat was hij helemaal niet. Via een kennis, die hele lange gesprekken had met de zoon van Lucien hebben we zicht gekregen op het verleden van Lucien.
Lucien was één van de grootste weerstanders, na de oorlog gedecoreerd door de minister in naam van de koning; Lucien had gedurende 4 jaar aan het hoofd gestaan van een groot spionagenet. Lucien zag gelijkenissen met wat de Bende deed en met wat zij deden tijdens de bezetting. Hij vertelde ook over de band die ontstaan was tussen Opus Dei en de engelse en amerikaanse spionagediensten. Zo was er bijvoorbeeld een spionagedienst opgezet door een een engelse jezuïet die les was komen geven in het Sint Michielscollege. En zoals gezegd Lucien stond aan het hoofd.
Dit verhaal van Lucien werd bevestigd door anderen.
Ik kan dan ook niet geloven dat de beste spionagediensten ter wereld, die ook in Brussel aanwezig waren, niet zouden geweten hebben wie of wat de Bende was. Nochtans is het altijd stil gebleven wat deze laatsten betreft.
Enfin, voor Lucien was de Bende een soort déja-vu, dat wou ik eens uitleggen. Voor ik op dit forum kwam had ik nog nooit gehoord over een bureau voor desinformatie. Sinds dan vraag ik mij bij elke piste af, is dat nu een spoor of een dwaalspoor.