Re: Franchi SPAS-12
De SPAS-12 heeft 2 'vuurmodi'. De eerste is 'manueel', zoals een normale riotgun. Dat wil zeggen dat je met een pompbeweging een patroon in de kamer brengt en na vuren gooi je hem er manueel uit door een gelijkaardige beweging en laad je een nieuwe door.
De tweede is 'semi', dan werkt hij zoals een pistool. Met de eerste beweging laad je in de kamer maar op moment van overhalen van de trekker gaat een deel van de gassen van de ontbranding afgeleid worden en wordt die energie gebruikt om de lege huls uit te werpen en een nieuwe door te laden. De schutter moet dus eigenlijk enkel de trekker overhalen.
Wat was nu het probleem? In 'semi' werkte dat niet betrouwbaar en in elk geval werkte het enkel als je een 'magnum' lading gebruikte én het wapen scrupuleus onderhouden was. Personen die erop getraind werden wisten hoe zo'n hapering moest opgelost worden maar desalniettemin, als het op het verkeerde moment gebeurde was je dood. Bijkomend probleem: je moest op voorhand beslissen of je in semi wou schieten of manueel want de munitie moest in functie daarvan gekozen worden.
Dus nee, ik was geen fan maar dat doet allemaal weinig ter zake. Als ik me goed herinner is het wapen een tijdje getest bij het SIE en bij een paar speciale eenheden maar nooit effectief onderdeel van het standaardassortiment geworden. Ik dacht dat hij in 1979 op de markt was gekomen maar het is allemaal lang geleden.
Riotgun met pistoolgreep: check eens de foto's van bij Dekaise: er hing er één in de vitrine toen hij overvallen werd. Innovatief toen.
Als er een SPAS-12 was gebruikt had men dat ballistisch moeten kunnen bepalen aan het koperen deel van de hagelpatroon. Voor zover ik weet werd geen SPAS gebruikt.
De man met de SPAS op de foto is gekend, het is een franstalig politicus die een progressieve oogziekte had en inmiddels blind is. De foto werd bij hem gejat door Libert en overhandigd aan de autoriteiten met een warrige uitleg. Alweer een dwaalspoor en een jaar kwijt.