kenza wrote:Het zou kunnen dat HIPA gelijk heeft maar dat er serieus wat gesleuteld was aan dat wapen
Als er veel aan gesleuteld zou zijn, hoe zou HIPA het nog als SPAS kunnen herkennen? De SPAS heeft net zijn speciale (geforceerde commerciële) look door zijn specifieke elementen zoals de plooikolf met haak.
Moest HIPA of een andere getuige nu ooit verklaard hebben dat ze zeer snel (semi-automatisch) vuurden, bijvoorbeeld 5 schoten in 3 seconden met hetzelfde wapen, dan zou de SPAS veel meer in aanmerking komen of een andere semi-auto. En geloof me, een snelvuur met een semi-automatische riotgun, dat valt op. Het kan natuurlijk altijd dat de SPAS in manuele modus werd gebruikt, maar waarom dan dit wapen nemen. Dit zou zijn (ik denk dat ik het al eens heb geschreven) als vluchten met een GTI, maar enkel de eerste en tweede versnelling gebruiken. In een reëel vuurgevecht zou een dader toch altijd dit wapen in zijn semi-auto stand zetten. Hij zou zot zijn als hij het niet deed.
Ik herhaal nog eens mijn vraag ook aan HIPA. Heeft er ooit één getuige een dader zijn riotgun zien schouderen om te mikken, of was het altijd vuren vanuit de losse heup?
Ter info: De populariteit van de SPAS is hoe cynisch ook in België pas gekomen na de aanslag in Aalst, net omdat in de media was verschenen dat er een SPAS werd gebruikt en er wat wapenhandelaren handig op inspeelden. Daarvoor was het een bijna niet verkocht product omwille van zijn meerprijs t.o.v. een klassieke riotgun of een klassiek semi-automatisch jachtgeweer zoals van FN of Beretta. We zien dat in de VS ook. Als er een aanslag is gepleegd met een AR15 dan zie je een enorme commerciële boost in de verkoop van dat wapen. Gebeurt een aanslag met een AK47, dan zie je daar weer een significante stijging in. Vanuit de simpele redenering dan ben ben je zeker even goed bewapend als de vijand. Voor de rest is de SPAS een lomp en veel te zwaar wapen, met weinig balans (gewicht te veel naar voor). Van de duizenden die na Aalst verkocht zijn, is er waarschijnlijk bijna geen enkele ooit echt gebruikt. Het was een macho hebbeding voor wapenfreaks. Eigenlijk een gepimpte, uitgebouwde semi-automatische riot-gun die het van zijn militaire looks moest hebben. Je wil niet weten wat Franchi betaald heeft om het wapen in de Terminator film te promoten.