101

Re: Franchi SPAS-12

De SPAS-12 heeft 2 'vuurmodi'. De eerste is 'manueel', zoals een normale riotgun. Dat wil zeggen dat je met een pompbeweging een patroon in de kamer brengt en na vuren gooi je hem er manueel uit door een gelijkaardige beweging en laad je een nieuwe door.

De tweede is 'semi', dan werkt hij zoals een pistool. Met de eerste beweging laad je in de kamer maar op moment van overhalen van de trekker gaat een deel van de gassen van de ontbranding afgeleid worden en wordt die energie gebruikt om de lege huls uit te werpen en een nieuwe door te laden. De schutter moet dus eigenlijk enkel de trekker overhalen.

Wat was nu het probleem? In 'semi' werkte dat niet betrouwbaar en in elk geval werkte het enkel als je een 'magnum' lading gebruikte én het wapen scrupuleus onderhouden was. Personen die erop getraind werden wisten hoe zo'n hapering moest opgelost worden maar desalniettemin, als het op het verkeerde moment gebeurde was je dood. Bijkomend probleem: je moest op voorhand beslissen of je in semi wou schieten of manueel want de munitie moest in functie daarvan gekozen worden.

Dus nee, ik was geen fan maar dat doet allemaal weinig ter zake. Als ik me goed herinner is het wapen een tijdje getest bij het SIE en bij een paar speciale eenheden maar nooit effectief onderdeel van het standaardassortiment geworden. Ik dacht dat hij in 1979 op de markt was gekomen maar het is allemaal lang geleden.

Riotgun met pistoolgreep: check eens de foto's van bij Dekaise: er hing er één in de vitrine toen hij overvallen werd. Innovatief toen.

Als er een SPAS-12 was gebruikt had men dat ballistisch moeten kunnen bepalen aan het koperen deel van de hagelpatroon. Voor zover ik weet werd geen SPAS gebruikt.

De man met de SPAS op de foto is gekend, het is een franstalig politicus die een progressieve oogziekte had en inmiddels blind is. De foto werd bij hem gejat door Libert en overhandigd aan de autoriteiten met een warrige uitleg. Alweer een dwaalspoor en een jaar kwijt.

102

Xenophon wrote:

Dus nee, ik was geen fan maar dat doet allemaal weinig ter zake. Als ik me goed herinner is het wapen een tijdje getest bij het SIE en bij een paar speciale eenheden maar nooit effectief onderdeel van het standaardassortiment geworden. Ik dacht dat hij in 1979 op de markt was gekomen maar het is allemaal lang geleden.

Dat heb ik ook ooit gelezen maar weet niet meer waar.

Xenophon wrote:

De man met de SPAS op de foto is gekend, het is een franstalig politicus die een progressieve oogziekte had en inmiddels blind is. De foto werd bij hem gejat door Libert en overhandigd aan de autoriteiten met een warrige uitleg. Alweer een dwaalspoor en een jaar kwijt.

Ben schreef daar in het verleden ook al over in een ander topic » Forum

Dus via Yves Trousson, lid van Front de la Jeunesse, en diens vriendin (de ex van Michel Delacroix) belandde de foto dan op een of andere manier bij Michel Libert, die er dan een groot mysterie van gemaakt heeft.

En als Delacroix (geboren in 1950) niet ouder was dan 25, dan is deze foto dus van 1975 (of nog langer geleden). Maar de SPAS zou pas in 1979 op de markt zijn gebracht.

En de foto zou al in 1986 overhandigd zijn (zie nota's Acke, waarin sprake is van een foto overhandigd door Libert, met daarop een drager van een riotgun - geen SPAS dus, maar dat kan gewoon vergissing geweest zijn - die een dader van Aalst zou kunnen zijn). Stel dat het dus Delacroix was op de foto, dan heeft Libert dus hoogstwaarschijnlijk een lelijk dwaalspoor gelegd rond Aalst. Als je dan weet dat Libert voor ARI werkte en dat ze daar ook al erg geïnteresseerd waren in de Delhaize van Aalst, dan stel ik me daar veel vragen bij.

En de persoon zou volgens de post van Ben in die periode ook al geïdentificeerd zijn geweest. Waarom is men dan in 2020 nog op zoek naar wie de persoon op de foto is? Is het dan toch niet Delacroix? Of heeft Libert die foto misschien recent nóg eens overhandigd, een nieuwe poging om een dwaalspoor te leggen, maar wisten de nieuwe speurders niet dat hij die slechte grap in 1986 al eens had uitgehaald?

104

Delacroix staat nog steeds als advocaat geregistreerd, hij werd ingeschreven als stagiar in november 1973 en moet dan bijgevolg 22 à 24 jaar geweest zijn, wat hem 28 à 30 maakt wanneer de SPAS-12 voor het eerst uitkwam.

Hij is linkshandig maar extreemrechts van opvattingen, toen en nu. De persoon die de SPAS vasthoudt is m.i. ook linkshandig. Dus geen zekerheid maar m.i. is de foto beslist verenigbaar met Delacroix.

105

Ik probeer erg op te passen met hetgeen er in die groep gezegd wordt. Nochtans zouden de aanwezigen daar het kunnen weten, o.a. Amory en Dossogne zijn aanwezig. Enfin, een groep uit het vroegere Front, zelfs een ex-huurling naast doodgewone mensen. Wanneer hebben wij nog eens einde onderzoek aangekondigd? (DCC?) Het viel mij op dat bepaalde mensen vlak na dat nieuws plots in die groep verschenen. De waarheid zit dus niet alleen in het dossier.

En wat het verhaal hierboven betreft, er klopt daar één en ander niet aan.

patrick111 wrote:

Stel dat het dus Delacroix was op de foto, dan heeft Libert dus hoogstwaarschijnlijk een lelijk dwaalspoor gelegd rond Aalst. Als je dan weet dat Libert voor ARI werkte en dat ze daar ook al erg geïnteresseerd waren in de Delhaize van Aalst, dan stel ik me daar veel vragen bij.

Goed dat de eerste reactie ARI is in plaats van WNP. Alle wegen leiden naar Rome en alle sporen naar ARI.

107

De enige relevante vraag die we ons moeten stellen is dan, was ARI een "gewoon" detectivebureau of was het dat niet? Heeft er iemand hier aanwezig de bestanden van ARI bestudeerd.

Wie waren hun klanten? Vervulde ARI diensten voor hetgeen we " de staat" zouden kunnen noemen? Of eventueel een andere staat? Ga er hier niet verder op ingaan want dit is niet het juiste topic.

Herlees misschien eens dit » Forum

En lees vooral de post van Ben (Ponsaers) en de post van Witse er onder. Zal besluiten met een redelijk ludieke opmerking van Leo:

"En ARI was ook het bedrijfje bij uitstek voor het uitbaten van een "Rent a Gun" winkeltje"

108

fenix wrote:

De enige relevante vraag die we ons moeten stellen is dan, was ARI een "gewoon" detectivebureau of was het dat niet? Heeft er iemand hier aanwezig de bestanden van ARI bestudeerd

Je weet wat ik daarvan denk: nee, ze waren niet gewoon. Omwille van de klanten en de middelen die ingezet en methodes die gebruikt werden. Beijer mag zeggen wat hij wil.

109

Ok dan gaan we nog een stap verder. Als twee kolonels uitleggen dat alle diensten van het leger die van ver of dichtbij naar het leger zouden kunnen verwijzen buiten datzelfde leger moeten gebracht worden zou jij dan ARI als één van die diensten kunnen zien (net als het PIO trouwens).

110

patrick111 wrote:

En de persoon zou volgens de post van Ben in die periode ook al geïdentificeerd zijn geweest. Waarom is men dan in 2020 nog op zoek naar wie de persoon op de foto is? Is het dan toch niet Delacroix?

Het is niet Delacroix en de speurders weten al lang wie er op die foto staat. Het draaide ook niet om de persoon op de foto. Het gaat over de reactie van sommige milieu's op het publiceren van die foto.

Maar over die foto kan je hier verder discussiëren » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube